Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4-punktsbälte utan HANS-skydd?
1137 besök totalt
Jordfräs
Linköping
Här sen Sep 2013

Trådstartare

Hittar med möda någon 15 år gammal tråd om detta men jag antar att jag brakar rakt in i ämnen som redan behandlats...

Jag kommer montera en Tillett B6F-stol i min VX220 eftersom jag flyger runt som en vante i orginalsätet med orginalbälte. Tanken var att fortsätta med 3-punktsbältet tills vidare men får diverse problem som gör att jag funderar på att ändå köra fyrpunktsbälte. Budgeten räcker inte till ny hjälm och HANS-skydd just nu bara...

Jag tänker mig Schroth med ASM. Kommer jag bryta nacken?

Jag får intrycket av att ASM hjälper att lindra knycken på nacken när det tar stopp (utöver att undvika submarining). Står någonstans bland Schroth's information att det _går_ att använda HANS med ASM. Men det står inte uttryckligen om det är idiotiskt att köra utan HANS...

Kungälv
Här sen Feb 2003

Vad är ASM? Känner inte till den betckningen.

Vad väger hjälmen? Det är huvudets vikt (inklusive hjälmen) som är grundproblmemet, inte vad du har för typ av bälte.
Lätt hjälm är kanske att se som "ok" utan Hans (därmed inte sagt att det är bra). Tung hjälm är aldrig bra utan skydd som avlastar nacken.

Citera
Jordfräs
Linköping
Här sen Sep 2013

Trådstartare
ASM = Anti-SubMarining. Schroth-grunka för att undvika att man glider ner under bältet även fast man bara har fyra punkter.

Linköping
Här sen Sep 2013

Trådstartare
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Tror inte du ska förvänta dig att ASM kommer att ha någon större inverkan på din nacke välbefinnande.
Varför funderar du för övrigt på 4-punkts istället för 6-punkts? Din stol har ju uttagen.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Har tittat på filmerna nu och förstår fortfarande inte vad ASM är för något i verkligheten.
Jämför man mellan 3-punktsbätet och deras ASM bälte i filmerna så framstår 3-punktsbältet som mindre bra pga en ogynnsam bältesgeometri (kolla t ex nedre infästningpunkten) samt att man valt ett mycket omodernt bälte utan försträckning som dessutom ligger med mycket slack. I jämförelsen med och utan ASM har man ändrat stolsinställningen mellan proven och dessutom avstått från att dra åt bältet lika mycket. Inte konstigt att det ser bättre ut då.

Roligt att man valt att köra med urgamla Hybrid II dockor, de har inte tillverkats sen typ 1977.

Nej, riktigt 6-punkt eller original 3-punkt. Undvik 4-punkts.
Hjälmfrågan beror som sagt på hjälmens vikt men undvik att använda hjälm utan hans, hybrid eller liknande system

Citera
Allmänt banåkaforum
1137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande