Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2 8099 besök totalt |
Tror ägaren undviker att maxvarva bilen, så en rimlig effekt är 250-280 hk under bankörningarna. Hur mycket effekt har du i din bil? / Jonas Jarlmark |
||||||||
Jonas: Jag har cirka 310 hästar i min bil som väger ungefär 1380 vi bankörning. Att min bil går ganska så bra trots relativt lite hästar beror på det höga vridmomentet på cirka 470Nm. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Hoppas att det gick bra med bilen så att du kan köra på lördag för då är det dags igen ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||||
Jag jobbar på det... ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Allt är relativt. Min bil ligger på 231 hk, dvs original 3,2 i en 26 år gammal SC. Kom ner på 1.00.3 på kullen. / Jonas Jarlmark |
||||||||
Beror ju på om bråkdelar kan vara mer än 100%... De flesta som kör bana gör det i något "relativt" billigt, dvs trimmad 944 Turbo á 150.000, 911 SC från 70-talet eller otrimmad 944 med 163 hk för 15.000 (1.03.4 runt kullen gick den bilen...) / Jonas Jarlmark |
||||||||
Jonas Jag tycker att du är lite fel ute när du jämför din bil som är en extrem tävlingsbil med min gatbil. Det jag tror att Nisse menar med att min bil kostar en bråkdel av övrigas är att just den dagen (du var ju också på plats!) så var jag snabbast bland 964 rs, 993 rs, gt3 och en 996 turbo ā 1,7 miljoner kr. I det sammanhanget är min bil väldigt billig! Jag är också mycket tveksam till att någon skulle kunna köpa en 944 med 163 hästar för 15000:- och sedan köra 1,03,40 med den. Snabbaste klass 3 bil på kvalet denna dag körde på 1,04,46 och har kostat en rejäl slant att bygga. Grattis förresten till andraplatsen i söndagens race ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Min bil är också en gatbil, bara med två klisterlappar på dörrarna med siffror på och utan försäkring.
Vad är egentligen extremt på min bil? Standard 3.2:an, de smala 17" däcken (225 och 255) eller att delar av inredningen har lämnats hemma? Visst, man får ju sänka bilen och hissa på lite camber och hiva i stolar så man inte flyger runt inne i bilen och lätta den till klassgränsen, men mycket mer är det inte. Jag ligger tex på 231 hk / 1155 kg, dvs 5 kg/hk. Hur många gör inte det med sin gat-Porsche, speciellt om man gillar att köra på bana. Det blir tyvärr inte "extremt" för att man klistrar nummerlappar på sidan, bilarna ska besiktigas hos farbror bilprovningen och köras i det skicket på racen, utom vingar. Fram till jag smällde på Knutstorp körde jag bilen till och från racen, sen blev det plötsligt väldigt aktuellt med trailer... Att man kör ifrån GT3:or och 996 turbosar säger mer om den äldre alt. försiktige herre/dam som kör den bilen än om dig som förare. Jag lovar att du skulle vara snabbare runt kullen i en GT3 än med din egen bil, bara att varken du eller jag har råd att köpa en. Men, tack och lov så är även en "billig, svag och långsam" bil snabb i rätt händer. Det är det som hela idén med funktionärsträning / tävlingsträning går ut på, att träna sig till "rätt händer". 944:an jag refererar till är den svarta som kördes av Jocke Bonér, köptes för 15.000, monterat bur , karossdelar i plast, Michelin Cup och bättre dämpare. Motor standard (läcker och drar en hel del olja...). Den bilen körde 1.03.4 i racet på söndagen (han vann klass 3 före Björn Larsson i en annan 163hk 944, tror han hade 1.03.7 eller så). Som du också har listat ut är förarskickligheten viktigare än materialet i den typ av lingonserie som vi rör oss i, så länge det inte är allt för stor diff mellan bilarna. Just därför anser jag (och antagligen bara jag) att det inte är någon bragd att köra ifrån en dyrare / förmodat snabbare bil, det enda det betyder är att man är snabbare som förare, och det har inget med bilen att göra. Ett exempel är när jag på ringen körde ifrån en Ferrari 360 i backarna efter Bergwerk med den original 911 SC -81 jag hade före race-bilen. Det enda som kan leda till att något sånt händer är att killen i Ferrarin inte gasar fullt, och hur glamoröst är det att köra ifrån någon som släppt gasen? Det blir ju inte riktigt "Äh du vet, man dänger ju ifrån 360:or med den här kärran , vettu" i baren efteråt, utan mer "konstigt att han inte höll fullt? Det är ju i princip rakt". Söndagens race var lite roligare än lördagens som mest sependerades bakom Ängeks 996:a (ca 3 ggr så dyr som min) som jag inte kom om för att jag inte vågade riskera en krach till. / Jonas Jarlmark |
||||||||
[quote="Jonas Jarlmark"]Min bil är också en gatbil, bara med två klisterlappar på dörrarna med siffror på och utan försäkring.
