Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskylscoop att sätta på bärarmen? Färdiga eller 3D-print?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4815 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Söker lösning på att blåsa luft på bromsskiva/bromsok med hjälp av den här grundidén:









Fler bilder: https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1404878



Har surfat runt efter färdiga produkter (som inte kostar flera tusen helst) och hittat lite foton och några länkar

Till MINI, men känns lite väl hög (den får ju inte vara så hög så att den tar i vägbulor osv) https://new.minimania.com/part/NMB4000-05/Brake-Cooling-Inlet-Scoop--- . . . .



Ser kanon ut men kostar $280 plus dyr frakt från USA.



Hittar ingen som säljer den här varianten men den ser ju riktigt riktigt intressant ut
EDIT: Hittat den https://marchperformance.com/accessories/ram-air-kits/ram-air-kits.htm . . . .
EDIT2: finns nog inte två spegelvända versioner utan bara en, har mailat o frågat




Många varianter här https://www.demon-tweeks.co.uk/performance/brake-ducts-ducting som ser bra ut för vettiga pengar. Ingen som vinklar upp slangfästet men det gör kanske inget. De två som är tillverkade tvådelade fattar jag inte riktigt om de är olika stora, lite förvirring i webshoppen med breddmåttet






---------------------------------


Om man vill ha en slangstos på bromsskölden så måste man antingen sätta dit stosen när skölden är på plats eller montera av nav o allt eftersom skölden är "påträdd". Jag köpte annars en (dyr) eftermarknadssköld till E46an, den var tvådelad så man kapade bort den gamla skölden och kunde sen montera den nya utan att ta ner navet.

Och så måste man dra slang från bakänden där scoopets stos sitter till främre änden där bromsköldens stos sitter.




Men jag tror nog lite mer på att rikta luften mot den bakre änden där bromsoket sitter faktiskt. Då blir det en extremt mycket kortare slang, eller fast rörbit, men huvudpoängen att blåsa mot bromskivan och bromsoket.

Här alltså (bort med bromsköldsbiten bara så det är helt öppet):






Extremt nyfiken på om någon känner till andra färdiga produkter någonstans för någorlunda vettiga pengar eller har CADat och 3D-printat en lösning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



En på forumet har 3d printat ett scoop till sin Audi TT, dock inte för montering på bärarmen. Tror på att göra något med slangfäste som man fäster med buntband på bärarmen. På så sätt kan man göra det någorlunda universal.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111077&postdays=0&posto . . . .

Jag drog en extra slang upp mot mitt bromsok och fäste det med P klammer i gummi. Vet inte hur stor effekt det ger då luftströmmen träffar skivan mest på insidan som iofs bör bli varmast men jag tänker att det borde kyla beläggen lite. Jag har även Porsche GT3 oken som du också har. Jag har dock scoop i dimljushålen men det bör inte bli nån större skillnad mot att ha ett scoop under bärarmen.





_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Hej Magnus,
Jag tar åt mig lite av din sista fråga i fet stil

Jag printar och CADar en hel del motorsportprylar, mestadels i ABS och Nylon. Jag skulle kunna skräddarsy dessa detaljer efter egen skiss, bara jag får lite mått att gå på!

Jag kan tänka mig ca 1500kr / par för custom design, men om det är flera som vill ha likadana så går det raskt neråt i pris! Då pratar vi några hundralappar.

Bästa hälsningar
Viktor Huggare

_________________
Viktor Huggare
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



En tanke som slog mig ang. design på själva intaget. Genom att sätta det snett framför framhjulet kanske man nyttjar stagnationstrycket framför hjulet och att man sänker luftmotståndet något. Jag gjorde en liten CFD-analys på detta för många år sedan i skolan. (inte att ha bromsluftintag där, men hur små detaljer kan sänka totalt luftmotstånd på en personbil)

_________________
Viktor Huggare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
1
Grundiden är att man har en in-area som motsvarar slangdiametern eller lite till men att den är rektangulär eftersom det är gott om plats på bredden men helt klart begränsad höjd på en gatbil som ska klara allt möjligt.

2
Några som jag hittat är lite väl långa (bakåt mot stosen), det finns iof plats bakåt men bärarmen är ju inte så tjock och det gäller ju att den sitter stabilt och inte vill vrida sig runt bärarmen som den är fäst vid. Det kan också bli problem när man svänger kanske om den går för långt bakåt.

