Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Borde du ha ett fast monterat brandsläckarsystem i din bil?
1337 besök totalt

Installera fast brandsläckarsystem
Det sitter redan monterat i bilen
13%
 13%  [ 4 ]
Jag borde men har inte tagit tag i det än
65%
 65%  [ 19 ]
Tänker inte installera det (motivera gärna i ett inlägg)
20%
 20%  [ 6 ]
Totalt antal röster : 29

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Borde du ha ett fast monterat brandsläckarsystem i din bil?

Nu när det finns kompletta brandsläckarsystem för tvåtusen spänn, borde du ha ett i bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Jag läste tydligen lite för fort när jag klickade i att jag funderar på ett "fast" monterat system, det gör jag inte. Däremot är jag inne på att montera en pulversläckare.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20140



Prylarna man shoppar kostar inte mycket, men det ska pillas dit, och hållas i trim (barlast i bilen eller på hyllan gör ingen glad).

Men ett AFFF-system har ju inte så stora nackdelar om man har ett bra ställe att montera cylindern, det är ju nära aldrig som ett läckage eller "för tidig utlösning" ger nån skada.

Har man begränsad förmåga att hålla pryttlar i trim så satsa först på sittställning och HNRS, och att man kan komma ur bilen. Men som vanligt med säkerhet så är det riskfyllt att argumentera för nåt mindre än maximal nivå...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Prylarna man shoppar kostar inte mycket, men det ska pillas dit, och hållas i trim (barlast i bilen eller på hyllan gör ingen glad).

Men ett AFFF-system har ju inte så stora nackdelar om man har ett bra ställe att montera cylindern, det är ju nära aldrig som ett läckage eller "för tidig utlösning" ger nån skada.

Har man begränsad förmåga att hålla pryttlar i trim så satsa först på sittställning och HNRS, och att man kan komma ur bilen. Men som vanligt med säkerhet så är det riskfyllt att argumentera för nåt mindre än maximal nivå...



Bra tankar IMHO thumbs up Krockvåld står ju för överskuggande delen av olyckor jämfört med brand. Men jag kan tycka att i t.ex. långloppsserier så borde alla ha skruvat in ett släckarsystem.


Jag kör en nyare vanlig oskruvad gatbil så där blir det ingen. Om argumenten är rätt eller fel kan ju diskuteras men jag ser det som betydligt mindre risk för bensin eller oljeläckage i en oskruvad nyare bil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Passar på att be om en länk vart dessa system finns. Har kollat lite runt men riktigt så långa priser har jag inte lyckats hitta

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13220



Om man vänder på frågeställningen;

Hur många bilar har brunnit upp på banåkaträffar/amatörracing de senaste fem åren?



Jag tänkte montera släcksystem, men det är mest i hopp om att kunna försöka rädda en (sjukligt) hög timinvestering i ett projekt om olyckan skulle vara framme, snarare än personlig säkerhet i första hand.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag tänkte montera släcksystem, men det är mest i hopp om att kunna försöka rädda en (sjukligt) hög timinvestering i ett projekt om olyckan skulle vara framme, snarare än personlig säkerhet i första hand.
+1

Länkar:

http://rrs-direct.com/store/extincteur-automatique-a-declenchement-mec . . . .

http://rallyshop.se/produkt/RRS-FIA-Sprinkler

_________________
Johan Lekås
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2987



Borde och borde... Det känns inte som den vanligaste olyckan. Sätter jag in ett är det nog av samma anledning som Anders i så fall, för att om möjligt rädda så mkt som möjligt av bilen ifall olyckan skulle vara framme!

Och för dom pengarna.. En vanlig tub som man får slita loss själv går ju på 500-1000kr, då känns ju detta ganska överkomligt!

Jag ska definitivt fundera på saken... Men jag har mycket att fundera på.. och påtal om tuber finns de ju blå tuber som tydligen också ska vara bra! Får fundera på en sån med...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20140



Har du blå tub så finns det större anledning att ha en röd

Av de bränder jag har varit med och släckt (två st på samma bil) så hade det känts väldigt maktlöst att inte ha nåt, precis som det kändes när sista pulversläckaren (8st) tog slut och vi saknade lättvatten (brinnande skumtank).
Saker halkar snett, värmeskydd lossnar, avgasspricka värmer saker som aldrig fått avgasstråle förr...
Långloppor och andra bilar som modifierats under lång tid bör nog ha ett släcksystem att rycka i, det ger ju ett halmstrå iaf.
Min egen är nog i den kategorin också (nästa gång blir det väl en brand istället), även om jag inte vill anse det som modifierat så långt utanför spec.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Borde du ha ett fast monterat brandsläckarsystem i din bil?
1337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande