Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 111, 112, 113 >> 21 besök senaste veckan (473755 totalt) |
Re:
Intera svarade att de slutat bredda fälgar. Misstänker att nya fälgar kostar så lite (allt är relativt) så att få gör det numera? Skullman ska jag ringa i veckan, han har ingen mobil ingen publicerad email ingen webbsida vad jag kan hitta, bara en vanlig telefon ![]() Fälgarna jag köpte går utmärkt att köra med som dom är, de har samma bredd och ET som originalfälgarna jag har (och det sitter MPSS på dom ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Hur långt har bilen gått innan du fick byta bränslepump? /Johan B _________________ Johan B |
||||
Re:
Sisådär 4000 mil. Men Christophers hade nog bara gått några hundra mil när hans byttes. _________________ ![]() |
||||
Knepigt, bränslepumpen verkar ofta vara en svag punkt på bmw. På min e36 m3 höll de mellan 5-6000 mil, men när jag bytte till en icke original för 1500 spänn har den hållit mer än 10 000 mil. Bilen har gått 27 700 nu. By the way, vad kör du med för olja i din m2?
/Johan B _________________ Johan B |
||||
Re:
Den olja BMW-verkstaden häller i ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
På min E36 M3 så gick bränslepumpen en gång under 18-19 tusen mil. Minns inte vid vilket miltal. _________________ ![]() |
||||
Jag var på Gelleråsen förra onsdan när Tracklife arrangerade öppen banträff. Mycket välorganiserat, tre olika grupper som körde tjugominuterspass. Så man visste hela dagen vilket klockslag som det var dags för ens egna grupp
![]() Jag ger också alltid - som ni vet - pluspoäng för stor spridning i bilvarianter. Alla kan komma och köra oberoende sitt material ![]() Jag tyckte jag hittade runt hyffsat, jag gillar det runda spår jag numera tar in i depåkurvan, en enda mjuk sväng ända från rakan mittemellan de snabba vä och hö-knixarna innan depåkurvan. Jättekul att mjukt försöka undvika under och överstyrning med mjuka rattrörelser och lagom gaspådrag genom den långa långa depåkurvan. Och i esset är M2'an tokkul att kasta in i högern med fyrhjulsglid, underbar balans i bilen! Ejes kom jag inte riktigt överens med just denna dag så jag laborerade lite med att gå tajtare efter första apex och inte hamna för långt ut till vänster mitt i kurvan. Vete tusan vad som är bäst. Det bromsade lite sämre än sist tyckte jag vilket antingen berodde på att framdäcken var helslut eller placebo? Jag hade tyvärr det sämsta framdäcket vänster fram vilket ju kunde resultera i tidig hemgång eftersom banan helt klart sliter mer på vänster fram. Men jag hittade en fantastiskt trevlig och tillmötesgående däcksverkstad (Furubergs Gummi, tackar!!) som klämde in mig i sitt fulla schema och swappade vä och hö framhjul. Vilket gav den positiva effekten att corden inte tittade fram under dagen som jag befarat! Trots att jag tyckte jag hade bra fart runt banan så var jag långt ifrån tiden från förra gången. 1.15.2 istället för 1.14.8. Mycket att klura på i loggen. Förvånansvärt mycket "gungor och karuseller", alltså tydliga tidsförluster som tas ut av tydliga tidsvinster. Blå är 1.15.2, röd 1.14.8 och grå en tid mitt emellan från samma dag som den snabbaste tiden. Inte denna dag alltså ![]() Maxa ut webläsarfönstret så att grafen inte blir förminskad och oskarp. ![]() _________________ ![]() |
||||
Min fru tyckte att den mjuka tysta bekväma franska hyrbilen vi har några dar inte väl var så jättemycket tystare än M2an, "äh det spelar ingen roll", att det väl inte heller var sådär jättemycket mjukare och bekvämt, "äh det spelar ingen roll". Men att bromsarna inte skrek så att folk två kvarter bort vände sig om, DET var skönt. Jag håller med
![]() _________________ ![]() |
||||
Jo en kommentar till loggen ovan. Med gamla GPSpucken så är det störningar på sidokraftskurvan (röd o grå) men inga störningar på den med nya GPSpucken (blå). Det lattjo är att sidoaccelerationen naturligtvis inte kommer från GPS-pucken utan mobilens accelerometer...
