Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |
Hur ska man spänna upp en skiva så att man inte får kast på skivan? Dessutom måste man ju rimligen göra två uppspänningar (vända skivan) vilket brukar anses vara en "dödsynd" om man svarvar skivor? Intressant att du nämner blästring, jag har aldrigt tänkt på att det kan vara ett alternativ men det kan det ju faktiskt vara om det gäller att få bort främmande beläggning från skivan, men behöver man inte vara försiktigt med blästertryck osv? Föreställer mig att skivans ytjämnhet kan blir tämligen påverkad av alltför hårdhänt blästring så att den blir mycket abrasiv mot belägget? _________________ Pär Hylander |
||||||
Förstår inte vad det skulle vara som kan gå fel vid svarvning!?!?! och varför fräsning skulle vara bättre?? Man måste givetvis spänna upp korrekt, med hjälp av ett "dummie-nav" eller med hela navet kvar, som det skulle bli i Magnus fall. Har man spännt mot den yta som skivan använder när den sitter monterad på navet så kan det inte bli fel. ![]() och sen svarvar man givetvis i en uppspänning, dvs först planar men ena sidan, sen kör man andra sidan utan att montera ned och upp skivan. Jag återkommer Magnus... _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
en van blästrar fixar det lätt. han som blästrar åt oss verkar inte justera så mkt i blästerna innan han går på skivor. och härdfläckar känns inte efter blästring. dock kanske ett par rikttigt, riktigt agresiva härdfläckar kommer i ett annat läge. kan fårga han som blästrar vid tillfälle vad har kör för material. skivorna är väldigt sträva efter blästring. (i jämförelse med en ny) men det krävs inte mkt innan skiven är jämn igen.. möjligt att den lsiter lite mer belägg innan den blivit slät igen. jag säger ju att blästring är bra. !? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Just det. Det var det jag sa. Du måste ha en svarv som är stor nog att ta båda sidorna i ett svep och du måste ha ett dummy-nav. Jag känner rätt många som tyckt att spänner man den plant så är det väl inga problem, bla, bla bla osv. Så jag tog en gammal skiva som var slut och provade hur känsligt det är. Det är mycket känsligt om man måste spänna om. De flesta fräsar är stora nog att hantera skivor och vid vändningen av skivan används den nyss planfrästa ytan som nolla mot bordet, så man behöver inget special-fix utan kan använda "vilken fräs som helst". Hur som så är det ju bara lite gegg på ytan som ska bort, dessutom har gegget rätt mycket annorlunda hållf-egenskaper jämfört med skivan, så blästring eller slippapper borde vara enklast.'Blästertrycket borde inte spela så stor roll, det är ju inte 0.8mm karossplåt direkt, så plasticeringsfenomen tror jag man kan blunda för. Ytan blir inslipad av de nya beläggen under inkörningen. / Jonas Jarlmark |
||||||
På dagarna ja ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
I den eminenta bromsartikeln av Carroll Smith ( http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm )
avråder författaren bestämt från att slipa (med smärgel eller sandpapper) eller blästra skivan för att inte förvärra dess tillstånd. Sök efter "sand blast" för att hitta rätt. Han rekommenderar en fräsmetod(?), "Blanchard grinding". _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Liten uppföljning om skivorna som diskuteras här i tråden... Jag pillrade lite på dom ikväll och har beslutat att jag monterar ihop bromsarna och rullar lite så får jag se var beläggningen tar vägen. Gissningsvis kan några mil av lugn gatkörning slita bort beläggningen...
Tack iaf för alla tips och erbjudanden! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Det är nog smartast. Beläggningar kommer att bromsas bort väldigt fort. Har du renoverat olken så dom inte fastnar igen? Såvitt jag kunde se från dina bilder så var det egentligen inte bromskolvar som var fel på utan glidskenor på oken som har kärvat fast så att bara ena sidan drogs mot skivan. Detta kan också hända när beläggen är lite för stort, sen expanderar den av värmen och fastnar i oken så att bara andra sidan gör hela jobbet. Motverkas genom att man slipar ner metallkanterna på beläggen och glidfästen på oken så att det finns ungef. 0.5mm plats på vardera sida. Sen är det bara att smörja upp med lite kopparfett så händer det inte igen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Hmm, värt att kika på! ![]() ![]() Anders << Hmm, jag som varit för snål för att bli PCS-medlem... ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Se till att hålla temperaturerna låga om du vill att dina nya, förhoppningsvis bra, belägg inte ska reagera kemoskt med geggan du har på skivorna. Den var ju inte så lysande att bromsa med, eller? Personligen skulle jag ta bort det innan jag satte bra klossar mot ytan.
/ Jonas Jarlmark |
||||||
Nja, det funkade OK tills belägget var slut och stålplattan gick emot skivan. ![]() Har tänkt sätta på ett offer-belägg på den belagda skivytan, så byter jag till bättre belägg när skivan är friskare. Och jag hade tänkt att ta det väldigt lugnt tills skivan är OK igen. ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |