Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1295 besök totalt |
Anecto Race Day
Jag var förbi och tittade på Anecto Race Day ute på järfällabanan idag och det var verkligen bra arrangerat! ![]() Det var lite olika saker, men 12 företag tävlade mot varandra i långlopp i hyrkart och med sig hade de 1-2 förare ifrån svensk racingelit som "mentorer" och stallchef. En i varje företag plus "mentor" tävlade sedan individuellt mot varandra i två hyrkartlopp med 12 kartar i varje lopp. Därefter körde ett dussintal motorjournalister mot varandra i ett hyrkartsrejs. Det var även korta uppvisningar av Cadetti och ICA. Slutligen körde racerförarna mot varandra i ett Sport2000-rejs, där man körde kval och final. Klart underhållande rejs, med god fart och omkörningar. Vann gjorde veteranen Anders olofsson, före Rikard Rydell och Alexander Storckenfeldt (FRenault i England). Övriga deltagare kommer jag inte ihåg ordningen på, men de var: Flash Calle Rosenblad Alx Danielsson Richard Göransson Robert Dahlgren Thed Björk Hans Simonsson Edward Sandström Tony Ring Mattias Andersson Gridden: ![]() ![]() ![]() Prispallen: ![]() Man kunde även titta på annat kul i depån: ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Här är resultaten (från www.jarfallamk.com ):
Alx hade lite problem med motorn ut ur kurvorna så det blev ett missförstånd mellan honom och Edward som låg bakom, så de krokade i varandra och blev därför lite efter. Det var en hel hög snygga omkörningar, bl,a. Anders olofsson på Richard Rydell. om deras ordinarie serier var lika händelserika över 16 varv, så skulle racing på TV alltid vara en fröjd. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nej, men jag kan tänka mig att det var Rydell, för han kör ju för Seat i ETCC.
Nu vet jag inte vad företagen betalade, men jag har svårt att tänka mig någon skulle ha gått missnöjd ifrån dagen. Han som vann Profilrace 2 för Posten måste i alla fall vara nöjd, då han körde om Alx i sista kurvan och hade innan dess lämnat resten av racingeliten långt bakom sig. Han var dessutom den ende som lyckades komma under 52 s med hyrkartarna. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
_________________ Dan Hörner |
||
Dom hade Rikard Rydell och dom kom på 5 plats /Danne _________________ Dan Hörner |
||
Jo, men det är ju flera av de andra som också har både åkt och tävlat i S2000 nyligen. Dessutom var det t.ex. inte allt för länge sedan Storckenfeldt blev kvalfyra på ICA-EM, så några av dem har ju goda kartingmeriter att falla tillbaks på, vilket inte gjorde det helt självklart att Anders olofsson skulle vinna. De flesta hade varvtider inom några få tiondel ifrån varandra och med tanke på att det var både Rotax- och IAME-motorer samt att många inte alls hade haft tid att ställa in kartarna så tycker jag att det var hög klass. Man kan i varje fall säga att förarna inte var sämre förr. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1295 besök totalt |