Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromskylscoop att sätta på bärarmen? Färdiga eller 3D-print? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4815 totalt) |
Söker lösning på att blåsa luft på bromsskiva/bromsok med hjälp av den här grundidén:
Fler bilder: https://f87.bimmerpost.com/forums/sh Har surfat runt efter färdiga produkter (som inte kostar flera tusen helst) och hittat lite foton och några länkar Till MINI, men känns lite väl hög (den får ju inte vara så hög så att den tar i vägbulor osv) https://new.minimania.com/part/NMB40 Ser kanon ut men kostar $280 plus dyr frakt från USA. Hittar ingen som säljer den här varianten men den ser ju riktigt riktigt intressant ut EDIT: Hittat den https://marchperformance.com/accesso EDIT2: finns nog inte två spegelvända versioner utan bara en, har mailat o frågat Många varianter här https://www.demon-tweeks.co.uk/perfo --------------------------------- Om man vill ha en slangstos på bromsskölden så måste man antingen sätta dit stosen när skölden är på plats eller montera av nav o allt eftersom skölden är "påträdd". Jag köpte annars en (dyr) eftermarknadssköld till E46an, den var tvådelad så man kapade bort den gamla skölden och kunde sen montera den nya utan att ta ner navet. Och så måste man dra slang från bakänden där scoopets stos sitter till främre änden där bromsköldens stos sitter. Men jag tror nog lite mer på att rikta luften mot den bakre änden där bromsoket sitter faktiskt. Då blir det en extremt mycket kortare slang, eller fast rörbit, men huvudpoängen att blåsa mot bromskivan och bromsoket. Här alltså (bort med bromsköldsbiten bara så det är helt öppet): Extremt nyfiken på om någon känner till andra färdiga produkter någonstans för någorlunda vettiga pengar eller har CADat och 3D-printat en lösning _________________ Magnus Thomé |
||
En på forumet har 3d printat ett scoop till sin Audi TT, dock inte för montering på bärarmen. Tror på att göra något med slangfäste som man fäster med buntband på bärarmen. På så sätt kan man göra det någorlunda universal.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag drog en extra slang upp mot mitt bromsok och fäste det med P klammer i gummi. Vet inte hur stor effekt det ger då luftströmmen träffar skivan mest på insidan som iofs bör bli varmast men jag tänker att det borde kyla beläggen lite. Jag har även Porsche GT3 oken som du också har. Jag har dock scoop i dimljushålen men det bör inte bli nån större skillnad mot att ha ett scoop under bärarmen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Hej Magnus,
Jag tar åt mig lite av din sista fråga i fet stil Jag printar och CADar en hel del motorsportprylar, mestadels i ABS och Nylon. Jag skulle kunna skräddarsy dessa detaljer efter egen skiss, bara jag får lite mått att gå på! Jag kan tänka mig ca 1500kr / par för custom design, men om det är flera som vill ha likadana så går det raskt neråt i pris! Då pratar vi några hundralappar. Bästa hälsningar Viktor Huggare _________________ Viktor Huggare |
||
En tanke som slog mig ang. design på själva intaget. Genom att sätta det snett framför framhjulet kanske man nyttjar stagnationstrycket framför hjulet och att man sänker luftmotståndet något. Jag gjorde en liten CFD-analys på detta för många år sedan i skolan. (inte att ha bromsluftintag där, men hur små detaljer kan sänka totalt luftmotstånd på en personbil)
_________________ Viktor Huggare |
||
1
Grundiden är att man har en in-area som motsvarar slangdiametern eller lite till men att den är rektangulär eftersom det är gott om plats på bredden men helt klart begränsad höjd på en gatbil som ska klara allt möjligt. 2 Några som jag hittat är lite väl långa (bakåt mot stosen), det finns iof plats bakåt men bärarmen är ju inte så tjock och det gäller ju att den sitter stabilt och inte vill vrida sig runt bärarmen som den är fäst vid. Det kan också bli problem när man svänger kanske om den går för långt bakåt. 3 Antingen universal med en stos. Eller med ett färdigt utlopp / kort brett utloppsrör som riktar sig svagt uppåt och brant utåt direkt mot bromsoket och skivan. Då behöver man inte fixa fästen av slangänden i bromsskiveänden. Det vore kalas _________________ Magnus Thomé |
||
På många nya bilar så sitter det ju stora sjok som täcker undersidan, antingen i plast eller tunn aluminium, som man skulle kunna få fast det i skitenkelt Men då ska det ledas slang som ska hållas på plats och inte ta emot när man svänger + det bygger neråt under bilen även med slangen som ju inte är rektangulär. Så jag tänker mer K.I.S.S. kanske till och med helt utan slang, bara att sätta fast med buntband eller något annat kring bärarmen (där den sitter ganska bra när hjulet svänger max också) _________________ Magnus Thomé |
||
Här är ett snabbt CAD-försök, är det typ så du tänker?. Det saknas smarta fästen för buntband tex, jag vet inte riktigt hur man ska göra för att säkerställa att den inte snurrar runt bärarmen..?
[/img] _________________ Viktor Huggare |
||
Ja men det kan vara en bra början @knotan. Sen tänkte jag att de fula rörkrökarna i bakkant kan komma lösa, så man riktar in de bäst man vill, sedan "svetsar" de genom att pensla lite aceton mellan delarna.
_________________ Viktor Huggare |
||
Smart, bara vrida lite för att justera En tanke, den tål väl inte så höga temperaturer. När man går i depå så kan det nog vara riktigt redigt med strålvärme från ok och skiva. Kommer det klara sig? _________________ Magnus Thomé |
||
Bra fråga. Jag tror att det hade varit lugnt om man tejpar på lite aluminiumfolie tex, men annars kan man testa Nylon också som klarar lite högre tempar.
Jag tror man helt enkelt får prova sig fram, smälter det går det ju att baka nya enkelt _________________ Viktor Huggare |
||
Jag köpte två sådana här för att testa. Slangstosen längs bak kan ställa till problem kanske när man svänger max men då är de ju ändå bra att ha och måtta fram var saker kan sitta för att eventuellt göra en utprintad optimerad variant
https://dalhems.com/sv/p/2afaed817a7 _________________ Magnus Thomé |
||
Jag har funderat och planerat bromskylning till min 944 från och till och inte kommit längre än färdiga sköldar. Försökte se hur man skulle dra rör till fronten utan att det tar i någonstans när man har fullt hjulutslag och då slog tanken på att kanske scoop på bärarmarna skulle va nåt.. Det som jag funderade var att ev. göra tvådelat där rören från scoopet till röret på skölden bara "siktade" mot varann när hjulen var ungefär rakt utan slang emellan. Visserligen inte lika effektivt som med slang direkt men behöver bromsarna verkligen vara näst intill överladdade? ..knappast!? Men som sagt har inte kommit vidare själv p.g.a. omständigheter men bara som en tanke till andra som funderar på likadana problem.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Skruva banåkabil Bromskylscoop att sätta på bärarmen? Färdiga eller 3D-print? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4815 totalt) |