| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kvalitét på e85 är svårbegripligt.... Hjälp.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4144 totalt) |
|
Kvalitét på e85 är svårbegripligt.... Hjälp.
Det skrivs en del på Drifting-forum om e85. Dock är svaren folk får... "Go dag yxskaft" För fanns det folk på Rejsa som kunde drivmedel. Finns den kunskapen kvar ? Jag har kopierat en fråga på FaceBook som inte fick något vettigt svar. ------------------------------------------------------- Hejsan har lite etanolfrågor, när jag tankar så brukar jag ta en liter och blanda i en halv liter vatten för att se hur många procent etanol det är när dom skiftar mellan sommar och vinter. Men idag uppstod ett konstigt fenomen, den blandade sig inte som den brukar göra, någon som har en logisk förklaring🤔 Den som är bara lite röd upptill är ifrån idag.
------------------------------------------------------------------------ Liknande frågor har funnits. Med liknande resultat med provrör för e85. Någon som kan reda ut vad detta betyder ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Utan att veta så hade jag gissat att under normala omständigheter så löser sig vattnet med e85 och det som separeras är bensin (övre bilden)
I de andra fallet så finns extremt låg inblandning av bensin vilket gör att vattnet blandar sig med etanolen men stöter bort färgämnet och säkert en skvätt andra oljebaserade tillsatsmedel? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Olika färgämnen (det ena är mer hydrofilt (gillar vatten) än det andra). Detta är ju bara en gissning från bilderna med utgångspunkt att det är ca 10-30% bensin och resten etanol (och inte tvärt om)
Det är ju inte på färgämnet man kör. Har aldrig slabbat med just E85 själv, men en hel drös med annat (i separertrattar då). Ska man använda det för repeterbar analys så gäller det att ha tråk-lika förhållanden (ingen kreativitet eller "beror på" alls), och det vatten man tillsätter ska ha samma jonstyrka mm (som kemist fuskar man gärna med brine för att speeda upp separationen). Ett testkit borde ju vara baserat på timglasformat rör, så man ökar höjdskillnaden i gränsskiktet (med gradering). Men noggrannheten är väl ca ensiffrig här, både mätmetod och användningsområde. Har någon behov att veta E83 eller E85? Möjligen E75, E80, E85. |
||||
|
Så du menar att båda exemplen går att lita på, med en nogranhet som mätmetodens nogranhet borgar för.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Med liten slang och spruta kan du ta ut lite av översta fasen och tända på den. Bensin bör brinna med en gulare låga än skitig utspädd sprit. Inte inomhus osv. Mer vatten bör öka den undre fasen är ett annat sätt att ta reda på vad som är vad. Jag är med andra ord för feg för att lova nåt på distans. |
||||
|
Re:
Det är inte mina mätningar. Utan mätningar som någon Driftare gjort. Dom enda svar han fick var att han skulle köpa soppa för 40:-/liter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Har själv varit nojig men svaret var kort.
Mappa på det bränsle du tänkt körs på. Ex preem e85. Sen kör man som vanligt med ett modernt sprut om det har Knackreglering bla. Vid e75 som ex så sänker ecu tändningen själv Och kan då kompensera med lambda etc. Jag ställde frågan om mätglas men svaret var "behövs ej" Då ställde jag frågan om flexifuel Sensor. Svaret var då "ja om du även tänkt köra på bensin" men annars reglerar ecu skillnaden själv. Kanske inte svar på själva frågan men det låter som personen ifråga är nervös då sommarblandningen precis kommit och är osäker på kvalité. Bättre att fråga mapparen hur systemet fungerar eller hur han kompenserar? _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
jag har fortfarande möjlighet att fråga kompisen
som knackar fram bränslen här i sverige, kan ta lite tid, men vad exakt undrar du över håkan? (Om nu någon vill prova bränslen så går det inte utan det hänvisas till gula sidorna) _________________ peter johansson |
||||
|
Håkan är det jämn kvalitet du är ute efter?
I så fall så går det ju att köpa lite dyrare race Etanol från http://www.payback.se/Racebransle.ht _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Som sagt är det inte mina mätningar.
Men jag blev nyfiken på färgskillnaden och vad den beror på. Jag ska åka e85..... men inte kommit så långt att jag börjat oroa mej för halten. Jag är kanske tvungen att lära mej. Men jag har ju hela stan full ed Driftare som åker samma sprut som jag. (maxxecu med tempmätare på alla cylindrar) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jag har kört många hundra liter etanol varje år sedan det kom eller i vart fall blev vanligt runt 2005 ungefär.
Och ännu inte råkat ut för haverier som skulle kunna härledas till bränslet (oftare vevlaggerras eller trasiga växellådor som ställer till det. Så jag anser att du inte behöver oroa dig. Bättre att ha den mappa några %safe så är det inga problem. Man måste ju inte mappa mot lambda 0.92 på fullast utan kör 0.8 tex och håller man sig vid vridmax på tändningen istället för att mappa mot knack som ligger ofta runt 3-5 grader senare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Men det förklarar ju inte skillnaden i färg.... och varför det är så. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Nej men det är ju som tidigare skrivet ovanför. Det är variabler som skiljer och därav får man olika resultat.
Men frågan handlar väll inte i slutändan om mätresultat utan att bränslet ska driva bilen framåt. Vilken färg Det blir när man blandar med vatten är väll ganska oväsentligt? Eller var det det som var själva huvudfrågan? , då har jag ingen aning. isåfall. Jag försökte bara utteda att du kanske hakar upp dig på något du inte behöver fundera så mycket på. Men men _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Mitt svar på det är att det är ett annat färgämne, men sannolikt ungefär samma halt vattenblandning/bensin. |
||||
|
Re:
Nä . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Fast "ungefär samma" är det väl inte? 2 av 10 dl på översta bilden (c:a E80) vs. lite drygt en dl av 10 i undre bilden (dvs. närmare E90)? Eller tänker/ser jag fel? Angående olika färgämnen så är jag inne på samma teori
_________________ Kristofer Åhlin |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kvalitét på e85 är svårbegripligt.... Hjälp.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4144 totalt) |