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Och nu när jag hämtat bilen i Örebro så är den nästan tyst. Ja... inte helt... lite gnissel. Men inte som en femmeters gigantisk gris som tror den ska dö. Fick ett tips att göra en skåra mitt på belägget på tvärsen, som det ju är på vissa "vanliga" belägg. Har detta råd i bakfickan nu för framtida duster med beläggen. _________________ ![]() |
||||
Så, liten rapport om vad som renderade bensinpumpsbyte på garantin.
Jag vet nu om tre andra M2'or som hostat och hackat när de kört bana när tanken inte är helt full längre. Min och minst en till har fått ny bensinpump, eller ja hela tankarmaturen om jag förstod det rätt. Jag har naturligtvis inte testat den nya med ordentliga G-krafter än eftersom jag hämtade bilen idag ![]() Så vad hände? Min tankmätare visade precis strax under kvarts tank när bilen började gå kackigt, ut ur depåkurvan på Gelleråsen, på bara några cylindrar som det verkade som. Den kunde inte ens gå på tomgång men jag kunde starta den, då gick den tokojämnt kanske tio sekunder innan den gav upp. Jag lät bilen stå och svalna och provade ett antal gånger och förutom ett enda tillfälle där den faktiskt gick helt rent på lite förhöjd tomgång en halv minut eller så så var det samma ojämna gång och sen stopp. Min första tanke var att pumpen sugit luft på samma sätt som både M3 E36 och E46 gjort för mig. Den stora skillnaden var att de två gick precis som vanligt bara man lyfte gaspedalen lite eller rätade upp bilen. Nu stod jag med en bil som inte gick att köra. Eftersom tankmätaren visade nästan kvarts tank när jag stod i depån så såg jag det som meningslöst att hälla i mer soppa. Men det var antagligen feltänk. För när verkstan tog in bilen några dagar senare för att undersöka den - och den fortfarande inte gick som den skulle - så kollade de i systemloggar osv och de kunde se att vänster tankhalva hade 14 liter och höger tankhalva hade 0. De kunde också se felmeddelanden att bränsletrycket var det fel på och att felmeddelandet/systemet sa att bränslepumpen skulle bytas. Vilket de gjorde. Det som är väldigt konstigt är att pumpen som pumpar bensin från vänster till höger tankhalva inte gjorde sitt jobb. Nu gick ju motorn kackigt och eftersom den pumpen är "passiv" och drivs på något sätt av vakuum (någon som kan förklara det bättre?) så kanske den inte får fart då. MEN motorn gick ändå rent vid ett tillfälle någon halvminut! Då borde den absolut ha fungerat. Skumt!!!! Den nya pumparmaturen har ett nytt artikelnummer tydligen. Jag hoppas att man har gjort någon fix så att det inte händer igen. Men jag får väl ta med mig en liten bensindunk på några liter framöver så jag inte blir stående igen om det skulle vara så ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Du kommer bli nöjd med greppet och egen skaperna men kommer såga på grund av lifslängd tror ja _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Exakt! Strax under kvarts tank visade den. Men att alla de litrarna låg på "fel" ställe hajade jag inte då. Skitskumt att pumpen från vä till hö tankhalva inte gjorde sitt jobb ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Tror det här är den senaste https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
Det där problemet med soppan och tanken!
Hade det där programmet Carly och medföljande app kunnat lösa det tror du? Annars är det väl dags att ni frekventa BMW åkare skaffar något som ni kan kolla med själva? _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||
Ja det borde säkert gå att se i någon av de OBD2-appar som finns
![]() Men stannar motorn med massa hostande efter att man kört i en lång högersväng på bana med ganska lite soppa så lönar det sig att hälla i lite till även om mätaren säger att det finns soppa kvar. Eller så funkar det med den nya pumpen. Vi får se ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Bromsoken fram som blivit bruna blir utbytta på garanti. Problemet är att de kommer bli bruna snabbt igen om BMW inte bytt färgen de målar dom med. Känns ju trist.
Så hög tid att få bromskylslang på plats! Porsche GT3 scoopen (för under hundringen) hjälper ju lite men knappast så att oken inte blir missfärgade. Har surfat runt lite och hittat lite foton och några länkar Till MINI, men känns lite väl hög https://new.minimania.com/part/NMB40 ![]() Ser kanon ut men kostar $280 plus dyr frakt från USA. ![]() Hittar ingen som säljer den här varianten: ![]() Många varianter här https://www.demon-tweeks.co.uk/perfo ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Tack! dags att ställa in nu. _________________ Hälsn. Tobias Blomberg Werme BMW M |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 111, 112, 113 >> 21 besök senaste veckan (473755 totalt) |