Vad är egentligen extremt på min bil? Standard 3.2:an, de smala 17" däcken (225 och 255) eller att delar av inredningen har lämnats hemma? Visst, man får ju sänka bilen och hissa på lite camber och hiva i stolar så man inte flyger runt inne i bilen och lätta den till klassgränsen, men mycket mer är det inte. Jag ligger tex på 231 hk / 1155 kg, dvs 5 kg/hk. Hur många gör inte det med sin gat-Porsche, speciellt om man gillar att köra på bana.// Jonas: Rensad inredning, plast i kaross, plastrutor, nästan 30% högre effekt, enorma vingar, större bromsar, ombyggda hjulupphängningar m.m. Du skriver att din bil är 26 år gammal - Hur mycket på din bil är så gammalt? Jag tror att de flesta skulle tycka att din bil är extremt ombyggd. Jag har lärt känna en hel del Porsche-ägare som åker bana och ingen av dem har ens gjort hälften av vad som är gjort på din bil.// Det blir tyvärr inte "extremt" för att man klistrar nummerlappar på sidan, bilarna ska besiktigas hos farbror bilprovningen och köras i det skicket på racen, utom vingar. Fram till jag smällde på Knutstorp körde jag bilen till och från racen, sen blev det plötsligt väldigt aktuellt med trailer...// Jonas:Fåga din fru/flickvän om hon skulle vilja ta en tur till rivieran i din bil! Nog skämtat men bara för att den är godkänd av bilprovningen gör ju den inte mindre extrem.// Att man kör ifrån GT3:or och 996 turbosar säger mer om den äldre alt. försiktige herre/dam som kör den bilen än om dig som förare. Jag lovar att du skulle vara snabbare runt kullen i en GT3 än med din egen bil, bara att varken du eller jag har råd att köpa en.// Jonas: Eftersom jag bara är inne på min andra säsong med Porschen så tror jag inte att jag skulle vara snabbare i en gt3:a. Jag tror att det krävs en mera erfaren och duktig förare än vad jag är för att kunna behärska en sådan bil.// Men, tack och lov så är även en "billig, svag och långsam" bil snabb i rätt händer. Det är det som hela idén med funktionärsträning / tävlingsträning går ut på, att träna sig till "rätt händer".// Jonas : Här är vi överrens!// 944:an jag refererar till är den svarta som kördes av Jocke Bonér, köptes för 15.000, monterat bur , karossdelar i plast, Michelin Cup och bättre dämpare. Motor standard (läcker och drar en hel del olja...).// Jonas: Då är det väl ingen 15000:- bil längre?// Den bilen körde 1.03.4 i racet på söndagen (han vann klass 3 före Björn Larsson i en annan 163hk 944, tror han hade 1.03.7 eller så). Som du också har listat ut är förarskickligheten viktigare än materialet i den typ av lingonserie som vi rör oss i, så länge det inte är allt för stor diff mellan bilarna. Just därför anser jag (och antagligen bara jag) att det inte är någon bragd att köra ifrån en dyrare / förmodat snabbare bil, det enda det betyder är att man är snabbare som förare, och det har inget med bilen att göra.// Jonas: Jag har aldrig påstått att min bil skulle vara någon "värsting". Tvärtom anser jag den vara ganska olämplig på bana med avsaknad av diff.broms, originalbromsar, för mjuk fjädring, alldeles för tung osv. Jag är dessutom väldigt bekväm av mig så att montera ur inredning, klimatanläggning, farthållare, stereo m.m är helt otänkbart för min del.