Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?
1, 2   >>
5717 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?

Hejsan!

Nu börjar prototypen/förserieramen bli klar till våra Se7en-byggen och har vi så smått börjat att tillverka resten av ramarna. Till bakvagnen använder vi M18 för att bygga in justering av toe och camber.



På prototypen har vi använt vanlig grovgängad M18, men jag är inne på att använda fingängad M18*1,5 istället. Problemet är att min leverantör bara kan skaffa hem det i klassning 4.6 och inte 8.8 - räcker det med tanke på att det är så grovt eller borde jag tänka om istället?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



Första siffran är antalet 100 MPa i brottgräns, andra siffran faktorn mellan sträckgräns och brottgräns.

4.8:
400 MPa brottgräns och 0.8*400=320 MPa sträckgräns

8.8:
800 MPa brottgräns och 0.8*800=640 MPa sträckgräns


M18 har 15.294 mm innerdiameter ==> 58.7 kN i max last för 4.8:an innan den börjar plasticera. Det är 6ton! Det borde väl räcka.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



Hoppsan!

Glömde ta hänsyn till att det var fingäng, men fingäng ökar innerdiametern och således även maxlasten en aning.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
Tack för hjälpen!

Låter ju bra! Hoppas bara att Realpinto hittar denna tråden också i egenskap av SFRo-besiktningsman

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Maskinservice (tror jag de heter) nere på Gåsebäck brukar kunna fixa fram det mesta i skruv & mutterväg. Kolla med dem om kraftigare gängstång!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Maskinservice (tror jag de heter) nere på Gåsebäck brukar kunna fixa fram det mesta i skruv & mutterväg. Kolla med dem om kraftigare gängstång!


Verkstadsservice? Det är dem jag var hos och frågade Tydlingen är M18*1,5 en lite udda dimension för de fick bläddra ett tag katalogerna innan de hittade något...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



Du skulle också kunna gå ner i diameter och på så sätt få mer finjustering på köpet. Samt lättare att få tag på. Vad sägs om M12?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Alternativt Verkstadsservice också på gåsebäck..

http://www.vsab.se/

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Jo, det var Verkstadsservice jag menade.

MEN, varför fingänga?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Tråden är hittad (på båda forumen, )...

Spontant hade jag valt 8.8 (om det hade funnits) men beräkningarna verkar ju peka på att det håller ändå.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
MEN, varför fingänga?


Därför att det känns som "originalglappet" i M18 inte riktigt uppfyller mina önskemål om justerbarhet - dessutom inbillar jag mig att det är lättare att justera exakt om stigningen inte är så grov. Detta blir ju vår "bonnalösning" på ball-joints och där är det ju fingängat...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Har du 180 graders inkrement mellan varje möjlighet att fästa staget?

Jag brukar tycka att det är enklast att lösa detta med en höger & en vänstergängad uniball så man får infinit inställning men det kanske medför materialköp utanför budget...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

tumme pekfinger så är 5mm = 1grd camber ---> då med 1,5mm signing ca ca 0,3grd per varv.

En 1/4 varv skall man väll klara av att hålla reda på så då blir vinkel ändrinen sk... liten.

Hmm även om vi tar typ 1mm = 1grd så ger en 1/4 varv 0,25grd

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
>>Björn o Johan

Justeringen är alltså i princip en M18 i ett rör och kontramuttrar på ändarna för att låsa så det finns ingen begränsning i noggrannhet - men muttrarna glappar väldigt mycket mot gängorna så som det är idag. Visst verkar det gå fint att justera redan i detta läget, men jag gissar att det blir ännu bättre om man använder fingängat istället.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Att du inte gör en hylsa och sen har låsmutter på andra sidan?
Du får visserligen gå ner någon dimension på uniballsen men så länge du har mer än M12 så håller det.
Hoppas du förstår hur jag menar..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
Svante skrev:
Att du inte gör en hylsa och sen har låsmutter på andra sidan?
Du får visserligen gå ner någon dimension på uniballsen men så länge du har mer än M12 så håller det.
Hoppas du förstår hur jag menar..


Det finns redan på planeringsstadiet! Gissar att du menar något i denna stilen:



Ännu en fördel med att göra de bakre med M18*1,5 är att de då blir samma som för de främre för Transit-leden

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mats Friberg:
Varför stjuta över målet????

om muttarna glappar eller ej spelar ingen roll så länge man lossar en mutter, flyttar den andra och drar åt en första igen. Jag tycker även M18 std skulle duga.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416


Trådstartare
fuling skrev:
Mats Friberg:
Varför stjuta över målet????

om muttarna glappar eller ej spelar ingen roll så länge man lossar en mutter, flyttar den andra och drar åt en första igen. Jag tycker även M18 std skulle duga.


Varför inte göra det bättre nu när jag har chansen - de flesta chassiskruvarna på även std-bilar brukar väl vara fingängat? Tanken är ju att försöka göra det så bra som möjligt enligt min förmåga

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag skulle inte använda annat än skruv/gängor än preferensklass 1 om inte aplikationen apsolut KRÄVER det. I detta fall har jag svårt att för stå varför inte std M18 duger.

Värsta avarten av idiotgänga jag träffat på är M12x1,25 vänster, här snackar vi preferänsklass femti-elva

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag skulle vilja se en bild på en lös led som du svetsat ihop. Jag tycker mej se ett konstruktionsfel...?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



jag tycker den undre leden ser skum ut, eller är det mig det är fel på?
(jag ser iofs dåligt, men jag HAR glasögonen på mej... )
Citera
Skruva banåkabil
Klassning på gängad stång M18 - räcker 4.6?
1, 2   >>
5717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande