| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
|
<< 1, 2, 3 33 besök senaste veckan (15828 totalt) |
|
Re:
KISS _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
_________________ Per Englund |
||||||
|
Re:
hmm finns det nån liten smidig 24volts laddare ? .... jag köper att det blir enklare... jag har 24volts laddare till bussen men den är ju ett as i storlek.... och hur bra blir det på små 12ah batterier när den fläskar på? |
||||||
|
Re:
hitta smidiga Ctek 24volt.... så köpt 3st ... men billigare blev det nog inte direkt.....men visst är det säkrare och säkert bättre i längden.... och det är ju inte så mycket jobbigare att koppla in 2st laddare när jag behöver ladda alla tre batterierna....... spar ju iaf dekoderkostnaderna när 24v skjuter sönder den med step-upen som jag testat 2ggr redan....
|
||||||
|
Satsa tex på ett par laddare som är avsedda för radiostyrda bilar. Dom kan ladda olika typer av batterier snabbt och har underhållsfunktion. Eller laddare till elcyklar?
Rc-laddare spöar skiten ur alla bil-laddare till låg kostnad. Jag brukar köpa lågprisvarianter från tex HobbyKing. KISS tänkte jag på tidigare men jag känner inte trådskaparen tillräckligt bra. Men den här funkar åxå: "Så enkelt som möjligt. Men inte enklare." / Albert Einstein _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
|
Re:
finns inte plats i väskorna för laddare.... men vad är problemet med sätta ctek laddarens krokodilskor på polerna och sen sätta på dom? när dom inte är inkopplade på routern eller dekodern? jag har inget behov ladda samtidigt som dom är i bruk .... batteri tiden är lång även med 12Ah småbatterier..... typ 3-4 dagar minst.... |
||||||
|
Då är det ju lugnt med laddandet senare på kvällen.
Är van att kämpa mot klockan när grabben kör rc-bilar som drar 100A ur en 5ah ack... Då får man inte dricka upp kaffet innan man sätter igång laddaren även om man laddar med 15-20A.
_________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
|
Jag använder själv en DC-DC step up/down som tar 8-40v in, konstant 12v ut.
Använder den i en applikation som kräver konstant ~12.0v i en bil, även om inspänningen varierar mellan 11-15v. Finns motsvarande varianter nedan för 24 till 12 och 12 till 24, se tre exempel nedan. https://www.aliexpress.com/item/DC-B https://www.aliexpress.com/item/24V- https://www.aliexpress.com/item/12V- _________________ Johan H |
||||||
|
Re:
Den sista är den jag har... funkar skitbra när jag kör bara router och kamera..... men har pajjat 2st tidtagningsdekoders.... vilket är 30k styck.... så chansar inte längre på det med blandat ström utan kör helt separat batteri därför till dom |
||||||
|
Re:
_________________ Johan H |
||||||
|
Re:
routern och kameran är 24v... dekodern är 12v... och känslig tydligen för strömspikar eller vad nu stepupen fixade... jag hade då kabel direkt från 12v till dekodern.. och kabel direkt på samma poler till step-upen.... och trodde det skulle vara säkert... men 2ggr pajja dekodern.... |
||||||
|
Om kablarna till dekodern var dragna direkt till batteripolerna med egna kablar och konvertern var kopplad dit med egna kablar också direkt till polerna utan att använda ens en sista kontaktövergång gemensamt (typ den ena sitter med sin krokodilsko på den andras påkopplade krokodilsko, utan båda direkt på batteripolen var för sig) så måste någonting vara vansinnigt fel för att konvertern ska lyckas ge dekodermatningen en spik.
Om de däremot inte var helt separat kopplade till batteriet så kan skit hända absolut om det är minsta kass kontakt på ett enda ställe. Så jag är lite nyfiken på hur du gjorde för var det 100% separat kopplat direkt var för sig så måste jag klia mig i skallen en vända till verkligen. Då jävlar är det mystiskt! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Jo dom satt ihop på polerna.... men egna kablar från batteri Exakt vad som gjorde problemet vet jag inte... men eftersom samma sak hände 2ggr så chansar jag inte mer |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
|
<< 1, 2, 3 33 besök senaste veckan (15828 totalt) |