| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckstryck Toyo RA-1
|
1555 besök totalt |
|
Däckstryck Toyo RA-1
Jag har en uppsättning Toyo däck som jag fick med mina fälgar. De är slitna men är nog rätt bra till banåka som de är nu. Har för mig de är 235/40/17. Ska åka Anderstorp med min Bmw 320 E46a. De är m-chassi och lite sänkning på den så den är relativt stum och fin. Någon som har några rekommendationer på däckstryck? Förra gången körde jag bara på dem som de var och mätte senare att det låg kring 2kg vilket kanske är lite lågt när de är varma. Vet ej vikt men kring 1500-1600kg kanske den väger. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Dimensionen är helt annorlunda på mina (205/50/15) men jag väljer att ligga på 2,8-3,0 varmtryck och det fungerar utmärkt (baserat på Toyos recomendationer till SpecMiata). 032or i samma dimension brukar användas vid ung 2,0 (har jag för mig) så jag gissar att även din dimension skall upp lite högre i tryck än andra Rdäck.
Nu väger min 1,20 ton på startlinjen (mig i och halv tank) så lite skiljer det nog. Testa att börja med 2,4 som kalltryck, under varmkörningen lär du se om de blir bättre hela tiden eller om de blir för stumma (skriker och kasar). Justera ner trycket tills de känns bra kontinuerligt. Tom jag har kört RA1orna övervarma (slingriga trots 'rätt' tryck) så det är nog ett däck som är anpassat för lättare bilar (min är ju 250kg tyngre än Spec Miatorna). |
||
|
Skulle kunna tänka mig att rekomenderat kalltryck ligger på ca 2,3 kg fram och 2,4 bak på din bmw. Vid bankörning bör du höja med ca 0,5 kg på ett par standarddäck i den dimensionen, alltså 2,8-2,9 kg kalltryck.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Hmm, jag kollade inte upp däckbeteckningen utan trodde att det var ett standarddäck. Jag kör en liknande bil och med r-däck ligger jag ungefär på ett varmtryck på 2,2 fram och bak, dimension 225/45-17 bridgestone. Kalltrycket är då vid körning på knutstorp och 25 grader vf+hf=1,6 vb=1,7 hb=1,8. Ger kanske lite vägledning.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
Toyos inlägg i debatten (för lätta bilar på en ökenbana). Hur trycket skall justeras generellt för en tyngre bil på större dimension törs jag inte gissa. |
||
|
2,8-3,0 i varmtryck vad är det när däcken är kalla????
Har en exakt likadan uppsättning RA 1 däck på fälg 205-50-15 som ska sitta på min EVo 1 som väger ca 1240 kg. Just nu när de ligger på golvet så har jag 2,0 i dem men vill veta vad jag bör ha. HJÄLP ?? _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||
Det kan ju vara att jag kör i den övre änden av tryckskalan. Men jag lyckas ofta få till värmen rejält (intebekvämtatthållakvarhandentemp efter ett nedkylningsvarv) så jag tror inte att det är helfel (för mig dvs). Det är ju alltid snabbare att sänka trycket än att höja det. |
||
|
Det är alltså så mycket tryck man ska ha i, trodde nästan mina 2,0 som de nu ligger på var på gränsen.
Då vet jag att jag ska fylla på mer luft när däcken monteras på bilen. _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||
![]() |
Däck för banåka
Däckstryck Toyo RA-1
|
1555 besök totalt |