| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saab TURBO motor + BMW zf-låda funkar det??
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11161 totalt) |
|
Saab TURBO motor + bmw zf-låda funkar det??
Hej Jag har en Ford escort MK1 som jag tänkt att bygga som ban/bus bil men med bra finish på grejjerna. Nu har jag en fundering ang min drivlina jag tänkt att bygga. Tanken är att ha en 2.3l saab turbo motor med en bmw zf-växellåda (sitter i bmw 328 o m3) så jag undrar om någon här gjort denna konvertering/liknande eller om ni vet vart man kan fåtag på adapterplatta för ett sådant bygge? Mvh Claes _________________ Claes Böhm Åker: Saab 95 aero, Ktm 625 -05. Projekt: Nissan 200sx med Bmw 535 motor med TURBO www.rabiatmotor.com |
||
|
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re: Saab TURBO motor + bmw zf-låda funkar det??
ojojoj! Den här vill vi se bilder på sen!!
|
||
|
Jag har en PDF på en adapterplatta för B234 kortmotor ihop med bland annat getrag 265, men har precis som du funderingar på att para ihop en M3-zf låda med en b234. Den ritningen kanske är något att utgå ifrån, för det borde ju finnas någon som har ZF-lådans fläns i CAD-format. Skicka ett PM om filen skulle vara intressant.
Edit: En bit ner på den här sidan finns tre PDF-filer på adapterplattan för Saab + Getrag. http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=13&postdays=0&postorder=asc&start=45 Mvh Jonathan |
||
|
tackar
Tack för tipsen. Det kommer komma upp en projekttråd när det dras igång men jag måste räta ut lite ? innan jag drar igång, föressten kommer det att byggas 2 likadana bilar (jag o en kompis)...... //Claes _________________ Claes Böhm Åker: Saab 95 aero, Ktm 625 -05. Projekt: Nissan 200sx med Bmw 535 motor med TURBO www.rabiatmotor.com |
||
|
Bultmönstret är samma på getragen och zf-lådan men motorerna de sitter på har olika lutning, så att man får vrida på det hela för att det ska stämma.
Ett annat problem man får med zf-lådan är att ingående axel är kort, har dock inte riktigt koll på hur det blir men man får nog åka med ett djupt svänghjul, typ från nyare 95or. Sedan får man meka lite för att få till en lagring för ingående axel. Annars kan man svetsa om lådorna men jag är inte nåt större fan av det.. Min nuvarande låda tycks inte riktigt gilla att man har svetsat i den
Kan gå att lösa på ett sätt till men det är inget som jag har utforskat allt för mycket ännu.. Saab motorn har ju en lös "plåt" som lådan skruvas mot, man borde kunna göra en egen sådan och på så sätt slippa adapterplattor å annat. Har tillgång till lite goa ritningar å kompisen har ett vattenskärmaskin..
/Emil _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
|
Intressant idé med nytillverkning av bröstkåpan. Helt klart intressant om du kan verifiera att det fungerar. Alternativt vore det ju även intressant med adapterplatta också.
Angående lagring av lamellaxeln borde man väl kunna välja ett lämpligt kullager med rätt innerdiameter och ytterdiameter och sedan anpassa svänghjulet för detta. Har du någon förteckning på vilka BMW-modeller man hittar de ZF-lådor som är vettiga att välja? Mvh Jonathan |
||
|
ZF-Lådor
De starkare ZF- lådorna sitter enligt uppgift på 525 med vanos, 328, m3 3,0. Sitter även på TDS bilarna men där med en lite annan utväxling och annan sprängkåpa har jag för mig. Mvh Simon _________________ Bergfors, Simon Greger Viking |
||
|
Det finns bara ett hus på ZF-lådorna men lite olika innehåll, så även TDS lådorna passar.
Finns även klenare lådor som sitter i 325,525 mm Så leta efter 328, m3 3,0 eller 525 tds lådor så blir det bra. Finns nog även i nån Z3a tror jag.. Leta på http://www.realoem.com och jämnför lite art nr på lådor så kan man hitta vad som är starka lådor å inte. MVH Emil _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
|
Här kan ni läsa om en munter kille som kör med SAAB motor och BMW låda och BMW slutväxel i sin Sierra.
http://www.fmcs.nu/forum/showthread. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Det funkar utmärkt.
Porschen som Tord håller på med nu har den lösningen. Byter bakplåten på saabmotorn mot en vattenburen adapterplåt . 95:ans svänghjul och en bmw lamel. Sen en kort svarvad lagerhållare som man slår in i vevaxel med ett lager i för växellådans ingående axel. Mvh Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
|
Re:
Det där stämmer inte riktigt. E34 525 har den starka lådan med 30° lutning. Dieslarna har annan utväxling med 20° e36 325 har Getrag. E39 323 ska också ha den starka lådan. Men det har jag inte kollat själv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Hej
Nej Tord har nog ingen ritning. Jag har ritning i DXF format som dom flesta vattenskärningsmaskiner tar. Men sen måste låten bearbetas efter skärning för bra funktion. Så man behöver en bra fräs. MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
|
Beroende av vilka förutsättningar man har så finns det alternativaoch enklare lösningar. Om motorn ska vara Saab så är det GM hålbild på den från -95. Låda från Opel OmegaB är då vanligt i lätta bilar.
_________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
|
Jag har Porschen som omnämndes ovan. Har även erfarenhet av att rasa omegalådor. De har 2 fördelar, de passar på saabmotorn och de kostar en femhundring... skulle föreslå att gå på 5växlade zf med adapterplatta...
_________________ Tord Ringenha11 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Saab TURBO motor + BMW zf-låda funkar det??
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11161 totalt) |

