Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6738 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jonas Jarlmark skrev:
Jag skulle inte sätta skivan i svarven om man inte har precis rätt grejer för att svarva skivor med. Det är lätt att det blir skevt av svarvningen (ja, jag har provat själv). En fräs är att föredra om man inte har precis rätt prylar till svarven.

Men... ditt Bu-alternativ var "slipa ner ytan" och den röstar jag fortfarande på. Som jag förstått det är skivan inte skev utan har bara en beläggning bestående av smält, dåligt bromsbelägg. Slipa eller blästra bort det innan du värmer några riktiga belägg mot ytan så kommer du inte ha några problem.

/ Jonas Jarlmark

Hur ska man spänna upp en skiva så att man inte får kast på skivan? Dessutom måste man ju rimligen göra två uppspänningar (vända skivan) vilket brukar anses vara en "dödsynd" om man svarvar skivor?

Intressant att du nämner blästring, jag har aldrigt tänkt på att det kan vara ett alternativ men det kan det ju faktiskt vara om det gäller att få bort främmande beläggning från skivan, men behöver man inte vara försiktigt med blästertryck osv? Föreställer mig att skivans ytjämnhet kan blir tämligen påverkad av alltför hårdhänt blästring så att den blir mycket abrasiv mot belägget?

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Jag skulle inte sätta skivan i svarven om man inte har precis rätt grejer för att svarva skivor med. Det är lätt att det blir skevt av svarvningen (ja, jag har provat själv). En fräs är att föredra om man inte har precis rätt prylar till svarven.

Men... ditt Bu-alternativ var "slipa ner ytan" och den röstar jag fortfarande på. Som jag förstått det är skivan inte skev utan har bara en beläggning bestående av smält, dåligt bromsbelägg. Slipa eller blästra bort det innan du värmer några riktiga belägg mot ytan så kommer du inte ha några problem.

/ Jonas Jarlmark

Hur ska man spänna upp en skiva så att man inte får kast på skivan? Dessutom måste man ju rimligen göra två uppspänningar (vända skivan) vilket brukar anses vara en "dödsynd" om man svarvar skivor?

Intressant att du nämner blästring, jag har aldrigt tänkt på att det kan vara ett alternativ men det kan det ju faktiskt vara om det gäller att få bort främmande beläggning från skivan, men behöver man inte vara försiktigt med blästertryck osv? Föreställer mig att skivans ytjämnhet kan blir tämligen påverkad av alltför hårdhänt blästring så att den blir mycket abrasiv mot belägget?

Förstår inte vad det skulle vara som kan gå fel vid svarvning!?!?!
och varför fräsning skulle vara bättre??
Man måste givetvis spänna upp korrekt, med hjälp av ett "dummie-nav" eller
med hela navet kvar, som det skulle bli i Magnus fall.
Har man spännt mot den yta som skivan använder när den sitter monterad på navet
så kan det inte bli fel.
och sen svarvar man givetvis i en uppspänning, dvs först planar men ena sidan,
sen kör man andra sidan utan att montera ned och upp skivan.

Jag återkommer Magnus...

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:

en van blästrar fixar det lätt. han som blästrar åt oss verkar inte justera så mkt i blästerna innan han går på skivor.
och härdfläckar känns inte efter blästring. dock kanske ett par rikttigt, riktigt agresiva härdfläckar kommer i ett annat läge.
kan fårga han som blästrar vid tillfälle vad har kör för material.

skivorna är väldigt sträva efter blästring. (i jämförelse med en ny)
men det krävs inte mkt innan skiven är jämn igen.. möjligt att den lsiter lite mer belägg innan den blivit slät igen.

jag säger ju att blästring är bra. !?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Spirou944t skrev:
Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:

/ Jonas Jarlmark

Förstår inte vad det skulle vara som kan gå fel vid svarvning!?!?!
och varför fräsning skulle vara bättre??
Man måste givetvis spänna upp korrekt, med hjälp av ett "dummie-nav" eller
med hela navet kvar, som det skulle bli i Magnus fall.
Har man spännt mot den yta som skivan använder när den sitter monterad på navet
så kan det inte bli fel.
och sen svarvar man givetvis i en uppspänning, dvs först planar men ena sidan,
sen kör man andra sidan utan att montera ned och upp skivan.

Jag återkommer Magnus...

Just det. Det var det jag sa. Du måste ha en svarv som är stor nog att ta båda sidorna i ett svep och du måste ha ett dummy-nav. Jag känner rätt många som tyckt att spänner man den plant så är det väl inga problem, bla, bla bla osv. Så jag tog en gammal skiva som var slut och provade hur känsligt det är. Det är mycket känsligt om man måste spänna om.

De flesta fräsar är stora nog att hantera skivor och vid vändningen av skivan används den nyss planfrästa ytan som nolla mot bordet, så man behöver inget special-fix utan kan använda "vilken fräs som helst".

