| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Regndäck på racerbanan
|
1407 besök totalt |
|
Regndäck på racerbanan
Min kollega kör en Hult Healey i Roadsport A. Bilen är ett monster med Volvoframvagn, stel bakaxel och 3 kg/hk. Normalt kör vår hjälte runt Knutstorp på 1,08. Men på SSM i år gick det inte snabbare än 1,30 i hällregnet - därtill knäckte han ramen mot muren. Bild på farkosten:
Nåväl, det funkade alltså inte så bra med A032R 225/50-16 på 16x8"-fälg. Vilket däck och i vilken dimension skulle herrar rejsadebattörer rekommendera? |
||||
Jajamensan! De måste vara E-märkta och får inte vara regummerade eller M&S-märkta. |
||||
|
Ah! Dp blir det "vanliga" gatdäck som gäller. Annars hade ju regnslicks vart kul
Gatdäck för banåka i blött har diskuterats förr. Prova o sök lite först
PS: Hälsa honom förresten, vi sågs ju hos BEBI räserbilsträffen _________________ Magnus Thomé
|
||||
Han är hälsad! och han hälsar tebax! Såhär såg Hulten ut efter smällen på Knutan:
Aj!
Det verkar tydligen vara vad som gäller om man ska tro tidigare trådar. Ska man försöka sig på en smalare bredd än 225? |
||||
Jag skulle nog inte sätta på smalare däck, iaf inte med så mycket effekt som denna bilen verkar ha. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
|
Med tanke på hur mycket det regnade på Knutan är det tveksamt om något hade fungerat. Jag hade två nya (inskrubbade) Yoko 048 och två som endast är obetydligt slitna men fick ungefär samma varvtid som Hult:en. Det var helt enkelt svinhalt!
Tråkigt att bilen gick sönder och han är ju tyvärr inte ensam om att få laga.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Inte för att jag provocerat dem så (värst) hårt, men mina vardagsdäck, Goodyear Eagle F1 av senaste generationen funkar rätt fint i blötan. Och vad det gäller inbromsningar är de suveräna.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kan bar hålla med! _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Däck för banåka
Regndäck på racerbanan
|
1407 besök totalt |