| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vacum ventil för torrsump - tips?
|
1 besök senaste veckan (1304 totalt) |
|
Vacum ventil för torrsump - tips?
Jag har ju gjort den underbara tankevurpan att köpa en något för kraftig torrsumpspump. Så för att inte suga in alla packboxar hade jag tänkt skaffa en vacumventil som jag kan justera till önskat undertryck i vevhuset. Men den enda jag hittat är Moroso's och den går på en tusing ungefär. Jag kan inte hjälpa at tycka att en så "enkel" sak borde gå uppbringa till bättre pris? Är det någon som har några vettiga tips på andra vacumventiler som är justerbara och klarar temperaturerna som blir i ett motorrum? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag tror med på att växla ned lite,
På min alfa motor satt ett ventilstionshål borrat i pluggen för original fördelare, ca 1,5-2mm. Den fick jag dock plugga senare när jag överladdade. [/quote] _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Fast växlar jag ner sänker jag väl även kapaciteten på trycksidan?
Pumpen är en 6-stegs Autoverdi. Jag blev av Autoverdi rekomenderad att söka en pump med Minst 32mm trycksteg, helst 35mm för att det skulle fungera bra för min motor. Dom har också dimensionerat drevningen åt min motor med den här specifika pumpen så drevningen bör vara rätt. Många pumpar har då mindre sugsteg, 25 eller 28mm. Men just när jag köpte min hittade jag ingen sån för ens i närheten av samma pengar, den enda jag hittade med tillräckligt stort trycksteg och som såg frisk ut hade också 35mm sugsteg. Så jag har 5ggr så mycke evakuerings kapacitet som tryck kapacitet. Vilket inte känns optimalt.. Jag inbillar mig att dom som kört med den här pumpen (som är en Nascar pump) har kört den här setupen för att kunna bygga en del vacum och då också byggt sin motor efter det. En viss grad vacum vill jag ju ha, men inte för mycket.. Och då brukar det användas en justerbar vacum ventil för att justera in "lagom" vacum. Dessa används på motorer med rena vacumpumpar med, men de måste väl gå hitta nått som inte kostar 1000kr + moms, tull och frakt?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag kör med något liknande denna.
https://www.ebay.com/itm/Brass-Vacuu |
||||
|
Jag har ett liknande problem, som jag funderat på.
Undertryck vill man absolut ha i vevhuset. Men inte mer än 0.3 bar (hopoas jag minns rätt nu). Jag har tänkt att koppla ett av sugstegen till returslangen till tanken, så det blir rundgång i sugpumpen..... och sedan reglera flödet i den slangen. Då kommer man ha tillgång till hela sugpumpens hela kapasitet när det behövs. Dom ventiler som visas, känns väldigt små. Men jag är inte säker..... då jag inte startat motor än. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ja visst går även trycket ned. Men det måste väll finnas någon tryckregulator även för tryck? (hade aldrig isär min helt men antar det finns)?
Dvs man måste väll ha lite överkapacitet på tryck som sedan reglerar ned mellan varm/kall olja eller? Hur som så borde ju en vanlig stryp ventil duga kopplad till luftburk i värsta fall för att få någorlunda rätt Vakum så stora flöden kan det inte handla om att det behövs något värstingspecial?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Sugdelen är ju byggd för att bilda undertryck i motorn, förutom att evakuera oljan. Det betyder att den ska ta hand om det interna läckaget och gaser i motorn. Jag skulle inte dreva ner, om du inte har på tok för mycket tryck. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det finns tryckreglering på pumpen, fick med ett set med olika fjädrar för grundjustering, sen kan man finjustera på en skruv.
Jag tror ändå inte på att dreva ner för att sänka pumpens totala kapacitet när Autoverdi själva rekomenderat en specifik drevning för den här pumpen och motorn..
Den mässingsventilen var ju billig i alla fall, hur tycker du den fungerar Magnus? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Jag har kört med den i fyra år nu och den fungerar bra. Vill inte säga att det är perfekt, men jag kör normalt 0,25-0,30 i undertryck från tomgång till max varv. Ökar du undertrycket mer än så riskerar du att suga in luft via motorns packboxar. |
||||
|
Re:
Kanon, då knappar jag hem en sådan och provar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag har nog någon liknande ventil hemma som jag testade på Pontiacmotorn när den startades. Jag hade problem med att den inte öppnade ordentligt dock så jag fick riva bort den. Just nu sitter där bara en lång 6mm slang med filter i änden som 'strypning'.
Nig är gärna rapportera om hur det går eftersom jag inte löst kontrollen av mitt undertryck än. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vacum ventil för torrsump - tips?
|
1 besök senaste veckan (1304 totalt) |