Hur som så är det ju bara lite gegg på ytan som ska bort, dessutom har gegget rätt mycket annorlunda hållf-egenskaper jämfört med skivan, så blästring eller slippapper borde vara enklast.'Blästertrycket borde inte spela så stor roll, det är ju inte 0.8mm karossplåt direkt, så plasticeringsfenomen tror jag man kan blunda för. Ytan blir inslipad av de nya beläggen under inkörningen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Ragnar skrev:
Spirou944t skrev:
Annars har nog Anders resurser...(STOR verkstad där han jobbar.. thumbs up )

[OT]Men det brukar vara märkligt tyst när man går igenom den? [/OT]

På dagarna ja ..på nätterna när undertecknad sliter ont är det full aktivitet ..fast en liten stund eller 2 blir det väl över till datorn och rejsa ibland

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

I den eminenta bromsartikeln av Carroll Smith ( http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm )
avråder författaren bestämt från att slipa (med smärgel eller sandpapper)
eller blästra skivan för att inte förvärra dess tillstånd.
Sök efter "sand blast" för att hitta rätt.

Han rekommenderar en fräsmetod(?), "Blanchard grinding".

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ja. Om skivorna är skeva. Vilket dessa inte är. De är bara "smutsiga" av gammalt utsmält belägg.

/ Jonas Jarlmark
Citera
931Melander
Piteå
Här sen Jul 2004

Vattensprut???

Kan man kyla skivorna med vatten?
Tappar man ingen bromsförmåga, eller finns det ingen risk att skivorna slår sig?

931Melander

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Liten uppföljning om skivorna som diskuteras här i tråden... Jag pillrade lite på dom ikväll och har beslutat att jag monterar ihop bromsarna och rullar lite så får jag se var beläggningen tar vägen. Gissningsvis kan några mil av lugn gatkörning slita bort beläggningen...

Tack iaf för alla tips och erbjudanden!

Mvh
Mangan

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Då rullar väl bilen mot Gelleråsen på lördag?

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Magnus Karlsson skrev:
Liten uppföljning om skivorna som diskuteras här i tråden... Jag pillrade lite på dom ikväll och har beslutat att jag monterar ihop bromsarna och rullar lite så får jag se var beläggningen tar vägen. Gissningsvis kan några mil av lugn gatkörning slita bort beläggningen...

Tack iaf för alla tips och erbjudanden!

Mvh
Mangan

Det är nog smartast. Beläggningar kommer att bromsas bort väldigt fort. Har du renoverat olken så dom inte fastnar igen? Såvitt jag kunde se från dina bilder så var det egentligen inte bromskolvar som var fel på utan glidskenor på oken som har kärvat fast så att bara ena sidan drogs mot skivan.

Detta kan också hända när beläggen är lite för stort, sen expanderar den av värmen och fastnar i oken så att bara andra sidan gör hela jobbet. Motverkas genom att man slipar ner metallkanterna på beläggen och glidfästen på oken så att det finns ungef. 0.5mm plats på vardera sida. Sen är det bara att smörja upp med lite kopparfett så händer det inte igen.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Detta kan också hända när beläggen är lite för stort, sen expanderar den av värmen och fastnar i oken så att bara andra sidan gör hela jobbet. Motverkas genom att man slipar ner metallkanterna på beläggen och glidfästen på oken så att det finns ungef. 0.5mm plats på vardera sida. Sen är det bara att smörja upp med lite kopparfett så händer det inte igen.

Hmm, värt att kika på! thumbs up Dessutom tror jag att själva glidytorna i ok-delarna är ganska rostangripna. Ska inspektera dom närmare i helgen och se om de ska poleras av så de blir jämna och fina utan att glappa...

Anders << Hmm, jag som varit för snål för att bli PCS-medlem... Sorry, jag får nog torrbryta i garaget som vanligt.

Mvh
Mangan

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Se till att hålla temperaturerna låga om du vill att dina nya, förhoppningsvis bra, belägg inte ska reagera kemoskt med geggan du har på skivorna. Den var ju inte så lysande att bromsa med, eller? Personligen skulle jag ta bort det innan jag satte bra klossar mot ytan.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Se till att hålla temperaturerna låga om du vill att dina nya, förhoppningsvis bra, belägg inte ska reagera kemoskt med geggan du har på skivorna. Den var ju inte så lysande att bromsa med, eller? Personligen skulle jag ta bort det innan jag satte bra klossar mot ytan.

Nja, det funkade OK tills belägget var slut och stålplattan gick emot skivan.

Har tänkt sätta på ett offer-belägg på den belagda skivytan, så byter jag till bättre belägg när skivan är friskare. Och jag hade tänkt att ta det väldigt lugnt tills skivan är OK igen.

Mvh
Magnus

Skruva banåkabil
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande