Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |
Skal vi åpne racing serien for alle seven variantene?
Vil det være riktig eller galt å gjore dette. Regelverket vil bli opprettholdt som i dag med maks bredde og hjulavstand. Men et hvist avvik vil tillates på akselavstanden mot et vekttillegg. Bredden på rammen vil kunne avvikes så lenge totalbredden på 166cm opprettholdes. Delt bakaksel vil fortsatt ikke bli tillatt av sikkerhetsmessige årsaker. Det storste problemet med en slik forandring vil ligge i at det vil komme mange forskellige typer ramme som avviker i stivhet. Dette er nemlig en av de tingene som har gjort serien så jevn, da rammene er så myk at forskjeller i hjuloppheng og slike ting ikke har gjort noe utslag. Er dette mulig uten å odelegge hele serien? _________________ Rune Næss |
||||||
![]() Tror det skulle bli en hel del bilar till i serien! _________________ ![]() |
||||||
Det vil gjore et stort utslag i Sverige, men i Norge og Danmark vil det ikke forandre så mye da det ikke fins så mange slike biler her.
To klasser på banen samtidig er noe jeg er meget i mot, da det er så mye bedre at forste man over mål er vinneren. At bilen som kom i mål som nummer tolv også vant er ikke så lett å formidle. _________________ Rune Næss |
||||||
Två klasser!
![]() ![]() Många bygger idag Sevenreplikor som inte platsar i vare sig roadsportklasser eller Locostserien. Att låta dessa få en chans att tävla kanske väcker lusten att senare bygga för locostklassen? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Hvis det kommer tyve biler som klasser inn i en utvidet variant av Locost serien og tyve biler som klasser inn i en modsportutgave av Locost serien så er det så klart mulig. Hovedmålet er å samle alle syvere i en klasse, men uten å blande flere klasser på banen samtidig.
_________________ Rune Næss |
||||||
Bara nyfiken, hur vad gör att en seven kanske inte platsar i roadsport (förutom om den inte är gatlegal)? _________________ Pär Hylander |
||||||
Därav poängen att man bara räknar mästerskapspoäng på homologerade chassien. Dvs först i mål är överst på pallen, men det krävs ett homologerat chassie/bil för att kunna ta hem mästerskapssegern. Det löser det problemet. Att det sedan skulle vara svårt att köra två klasser samtidigt ställer jag mig frågande till. Kolla STCC /Challenge, Formelford Zetec/pre-99. Alla långloppsklasser med diesel/bensin/hk indelning. Lemans LMP900, LMP675, GT. Jag skulle snarare säga att det är kutym att göra på detta vis. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
När jag kollade mitt bygge mot den "klassuträknaren" som jag hittade här på Rejsa för länge sedan så hamnade den i någon Modsportklass - turbomotor med chiptrimningsmöjligheter, 16 ventiler, låg vikt och sånt drar iväg ganska snabbt... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
För åskådaren är det lättare och roligare att följa racet om alla tävlar i samma klass. Jag tror det var det Rune syftade på, och i så fall kan jag bara hålla med. _________________ Göran Karlsson |
||||||
Kör man Seven-liknande bil som inte är Locost finns ju bara Sportvagnsmästerskapet samt lokala klubb-mästerskap att välja på.
SPVM är (oftast?) tredagarsarr med rätt begränsad körtid utspritt över de tre dagarna, ibland blandas också klasserna i Roadsport i samma heat. Flera klasser samtidigt är ju lite av SLC:s honnörsord och borde inte ge några problem för publiken. Som tidigare sevenförare får jag väl också påstå att det kan kännas mindre skönt att umgås på nära med håll med "stora" bilar som t.ex. 911... ![]() Det borde mao finnas ett stort upptagningsområde för Seven-aktiga bilar som vill köra rejs på lite andra premisser än SPVM - svårigheten ligger kanske främst i att få till ett rättvist reglemente - men med Fredrik vid rodret lär eventuella hyss stoppas rätt snabbt. ![]() |
||||||
olikfärgade nummertavlor? ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Nä... jag är färgblind ![]() ![]() _________________ Göran Karlsson |
||||||
Jag är säkert bara dum och opåläst, men jag kan inte se varför man behöver varesig en eller nu då två serie för Lådbilar när det finns Roadsport...
Detta landet lider av för mkt klasser med för få bilar i varje. När ska alla klubbracingklasser samlas under ett paraply med max 2-dagarsarr och 2 tävlingsheat, minst, varje gång och iaf 3 träningar på 20-30 minuter styck? Vem är eldsjälen att dra i detta? STCC för de som vill upp. SLC för de som kör länge. SSK för "halvproffsiga" kortlopp. Klubbserie för de som vill köra så mkt de kan för en lägre kostnad. Mer behövs absolut inte. |
||||||
Det trevligaste är väl om det finns många tävlingstillfällen för en och samma bil, dvs samma klassregler olika nivå/plats på arrangemangen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag skulle gärna ställa upp på tävling med min bil i typ 30min lopp, men det är under några förutsättningar:
- inte samtidigt med andra stora tunga bilar - gat-körbara bilar (skattade och besiktigade), dvs. inte slicks, inte uniballs, inte krav på bur och minimivikt på typ 550kg torrt eller nåt sånt, ingen överladdning och typ "standard"motorer (dvs. inte trottelspjäll, högkompat och vilda kammar). - klass för BEC och klass för CEC som kör samtidigt. Ungefär så, resten fritt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Sant. Men för den som åker som hobby blir det nog svårt att få ekonomi att åka allt. Men du menar kanske inte så... Ngn form av tråd i vart bilarna tar vägen då de "har använts klart" i de större serierna borde finnas. och som du säger. För den som vill att man kan åka med samma regler men under enklare förhållande. |
||||||
Jag ser det som lättare att få ihop det ekonomiskt om man kan välja var man vill köra. T.ex kan man välja tävlingar nära där man bor. Man kan välja om man vill köra ett billigare arrangemang framför ett med hög nivå. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Sant Christian.
Jag var väl dock mer inne på rena tekniska delar egentligen som blir en ngt annan fråga. Jag blandade äpplen å päron... ![]() |
||||||
Kör modsport då!!! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Gissar att det var riktat mot mig... ![]() Det enda jag oroar mig för är att jag som förare inte platsar i den klassen ![]() ![]() Nåja - har jag nu målat in mig i hörnet får jag nöja mig med att leka på annat håll tills jag vågar mig ut bland de stora gossarna... (om det nu ens kommer att bli aktuellt) _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |