| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
mindre bra pallbockar...
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (18385 totalt) |
Snåla tjuvar....eller ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tar mindre plats i garaget också... fast jag skulle ändå inte chansa på såna. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Fast det är länge sen nu. Pallbockarna hängde med längre än bilen hjulen satt på.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
fick ett infall av snålhet helt enkelt... dom var billiga och TÜV märkta och skulle tåla 2 ton så då tänkte jag att dom skulle duga... Men som vanligt får man vad man betalar för... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Jag har såna istället för den trasiga orginaldommkraften, och 'riktiga' tar för stor plats i bilen, men jag använder iochförsig bara pallbockarna för att byta däck.
|
||||
|
Jag brukar alltid slänga ett par gamla fälgar under bilen som säkerhet när jag fått upp den på pallbockarna. Så fort jag tar av hjulen åker de också under bilen. Ett par plankor under hjulen funkar också så länge hjulen är på plats.
Det är nog riktigt otäckt att ligga under bilen fastän man använder pallbockar. Speciellt när man ska lossa nån fastrostad skruv och drar i verktygen allt vad man orkar. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Råkade hamna här när jag letade efter mycket låga pallbockar (men det får jag ta i en annan tråd).
Jo, jag vet att det är en gammal tråd, men är nog fortfarande aktuellt (pallbockar är fortfarande pallbockar och bilarna blir bara tyngre och tyngre). Mest för infons skull så drog jag mig till minnes att Konsumentverket begärde en marknadskontroll av pallbockar vid den här tiden. http://www.konsumentverket.se/Global Och det som Tord upplevde stämmer helt överens med rapportens slutsats : att denna pallbock (fällbara som i rapporten var inköpta på Rusta men gissningsvis identiska som de från Jula) klarar väldigt liten snedbelastning. Jag gissar på att Arbetarskydds-styrelsens riktlinjer gäller fortfarande, men om det är någon numera som ser till att dessa efterföljs eller uppfylls vet i tusan. Jag trodde i min enfald att detta var ett relativt "kontrollerat försäljningsområde", men det verkar det inte vara. Man är ju lite nojjig och kollar alltid hur stabilt det står innan man kravlar in där under och börjar rycka och slita i saker. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
mindre bra pallbockar...
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (18385 totalt) |