Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5717 besök totalt |
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?
Hejsan! Nu börjar prototypen/förserieramen bli klar till våra Se7en-byggen och har vi så smått börjat att tillverka resten av ramarna. Till bakvagnen använder vi M18 för att bygga in justering av toe och camber. ![]() På prototypen har vi använt vanlig grovgängad M18, men jag är inne på att använda fingängad M18*1,5 istället. Problemet är att min leverantör bara kan skaffa hem det i klassning 4.6 och inte 8.8 - räcker det med tanke på att det är så grovt eller borde jag tänka om istället? ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Första siffran är antalet 100 MPa i brottgräns, andra siffran faktorn mellan sträckgräns och brottgräns.
4.8: 400 MPa brottgräns och 0.8*400=320 MPa sträckgräns 8.8: 800 MPa brottgräns och 0.8*800=640 MPa sträckgräns M18 har 15.294 mm innerdiameter ==> 58.7 kN i max last för 4.8:an innan den börjar plasticera. Det är 6ton! Det borde väl räcka. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Maskinservice (tror jag de heter) nere på Gåsebäck brukar kunna fixa fram det mesta i skruv & mutterväg. Kolla med dem om kraftigare gängstång!
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Verkstadsservice? Det är dem jag var hos och frågade ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Hej
Tråden är hittad (på båda forumen, ![]() Spontant hade jag valt 8.8 (om det hade funnits) men beräkningarna verkar ju peka på att det håller ändå. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Därför att det känns som "originalglappet" i M18 inte riktigt uppfyller mina önskemål om justerbarhet - dessutom inbillar jag mig att det är lättare att justera exakt om stigningen inte är så grov. Detta blir ju vår "bonnalösning" på ball-joints och där är det ju fingängat... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Har du 180 graders inkrement mellan varje möjlighet att fästa staget?
Jag brukar tycka att det är enklast att lösa detta med en höger & en vänstergängad uniball så man får infinit inställning men det kanske medför materialköp utanför budget... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
tumme pekfinger så är 5mm = 1grd camber ---> då med 1,5mm signing ca ca 0,3grd per varv.
En 1/4 varv skall man väll klara av att hålla reda på så då blir vinkel ändrinen sk... liten. Hmm även om vi tar typ 1mm = 1grd så ger en 1/4 varv 0,25grd _________________ Johan Sjölinder |
||
>>Björn o Johan
Justeringen är alltså i princip en M18 i ett rör och kontramuttrar på ändarna för att låsa så det finns ingen begränsning i noggrannhet - men muttrarna glappar väldigt mycket mot gängorna så som det är idag. Visst verkar det gå fint att justera redan i detta läget, men jag gissar att det blir ännu bättre om man använder fingängat istället. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Att du inte gör en hylsa och sen har låsmutter på andra sidan?
Du får visserligen gå ner någon dimension på uniballsen men så länge du har mer än M12 så håller det. Hoppas du förstår hur jag menar.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Det finns redan på planeringsstadiet! ![]() ![]() Ännu en fördel med att göra de bakre med M18*1,5 är att de då blir samma som för de främre för Transit-leden ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Mats Friberg:
Varför stjuta över målet???? om muttarna glappar eller ej spelar ingen roll så länge man lossar en mutter, flyttar den andra och drar åt en första igen. Jag tycker även M18 std skulle duga. _________________ Johan Sjölinder |
||
Varför inte göra det bättre nu när jag har chansen - de flesta chassiskruvarna på även std-bilar brukar väl vara fingängat? ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag skulle inte använda annat än skruv/gängor än preferensklass 1 om inte aplikationen apsolut KRÄVER det. I detta fall har jag svårt att för stå varför inte std M18 duger.
Värsta avarten av idiotgänga jag träffat på är M12x1,25 vänster, här snackar vi preferänsklass femti-elva ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag skulle vilja se en bild på en lös led som du svetsat ihop. Jag tycker mej se ett konstruktionsfel...?
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5717 besök totalt |