3
Antingen universal med en stos. Eller med ett färdigt utlopp / kort brett utloppsrör som riktar sig svagt uppåt och brant utåt direkt mot bromsoket och skivan. Då behöver man inte fixa fästen av slangänden i bromsskiveänden. Det vore kalas


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kongo skrev:
En tanke som slog mig ang. design på själva intaget. Genom att sätta det snett framför framhjulet kanske man nyttjar stagnationstrycket framför hjulet och att man sänker luftmotståndet något. Jag gjorde en liten CFD-analys på detta för många år sedan i skolan. (inte att ha bromsluftintag där, men hur små detaljer kan sänka totalt luftmotstånd på en personbil)


På många nya bilar så sitter det ju stora sjok som täcker undersidan, antingen i plast eller tunn aluminium, som man skulle kunna få fast det i skitenkelt thumbs up Men då ska det ledas slang som ska hållas på plats och inte ta emot när man svänger + det bygger neråt under bilen även med slangen som ju inte är rektangulär.

Så jag tänker mer K.I.S.S. kanske till och med helt utan slang, bara att sätta fast med buntband eller något annat kring bärarmen (där den sitter ganska bra när hjulet svänger max också)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En sidokommentar, Viktor har frågat mig via mail om det var okej att skriva om sin firma och det fick han ett stor ja som svar

_________________
Magnus Thomé
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Här är ett snabbt CAD-försök, är det typ så du tänker?. Det saknas smarta fästen för buntband tex, jag vet inte riktigt hur man ska göra för att säkerställa att den inte snurrar runt bärarmen..?




[/img]

_________________
Viktor Huggare
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gör man den nedre platta delen lite längre så kapar man själv in den till rätt längd (om det ska vara universal) och borrar själv mot vart det passar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wow!

Jag ska se om jag kan mäta lite vad som får plats thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Ja men det kan vara en bra början @knotan. Sen tänkte jag att de fula rörkrökarna i bakkant kan komma lösa, så man riktar in de bäst man vill, sedan "svetsar" de genom att pensla lite aceton mellan delarna.

_________________
Viktor Huggare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kongo skrev:
Ja men det kan vara en bra början @knotan. Sen tänkte jag att de fula rörkrökarna i bakkant kan komma lösa, så man riktar in de bäst man vill, sedan "svetsar" de genom att pensla lite aceton mellan delarna.


Smart, bara vrida lite för att justera thumbs up

En tanke, den tål väl inte så höga temperaturer. När man går i depå så kan det nog vara riktigt redigt med strålvärme från ok och skiva. Kommer det klara sig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Bra fråga. Jag tror att det hade varit lugnt om man tejpar på lite aluminiumfolie tex, men annars kan man testa Nylon också som klarar lite högre tempar.
Jag tror man helt enkelt får prova sig fram, smälter det går det ju att baka nya enkelt

_________________
Viktor Huggare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag köpte två sådana här för att testa. Slangstosen längs bak kan ställa till problem kanske när man svänger max men då är de ju ändå bra att ha och måtta fram var saker kan sitta för att eventuellt göra en utprintad optimerad variant thumbs up

https://dalhems.com/sv/p/2afaed817a774aa5bb9b97d200c3110c/luftintag-re . . . .



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare






Man skulle kunna göra utloppet snett utåt sidan + svagt snett uppåt, här lite fulsnabb Windows Paint-fix:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



kört såhär på min Z3 i en säsong




_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Här är en fri tolkning av dina ritningar
Behövs bara en liten förlängning på några mm samt en krage om man vill ha på en slang.




_________________
Viktor Huggare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag återkommer med detaljerade mått när jag använt de färdiga som jag beställt som mallar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Jag har funderat och planerat bromskylning till min 944 från och till och inte kommit längre än färdiga sköldar. Försökte se hur man skulle dra rör till fronten utan att det tar i någonstans när man har fullt hjulutslag och då slog tanken på att kanske scoop på bärarmarna skulle va nåt.. Det som jag funderade var att ev. göra tvådelat där rören från scoopet till röret på skölden bara "siktade" mot varann när hjulen var ungefär rakt utan slang emellan. Visserligen inte lika effektivt som med slang direkt men behöver bromsarna verkligen vara näst intill överladdade? ..knappast!? Men som sagt har inte kommit vidare själv p.g.a. omständigheter men bara som en tanke till andra som funderar på likadana problem.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var betydligt trängre än jag hade trott vid fullt rattutslag utåt (främre delen av hjulet utåt och bakre delen av hjulet inåt)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Testar lite, ska in under bilen igen imorrn o se om det kan va nåt






_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Bromskylscoop att sätta på bärarmen? Färdiga eller 3D-print?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande