Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
949 besök totalt |
Hemskt tragiskt !!!
Nästan nio år efter Ayrton Sennas dödsolycka under 1994 års San Marino Grand Prix har den italienska högsta domstolen förklarat appellationsdomstolens frikännande dom ogiltig. En ny undersökning startas nu för att komma fram till vem som skall stå till svars för olyckan. 1997 anklagade italienska åklagare Williams tekniska direktör Patrick Head och designern Adrian Newey för att ha förorsakat Ayrtons olycka. Åklagaren hävdar att rattstången gick av. Frank Williams stod också bland de anklagade, anklagelserna mot honom drogs emellertid tillbaka innan årets slut. Efter en långdragen rättsprocess blev både Head och Newey tillsammans med ett antal funktionärer frikända i november 1999. De hade då riskerat en ettårig fängelsedom. Williams hade överklagat ett första utslag där man kommit fram till att rattstången var anledningen till olyckan. Appellationsdomstolen kom sedan fram till att det var en serie faktorer som bidrog till Sennas dödsfall, bland annat hastigheten med vilken han färdades genom kurvan, däckslitage och ojämnheter i banbeläggningen. En efterföljande överklagan avslogs när domaren, Francesco Mario Agnoli bestämde att argumenten inte var tillräckliga i och med att man kommit fram till den föregående domen. Högsta domstolen accepterade under gårdagen en petition från åklagaren Rinaldo Rosini, där man hävdar att det begåtts felaktigheter under den ursprungliga processen, därmed öppnar man återigen upp målet. Det har ännu inte fastställts några datum men det verkar i vilket fall som helst osannolikt att det blir under året. Efter 1999 sade Adrian Newey: ”Den här rättegången är ett av de värsta exemplet på rättssystem som inte fungerar. Man har fortfarande, efter den här långa tiden, inte kommit fram till vad som hände på Imola och därmed inte dragit någon som helst lärdom. Den har inte hjälpt Formel 1 det minsta – enbart advokaterna.” Beslutet öppnar också upp en debatt för huruvida Formel 1 skall fortsätta att tävla i Italien med tanke på vad som riskeras vid dödsolyckor. Hämtat ur tidningen: F1 Racing. Vad skall man egentligen dra för slutsats om det här ??? Giriga advokater !?! Jaa, det finns onekligen en del pengar att tjäna i F1 även om man inte sysslar med F1-racing... Ruggigt !!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Re: Hemskt tragiskt !!!
Jaa, ska de hålla på så här och tjafsa tycker jag Mr. B snarast bör sätta till stånd ett sådant beslut !! Statuera ett exempel och bojkotta Italien !!! Jag menar, det var ju ett himla liv om vems fel och vad som var fel och hur det kunde bli så fel när Ronnie kraschade i Monza -78... Då skulle ju läkare svartlistas, tävlingsledning dras inför rätta och det var ett hallaballo utan dess like !!! En F1-pilot är betald för det han gör. Han vet vad riskerna innebär att köra extrema vagnar. Han vet vad riskerna innebär att träna. Han vet vad riskerna innebär att kvala och han vet vad riskerna innebär att fr.f.a. tävla och att göra det mot likasinnade i samma situation dessutom... Tävlingsförare är karismatiska, vissa mer än andra, och Ayrton var ett strålande exempel på en sådan förare !! Bilarna de kör är inga "säkerhetsbilar" s.a.s. De är bara prototyper, m.a.o. den enda i sitt slag, en unik vagn kan man säga. Därmed bör ju tanken elimineras om att en sådan vagn skall vara "säker" i det avseendet dessa menlösa får menar... Tanken på att dra upp Ayrton Sennas krasch inför domstol igen och tillsätta en ny kommission för en ny undersökning äcklar mig !!!!! Låt mannen vila i frid !! Han skall ju ihågkommas som en brilliant förare och inte kopplas ihop med en massa profithungriga gamar till advokater... > ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Hmmjaaa... Det är väl ändå ganska lustigt att de mest ideologiska inställningarna bryts ner till m.e.m. ren korruption ??? oerhört tragiskt !!!
![]() Jag menar, de som en gång har ett rent hjärta, en ideologi och har en sund inställning till sport eller ger sig in i politik med samma entusiasm får på något sätt ändra sin inställning i långa loppet, rätta sig i kön för att på något sätt passa in, för att accepteras av de andra av samma rang s.a.s. !?! Men det har väl i grund och botten med någon typ av maktbegär och girighet att göra kan jag tro ??? Nu börjar det här kanske bli aningen OT: ?? Att börja tala politik har inte ett dugg att göra med den rejsing vi förespråkar !?! Jag ber om ursäkt och tycker vi sätter P för den delen av tråden NU !! Annars skrev jag det första inlägget just för att jag ville poängtera mitt missnöje med hur smutsigt de handskas med Senna-affären och då är det ju egentligen oundvikligt att komma in på andra trådar kring ämnet !? Man kan ju inte annat än att bli förundrad av hur saker och ting sköts och hanteras... ![]() ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
949 besök totalt |