| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Skrikande gatdäck på bana
|
2056 besök totalt |
|
Mina gatdäck skriker genom varenda kurva på banorna...man vill ju inte utmärka sig mer än nödvändigt så finns det något att göra åt det,tex ändra lufttrycket åt ena eller andra hållet o isf vilket?...eller är det alltid så med gatdäck?..
Har Continetal Sportcontact... Har sökt men inte funnit något! _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
Har samma uppfattning om mina däck...... När en instruktör åkte med på Gotland Ring så bekräfta han min beklagan... Åka långsammare....nopp!!
Är det inte så att vissa gatdäck helt enkelt bara skriker mer än andra? Jag tror att det är en ingridiens som tillverkarna häller i smeten för att varna föraren. Ungefär som att vidhäftningsmarginalen är ganska stor, det kanar "länge" innan det släpper? Jag tycker också att däck som är utpräglade regndäck skriker mer än andra däck. Jag körde bana ett år på Fulda Carat Extremo - det skrek som sjutton och de är egentligen bara bra i regn... Det finns en Vredestein-stripad BMW 5-serie (testbil alltså) som rullar på ringen, den gör inget annat än skriker. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
Däcktjut är ju en utmärkt extra hjälp till föraren. Tjuter det fram understyr det, tjuter det bak överstyr det, tjuter det runt om, ja då är det bra. Tonhöjden säger dessutom, som du skriver ovan, hur nära gränsen det är. För några år sedan stod jag vid sidan av Ringen och HÖRDE (jag var i en buske och p*****e) Derek Bell köra förbi i en Audi RS4. Han körde så grymt att tonen hade vänt, det tjöt inte längre utan var en sån där djup, dov ton som får oss vanliga dödliga att anta att nu är det nog kört. Däck ska tjuta
_________________ Johan Rådlund |
||
|
Nä i med öronproppar och på med hjälmen sen hör i alla fall inte du något
Jag tycker det är jobbigt att man hör så dåligt när man har hjälmen på sig för tänk om motorn börjar låta halvskumt _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Re: Skrikande gatdäck på bana
haha samma som jag hade på audi i superstage för några år sedan.... när jag körde trodde dom att jag snurrade hela tiden... men det vara bara mina däck som skrek nått så fruktansvärt. Vi kom fram till att det måste vara Hollywood-däck
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Då är du inte ensam om det. För mina kommer skrika oxå
Kör vi tillsammans så slipper vi skämmas om nån utav oss gör en tabbe
_________________ --VVTS-- |
||
Jag säger det samma Mina skräpdäck för ett väldans liv de med.. Så på PCS träffar kan vi säkert "skrika i kapp".
Mina Ventus skriker först, kasar sen och släpper till sist. Väldigt snälla m.a.o.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
Eh, antingen kör jag för sakta eller så är mina suddgummin till evighetsdäck helt utan vidhäftningsförmåga!
SuperStar (tm) skriker inte alls, slits inte alls, greppar inte alls. Ett bra alternativ, Anders?
/M, på jakt efter annat... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jag slängde mina Supermegaspecialextrushårdastenåldersspecialdäck i förra vecka då jag märkt att 30 varv så hårt jag kunde köra på Midlanda inte gav minsta spår av slitagte i dem och absolut inget grepp alls så fort inte ratten var exakt rakt fram
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Njaa..hellre grep o skrik än släpp o tyst ..även om mina framdäck från 97 börjar kännas rätt torra...
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
|
Ljudet uppkommer av vibrationer i kontaktytan när däcket glider igenom sin slip-angle. Ett hårt däck kommer grepa-släppa-greppa på en "micronivå" i asfalten när ytorna glider jämfört med varandra. Ett hårt däck har också mer dämpning i ytan för vågrörelsen att fortplanta sig.
Ett hårt däck skapar grepp genom att gummit trycks ner i ojämnheter i asfalten Ett mjukt däck (r-däck, slicks) skapar grepp i asfalten genom "klisterverkan" på ett helt annat sätt än et billigt gatdäck. om du inte vill köra saktare kan du köra fortare. När hårda gatdäck blir överhettade så slutar de låta för då blir ytan mjuk och interagerar annorlunda med assfalten. Men helt ärligt.....hade inte ni skrikit lika mycket om ni släpats runt i asfalten i 150km/h.....
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2056 besök totalt |