| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?
|
4 besök senaste veckan (2207 totalt) |
|
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?
Hej! Vet inte om detta är rätt forum, men får eventuellt möjlighet att bygga om denna LT35. I nuläget är den en flakbil/lastbil med kran. detta kommer demonteras och byggas ett biltransportflak istället. Då jag kollat runt på lite biltransporter så är det i stort sett 99% enkelhytter. Är det sämre med dubbelhytt med tanke på vikt samt längd? För och nackdelar? Den väger idag 2870kg. Och flak resp. kran väger 370kg resp. 300kg. Så vikten på den kommer bli cirka 2200kg utan biltransportflaket. Risken finns ju att lastvikten blir för liten! Någon som har tips på hur man kan bygga ett lätt biltransportflak? Gärna bilder? Vad väger ett biltransportflak i stål resp. alu? Alla tips o råd är välkomna! mvh//Chrille
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Re: Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebi
C reggad? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
En sak att kolla upp är tillåtna axeltryck.
En dubbelhyttbil får ofta större andel av lastvikten över bakaxeln som då måste ha rätt högt godkänt axeltryck för att klara lasten. Det beror förstås också på vad (och hur) man lastar, om bilen man ställer upp är markant tung i en ände eller inte. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Den har 1750kg på axel 1 och 2240kg på axel 2. Min racebil väger ca 1100kg och lastas med motorn framåt. Så den tyngre delen blir mot hytten. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
När jag hade biltransport (transporter T4 med enkelhytt och 1150 lastvikt om jag minns rätt) så hade jag diverse funderingar.
Det slutade ofta i att extrasakerna nog skulle passa bäst om de hängde på dragkroken (750kg husvagn). Visst är det praktisk att alltid ha med redskapsboden i full motorvägsfart, men det är mer universellt med kopplade universella enheter. Mina 2 ören bara.
|
||
|
Re: Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebi
Största problemet med dubbelhytt är att du får kortare längd för bil, kanske för kort... Men är ju inte så svårt att förlänga en ram en halvmeter eller meter om nu andan faller in. Som nämnts, axelbelastningar och var du har lasten. Kanske inte behöver förlänga ramen och öka hjulbasen utan räcker att bygga 'bak' ramperna lite. Tittar på på flertalet stora biltransporter (lastbilar) så är både de och släpen utskjutbara någon meter efter vilka bilar de lastar. _________________ Roland Johansson |
||
|
Om lastbilen väger 2200 kg utan flak och racebilen 1100 kg så blir det 200 kg kvar att bygga flak av plus ramper plus övrig last/passagerare. Det är inte mycket att jobba med. Föraren ingår i tjänstevikten men 200 kg är tre passagerare bara det.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Vilket är det rätta axeltrycket som inte får överstigas? Finns ju axeltryck på två ställen för varje axel.
Bild1 är det totalviktsfördelning axel 1 och 2 Bild2 är det garanterat axeltryck axel 1 resp 2
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Bilen är inte lämplig att bygga biltransport av då den har för låg lastvikt. Köp en enkelhytt eller en tungreggad bil så du får upp lastvikten. Är ju lite pyssel att förlänga ramen så en enkelhytt hade jag satsat på.
Garanterat axeltryck är vad tillverkaren garanterar att bilen tekniskt tåler. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
80x40x2 är ganska lämpligt material att bygga stabilt men lätt med 3.6 kg/m
(går även 60x40x2 3.0kg/m) Hur mycket som går åt beror ju på hur stort man vill bygga men tex 4st längsgående på 4,5-5meter. 5st tvärgående på ca 2 meter = 30meter plus lite fästen å sånt. Typ 120 kilo. Plus någon form av flak. Enkelt ex, 4st nedkapade formplywood inkl lite skruv osv. 16 kilo st. Sen vill du ha ramper osv så räkna ihop ganska snabbt 200 kilo för flak med ramper. Bygger du lite klantigaste (läs överdimensionerar "för säkerhets skull") typ som jag sett några bygger med vkr/kkr 4mm gods. Då är du enkelt uppe i dubbla vikten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Är detta bra grund för bygge av biltransport till racebil?
|
4 besök senaste veckan (2207 totalt) |