// Söndagens race var lite roligare än lördagens som mest sependerades bakom Ängeks 996:a (ca 3 ggr så dyr som min) som jag inte kom om för att jag inte vågade riskera en krach till.// Jonas: Ängeks bil anser jag vara betydligt mindre extrem än din. Angående prisskillnaden så jämför väl du vad din bil kostade att köpa färdigmodifierad. Lite mera rättvist vore kanske att jämföra vad bilarnas byggkostnad varit. Då tror jag inte att det skiljer så mycket i pris. Min slutsats blir alltså: man kan inte jämföra tävlingsbilar med en gatbil som används för daglig trafik oavsett om tävlingsbilen är godkänd för att köras på allmän väg eller inte. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Rejäl slant ![]() Jag vet inte vilket rykte du hört, men det som inte är original är båge, stol, hjulupphängningar, däck och 110 kg bly ![]() Modifieringarna har kostat <25 kkr, visserligen mycket pengar men inte extremt med tanke på att det blivit en bra racerbil. Söndagens race: 1. Jocke - 1.03,751 2. Björn - 1.03,968 3. Jag - 1.03,918 :read2: _________________ Erik Woode |
||||||||
Erik: Jag har nog dålig koll på vad saker och ting kostar + att jag nog tagit fel på din bil och någon annans. Så här tänkte jag: Bur: 8000 :- Fälgar: 10000:- Stol: 5000:- Bälte: 3000:- Bromsar: 15000:- Däck: 12000:- Dämpare, fjädrar, kränghämmare: 20000:- Summa:73000:- och till detta tilkommer bilens inköpspris + arbetskostnader och en del småfix. Men kan man få till en konkurrenskraftig bil till de priser som du nämner så blir jag inte så lite sugen att prova själv!!! Det var inte min mening att blanda in dig i den här diskussionen men jag tyckte att Jonas Jarlmark var ute ock seglade när han sa att det gick att köpa en bil för 15000:- och sedan köra på 1,03,7. Ber om ursäkt för detta! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Finns faktiskt en pundare i Huddinge som har valt Porsche 944 som transportmedel Den kategorin bilköpare brukar ju sällan välja bilar över 5k om jag är rätt informerad. Kanske är svårt att hitta ett bes o skattat ex för dom pengarna, men ska man bara transportera lite pallar nattetid så kanske sånt inte spelar någon roll ![]() Nån som vet hur många sj pall en 944 sväljer?? _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Söndagens race: 1. Jag - 1.03,751 2. Björn - 1.03,968 3. Erik - 1.03,918 Bilen kostade bara 15000:- sen att man lägger ner lite till är en annan sak! ![]() Men så dyrt är det inte... du kan nog dra av 30000:- på din uträkning om du letar upp rätt ställen att handla på! Fast det gäller att man kan fixa med sakerna själv sen! _________________ ![]() |
||||||||
Det finns dom som är slipade och staplar pallarna på taket och binder ett rep genom kupén. Fäller du baksätet och sätter framstolarna så långt fram som det går får du nog in fyra pallar. Med tanke på att bakfönstret då blir horisontellt får du ett riktigt långt extra lastplan. Vad sägs om två buntar med sex pallar vardera och ett par riktiga hamparep (om dom inte har rökt upp dom). Summasummarum 16 pallar ![]() _________________ Erik Woode |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2 8099 besök totalt |