Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klassisk rallybil och appendix K ?
1740 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag köpte en till Saab nyligen. En -65a den här gången också, fast glaciärblå.

Den ska jag använda som vikarierande gat/veteranbil eftersom den savannbruna blir mer och mer modifierad hela tiden.............................. Tanken är alltså att behålla bilen i standardskick, men ärligt talat så är det ju bara en tidsfråga innan modifieringarna tar sin början

För att det inte ska spåra ur alldeles för mycket så tänkte jag ha en klassisk rallybil som slutmål. Dessa bilar får trimmas efter grupp2reglementet enligt appendix K, liksom bilarna i classic racing. Fast rallybilarna kan utnyttja några nationella undantag om man skulle vilja det.

Måste man bygga bilen enligt app K först för att sedan ändra till de nationella undantagen, eller går det att bygga bilen som man har tänkt sig från början.
Har någon här koll på detta ?
(Kanske Bosse L tittar in hit)

Man blir ju liksom sugen. Det är mest vintertävlingarna som hägrar för min del

Stockholm
Här sen Okt 2003

Klart du ska bygga wallybil av saaben Nöta is på vintern finns det nått roligare?

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Det är klart att man åker isbana på vintern. Man får ju inte låta farten försvinna ur kroppen på vintrarna. Dessutom blir det mer banåka på vintern faktiskt, och fler banor att välja på! Lämnar man en femtilapp i plogningsbidrag så är man välkommen tillbaka senare.

Det börjar att bli lite tröttsamt att höja bilen varje vinter bara, man blir tvungen till detta för att komma ned på vissa isar. Dessutom underlättar det däcksomläggningen påtagligt.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Klassisk rallybil och appendix K ?

tvåtaktsmicke skrev:

Måste man bygga bilen enligt app K först för att sedan ändra till de nationella undantagen, eller går det att bygga bilen som man har tänkt sig från början.
Har någon här koll på detta ?

Låter som en kanon ide

kolla med håkan på www.bercic-motorsport.com
han är tom appendix-k besiktningsman eller vad det nu kan kallas.

Han borde ha en email på hemsidan, hälsa från Steiner

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag skrev ett mejl till Håkan Bercic och fick ett snabbt och utförligt svar . I princip så är det bara tuta och köra (skruva och fila). Jag kan bygga enligt KRC reglementet direkt och köra med detta eftersom det gäller i alla nationella rallytävlingar. Det finns heller ingen nyttjandebegränsning på klassiska bilar, ett i mitt tycke roligare alternativ än gruppE/Ekonomi.

Men det får bli ett steg i taget. Till och börja med måste bilen besiktigas och sorteras ut, sedan till vintern så får jag nog lov att montera min grupp1 filade reservmotor så att man kan riva lite is

Den bruna bilen ska få lite omsorg i vinter (rost thumbs down )

1740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande