Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?
4 besök senaste veckan (2207 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?

Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men får eventuellt möjlighet att bygga om denna LT35.

I nuläget är den en flakbil/lastbil med kran. detta kommer demonteras och byggas ett biltransportflak
istället.

Då jag kollat runt på lite biltransporter så är det i stort sett 99% enkelhytter.
Är det sämre med dubbelhytt med tanke på vikt samt längd? För och nackdelar?


Den väger idag 2870kg. Och flak resp. kran väger 370kg resp. 300kg.

Så vikten på den kommer bli cirka 2200kg utan biltransportflaket.
Risken finns ju att lastvikten blir för liten!


Någon som har tips på hur man kan bygga ett lätt biltransportflak? Gärna bilder?
Vad väger ett biltransportflak i stål resp. alu?


Alla tips o råd är välkomna!

mvh//Chrille



_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebi

chrillej82 skrev:
Den väger idag 2870kg.

Så vikten på den kommer bli cirka 2200kg utan biltransportflaket.
Risken finns ju att lastvikten blir för liten!

C reggad?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
nej, totalvikt 3500kg.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



En sak att kolla upp är tillåtna axeltryck.

En dubbelhyttbil får ofta större andel av lastvikten över bakaxeln som då måste ha rätt högt godkänt axeltryck för att klara lasten. Det beror förstås också på vad (och hur) man lastar, om bilen man ställer upp är markant tung i en ände eller inte.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
En sak att kolla upp är tillåtna axeltryck.

En dubbelhyttbil får ofta större andel av lastvikten över bakaxeln som då måste ha rätt högt godkänt axeltryck för att klara lasten. Det beror förstås också på vad (och hur) man lastar, om bilen man ställer upp är markant tung i en ände eller inte.

Gustaf



Den har 1750kg på axel 1 och 2240kg på axel 2.

Min racebil väger ca 1100kg och lastas med motorn framåt. Så den tyngre delen blir mot hytten.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



När jag hade biltransport (transporter T4 med enkelhytt och 1150 lastvikt om jag minns rätt) så hade jag diverse funderingar.
Det slutade ofta i att extrasakerna nog skulle passa bäst om de hängde på dragkroken (750kg husvagn).
Visst är det praktisk att alltid ha med redskapsboden i full motorvägsfart, men det är mer universellt med kopplade universella enheter.

Mina 2 ören bara.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re: Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebi

chrillej82 skrev:
Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men får eventuellt möjlighet att bygga om denna LT35.

I nuläget är den en flakbil/lastbil med kran. detta kommer demonteras och byggas ett biltransportflak
istället.

Då jag kollat runt på lite biltransporter så är det i stort sett 99% enkelhytter.
Är det sämre med dubbelhytt med tanke på vikt samt längd? För och nackdelar?


Den väger idag 2870kg. Och flak resp. kran väger 370kg resp. 300kg.

Så vikten på den kommer bli cirka 2200kg utan biltransportflaket.
Risken finns ju att lastvikten blir för liten!


Någon som har tips på hur man kan bygga ett lätt biltransportflak? Gärna bilder?
Vad väger ett biltransportflak i stål resp. alu?


Alla tips o råd är välkomna!

mvh//Chrille




Största problemet med dubbelhytt är att du får kortare längd för bil, kanske för kort... Men är ju inte så svårt att förlänga en ram en halvmeter eller meter om nu andan faller in.

Som nämnts, axelbelastningar och var du har lasten. Kanske inte behöver förlänga ramen och öka hjulbasen utan räcker att bygga 'bak' ramperna lite. Tittar på på flertalet stora biltransporter (lastbilar) så är både de och släpen utskjutbara någon meter efter vilka bilar de lastar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Om lastbilen väger 2200 kg utan flak och racebilen 1100 kg så blir det 200 kg kvar att bygga flak av plus ramper plus övrig last/passagerare. Det är inte mycket att jobba med. Föraren ingår i tjänstevikten men 200 kg är tre passagerare bara det.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Vilket är det rätta axeltrycket som inte får överstigas? Finns ju axeltryck på två ställen för varje axel.

Bild1 är det totalviktsfördelning axel 1 och 2

Bild2 är det garanterat axeltryck axel 1 resp 2



_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



Bilen är inte lämplig att bygga biltransport av då den har för låg lastvikt. Köp en enkelhytt eller en tungreggad bil så du får upp lastvikten. Är ju lite pyssel att förlänga ramen så en enkelhytt hade jag satsat på.

Garanterat axeltryck är vad tillverkaren garanterar att bilen tekniskt tåler.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



80x40x2 är ganska lämpligt material att bygga stabilt men lätt med 3.6 kg/m
(går även 60x40x2 3.0kg/m)

Hur mycket som går åt beror ju på hur stort man vill bygga men tex 4st längsgående på 4,5-5meter. 5st tvärgående på ca 2 meter = 30meter plus lite fästen å sånt. Typ 120 kilo. Plus någon form av flak.

Enkelt ex, 4st nedkapade formplywood inkl lite skruv osv. 16 kilo st.

Sen vill du ha ramper osv så räkna ihop ganska snabbt 200 kilo för flak med ramper. Bygger du lite klantigaste (läs överdimensionerar "för säkerhets skull") typ som jag sett några bygger med vkr/kkr 4mm gods. Då är du enkelt uppe i dubbla vikten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?
4 besök senaste veckan (2207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande