Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 111, 112, 113   >>
21 besök senaste veckan (473755 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vem kan bredda fälgar? Har precis köpt BMW 513M där två fälgar skulle vara intressant att bredda 1,5 tum inåt. Om det går?

Intera eller Skullman i Åkerstyckbruk.

.

Intera svarade att de slutat bredda fälgar. Misstänker att nya fälgar kostar så lite (allt är relativt) så att få gör det numera? Skullman ska jag ringa i veckan, han har ingen mobil ingen publicerad email ingen webbsida vad jag kan hitta, bara en vanlig telefon

Fälgarna jag köpte går utmärkt att köra med som dom är, de har samma bredd och ET som originalfälgarna jag har (och det sitter MPSS på dom thumbs up Men jag hade i bakhuvet att det skulle funka klockrent att köra bakfälgarna fram (10") och bredda framfälgarna bara inåt från 9" till 10,5" och ha bak med 295or. Men men, det var bara en tanke, det är antagligen lite dyrt att bredda dom. Hursomhelst är det jävligt fina fälgar, lätta o starka och... snygga i mina ögon

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Magnus Thomé skrev:
Bilen står på verkstad. Den vill tydligen ha en ny bränslepump. Precis som några andra M2or velat tidigare tydligen.

Hur långt har bilen gått innan du fick byta bränslepump?

/Johan B

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

blixten skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bilen står på verkstad. Den vill tydligen ha en ny bränslepump. Precis som några andra M2or velat tidigare tydligen.

Hur långt har bilen gått innan du fick byta bränslepump?

/Johan B

Sisådär 4000 mil. Men Christophers hade nog bara gått några hundra mil när hans byttes.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Knepigt, bränslepumpen verkar ofta vara en svag punkt på bmw. På min e36 m3 höll de mellan 5-6000 mil, men när jag bytte till en icke original för 1500 spänn har den hållit mer än 10 000 mil. Bilen har gått 27 700 nu. By the way, vad kör du med för olja i din m2?

/Johan B

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

blixten skrev:
Knepigt, bränslepumpen verkar ofta vara en svag punkt på bmw. På min e36 m3 höll de mellan 5-6000 mil, men när jag bytte till en icke original för 1500 spänn har den hållit mer än 10 000 mil. Bilen har gått 27 700 nu. By the way, vad kör du med för olja i din m2?

/Johan B

Den olja BMW-verkstaden häller i Jag gör extra oljebyten mellan de långa riktiga serviceintervallerna men vet inte vilken oljekvalisort de häller i M-bilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

blixten skrev:

/Johan B

På min E36 M3 så gick bränslepumpen en gång under 18-19 tusen mil. Minns inte vid vilket miltal.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var på Gelleråsen förra onsdan när Tracklife arrangerade öppen banträff. Mycket välorganiserat, tre olika grupper som körde tjugominuterspass. Så man visste hela dagen vilket klockslag som det var dags för ens egna grupp thumbs up Jag körde i den snabba "röda" gruppen där alla skötte sig exemplariskt ute på banan, riktigt skoj att det var en relativt jämnsnabb grupp med riktigt bra tempo runt banan!

Jag ger också alltid - som ni vet - pluspoäng för stor spridning i bilvarianter. Alla kan komma och köra oberoende sitt material thumbs up Allt från två Lambo Aventador, Porsche GT2 & GT3 till en bunt bruksbilar, alla sorterade i lämplig grupp utifrån fart runt banan.

Jag tyckte jag hittade runt hyffsat, jag gillar det runda spår jag numera tar in i depåkurvan, en enda mjuk sväng ända från rakan mittemellan de snabba vä och hö-knixarna innan depåkurvan. Jättekul att mjukt försöka undvika under och överstyrning med mjuka rattrörelser och lagom gaspådrag genom den långa långa depåkurvan. Och i esset är M2'an tokkul att kasta in i högern med fyrhjulsglid, underbar balans i bilen! Ejes kom jag inte riktigt överens med just denna dag så jag laborerade lite med att gå tajtare efter första apex och inte hamna för långt ut till vänster mitt i kurvan. Vete tusan vad som är bäst. Det bromsade lite sämre än sist tyckte jag vilket antingen berodde på att framdäcken var helslut eller placebo? Jag hade tyvärr det sämsta framdäcket vänster fram vilket ju kunde resultera i tidig hemgång eftersom banan helt klart sliter mer på vänster fram. Men jag hittade en fantastiskt trevlig och tillmötesgående däcksverkstad (Furubergs Gummi, tackar!!) som klämde in mig i sitt fulla schema och swappade vä och hö framhjul. Vilket gav den positiva effekten att corden inte tittade fram under dagen som jag befarat!

Trots att jag tyckte jag hade bra fart runt banan så var jag långt ifrån tiden från förra gången. 1.15.2 istället för 1.14.8. Mycket att klura på i loggen. Förvånansvärt mycket "gungor och karuseller", alltså tydliga tidsförluster som tas ut av tydliga tidsvinster.

Blå är 1.15.2, röd 1.14.8 och grå en tid mitt emellan från samma dag som den snabbaste tiden. Inte denna dag alltså

Maxa ut webläsarfönstret så att grafen inte blir förminskad och oskarp.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Min fru tyckte att den mjuka tysta bekväma franska hyrbilen vi har några dar inte väl var så jättemycket tystare än M2an, "äh det spelar ingen roll", att det väl inte heller var sådär jättemycket mjukare och bekvämt, "äh det spelar ingen roll". Men att bromsarna inte skrek så att folk två kvarter bort vände sig om, DET var skönt. Jag håller med

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo en kommentar till loggen ovan. Med gamla GPSpucken så är det störningar på sidokraftskurvan (röd o grå) men inga störningar på den med nya GPSpucken (blå). Det lattjo är att sidoaccelerationen naturligtvis inte kommer från GPS-pucken utan mobilens accelerometer...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Var mina bromsbelägg (PFC08) tysta hela förra säsongen de var på? Japp. Skrek de efter jag varit på Mantorp? Japp. Blev de helt tysta efter jag varit på Sviestad? Japp. Började de skrika igen efter att jag varit på Kinnekulle? Japp.

Och nu när jag hämtat bilen i Örebro så är den nästan tyst. Ja... inte helt... lite gnissel. Men inte som en femmeters gigantisk gris som tror den ska dö.

Fick ett tips att göra en skåra mitt på belägget på tvärsen, som det ju är på vissa "vanliga" belägg. Har detta råd i bakfickan nu för framtida duster med beläggen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så, liten rapport om vad som renderade bensinpumpsbyte på garantin.

Jag vet nu om tre andra M2'or som hostat och hackat när de kört bana när tanken inte är helt full längre. Min och minst en till har fått ny bensinpump, eller ja hela tankarmaturen om jag förstod det rätt. Jag har naturligtvis inte testat den nya med ordentliga G-krafter än eftersom jag hämtade bilen idag men Christophers M2 har fungerat som den ska efter bytet på hans.

Så vad hände? Min tankmätare visade precis strax under kvarts tank när bilen började gå kackigt, ut ur depåkurvan på Gelleråsen, på bara några cylindrar som det verkade som. Den kunde inte ens gå på tomgång men jag kunde starta den, då gick den tokojämnt kanske tio sekunder innan den gav upp. Jag lät bilen stå och svalna och provade ett antal gånger och förutom ett enda tillfälle där den faktiskt gick helt rent på lite förhöjd tomgång en halv minut eller så så var det samma ojämna gång och sen stopp. Min första tanke var att pumpen sugit luft på samma sätt som både M3 E36 och E46 gjort för mig. Den stora skillnaden var att de två gick precis som vanligt bara man lyfte gaspedalen lite eller rätade upp bilen. Nu stod jag med en bil som inte gick att köra.

Eftersom tankmätaren visade nästan kvarts tank när jag stod i depån så såg jag det som meningslöst att hälla i mer soppa. Men det var antagligen feltänk. För när verkstan tog in bilen några dagar senare för att undersöka den - och den fortfarande inte gick som den skulle - så kollade de i systemloggar osv och de kunde se att vänster tankhalva hade 14 liter och höger tankhalva hade 0. De kunde också se felmeddelanden att bränsletrycket var det fel på och att felmeddelandet/systemet sa att bränslepumpen skulle bytas. Vilket de gjorde.

Det som är väldigt konstigt är att pumpen som pumpar bensin från vänster till höger tankhalva inte gjorde sitt jobb. Nu gick ju motorn kackigt och eftersom den pumpen är "passiv" och drivs på något sätt av vakuum (någon som kan förklara det bättre?) så kanske den inte får fart då. MEN motorn gick ändå rent vid ett tillfälle någon halvminut! Då borde den absolut ha fungerat. Skumt!!!!

Den nya pumparmaturen har ett nytt artikelnummer tydligen. Jag hoppas att man har gjort någon fix så att det inte händer igen. Men jag får väl ta med mig en liten bensindunk på några liter framöver så jag inte blir stående igen om det skulle vara så

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kulkulkul, spikat, det blir TrofeoR i år! Ska bli skitspännande att testa ordentligt

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kulkulkul, spikat, det blir TrofeoR i år! Ska bli skitspännande att testa ordentligt

Du kommer bli nöjd med greppet och egen skaperna men kommer såga på grund av lifslängd tror ja

_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008

Magnus,

Har du en lista på dina hjulvinklar ?

mvh Tobias

jos
valbo
Här sen Sep 2016

Jaha, så det var soppa pumpen!, skönt att det inte var "värre". Men nog såg det ut att vara bra med sås kvar, kanske är så att givaren läser av den sidan av tanken där du hade soppa??

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

jos skrev:
Jaha, så det var soppa pumpen!, skönt att det inte var "värre". Men nog såg det ut att vara bra med sås kvar, kanske är så att givaren läser av den sidan av tanken där du hade soppa??

Exakt! Strax under kvarts tank visade den. Men att alla de litrarna låg på "fel" ställe hajade jag inte då. Skitskumt att pumpen från vä till hö tankhalva inte gjorde sitt jobb

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

_pancho_ skrev:
Magnus,

mvh Tobias

Tror det här är den senaste https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1495436#1495436

Örebro
Här sen Dec 2004

Det där problemet med soppan och tanken!

Hade det där programmet Carly och medföljande app kunnat lösa det tror du?

Annars är det väl dags att ni frekventa BMW åkare skaffar något som ni kan kolla med själva?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det borde säkert gå att se i någon av de OBD2-appar som finns thumbs up

Men stannar motorn med massa hostande efter att man kört i en lång högersväng på bana med ganska lite soppa så lönar det sig att hälla i lite till även om mätaren säger att det finns soppa kvar.

Eller så funkar det med den nya pumpen. Vi får se thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bromsoken fram som blivit bruna blir utbytta på garanti. Problemet är att de kommer bli bruna snabbt igen om BMW inte bytt färgen de målar dom med. Känns ju trist.

Så hög tid att få bromskylslang på plats! Porsche GT3 scoopen (för under hundringen) hjälper ju lite men knappast så att oken inte blir missfärgade.

Har surfat runt lite och hittat lite foton och några länkar

Till MINI, men känns lite väl hög https://new.minimania.com/part/NMB4000-05/Brake-Cooling-Inlet-Scoop--- . . . .

Ser kanon ut men kostar $280 plus dyr frakt från USA.

Hittar ingen som säljer den här varianten:

Många varianter här https://www.demon-tweeks.co.uk/performance/brake-ducts-ducting som ser bra ut för vettiga pengar. Ingen som vinklar upp slangfästet men det gör kanske inget. De två som är tillverkade tvådelade fattar jag inte riktgit om de är olika stora, lite förvirring i webshoppen med breddmåttet

Stockholm
Här sen Jul 2008

Re:

Magnus Thomé skrev:
_pancho_ skrev:
Magnus,

mvh Tobias

Tror det här är den senaste https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1495436#1495436

Tack! dags att ställa in nu.

Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 111, 112, 113   >>
21 besök senaste veckan (473755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande