Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Registreringsbesiktning BAC Mono
1403 besök totalt
TheDiscRotator
Järna
Här sen Jun 2018
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Registreringsbesiktning BAC Mono

Panikångest!
Har just fått min nya BAC Mono (2018). Ursprungskontrollen torde bli klar på onsdag. Sen är det dags för registreringsbesiktning. Bilen har medvetet registyreringsbesiktigats i England, via fabriken. Så den är tagen i bruk. Den har ett Engelskt enskilt godkännande (Individual Vehicle Approval) men det verkar inte vara till någon nytta. Enskilt godkännande i Sverige verkar asjobbigt. Den planerade registreringsbesiktningen har just krånglats till då en ett par år begagnad BAC Mono just underkänts vid registreringsbesiktning och efterföljande överklagan (vilken INTE går att bestrida enligt beslutet från Trafikstyrelsen!). Surt som fan.
Det som inte godkändes var:
1) Bilen saknar mekaniskt stöldskydd. (Den har ingen tändningsnyckel. Dock torde den ha motsvarande stöldskydd genom att parkeringsbroms aktiveras via ratten, och växellådan inte kan brukas utan ratt, och styra bilen kan man ju inte heller göra utan ratt som tas av då man kliver ur bilen!).
2) 6-punktsbälte godkänns ej!

Går det att få dispens eller lösa dessa frågor på annat vis? Det finns ju massor med baninriktade bilar av olika fabrikat med 6-punktsbälten, och alternativ till rattlåskravet borde man väl kunna övertyga besiktningsingenjör om? Är alternativet att registrera bilen som standardrallybil (jag och sonen har båda banlicens)?
Tacksam för råd!

_________________
Tomi Ekman
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Jag vet inte mycket om sådant här, men:

1. Tändningslåset borde väl gå att montera in på något sätt? Kan ju även sitta på ett udda ställe.
2. De flesta gatreggade banbilar har väl både och? Montera in ett vanligt trepunktsbälte också så borde det gå fint. Besiktningen bryr sig bara om trepunktsbältet.

Lycka till!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Man kan alltid söka dispens men utsikterna att få dem accepterade i detta fall är nog små.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202016_22k.pdf beskriver vilka krav som gäller för svenska bilar tagna i bruk 1 juli 2010 eller senare.

Om bilen har godkänts genom IVA i Storbritannien så är ju det normalt sett ett enstycksgodkännande, som vårt enskilda godkännande. Vill man importera en bil med stöd av det gäller att Sverige ska acceptera godkännandet, om man inte har skäl att anse att de brittiska reglerna inte motsvarar våra svenska regler.

Det kan man förstås diskutera. Brittiska IVA-regler är på vissa områden mycket petigare än svenska regler (krav på radier, siktfält med mera) men på andra områden reglerar de inte alls bilarna som i Sverige, speciellt om Transportstyrelsen väljer att jämföra med amatörbyggt fordon (ingen effektbegränsning till exempel). IVA tillåter också endast immobilizer som stöldskydd (vilket inte föreskriften ovan gör).

Ska man montera stöldskydd och bälten själv måste man ju visa att de uppfyller direktiven vilket också blir svårt.

Jag tror egentligen att bästa sättet att få en IVA-bil reggad i Sverige är att söka en dispens om att den ska hanteras som ett amatörbyggt fordon. Då får man tillämpa enklare regler (https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202013_63k.pdf kapitel 41). Man får ändå montera trepunktsbälten men för en BAC Mono kan det ju bli problem med effekten kontra vikten också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3330



det där med tändningslåset är lurigt, har sett en del nyare Challengers som klarat regbesiktning trots avsaknad av rattlås,fast det kanske är ren tur att dom klarat nålsögat


en tanke, är alla delar på en BAC deras egna konstruktioner? eller lånar dom från andra tillverkare? isf kan det ju finnas rattstång som har rattlåset, ta tex challengern,den har ju mercedesprylar som passar rakt av å har sett att folk köper eurospec delar å monterar för att få rattlås.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20138



Just rattlås måste det väl inte vara, nyckellås på växelspaken fungerande ju fint på en massa Saabar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Registreringsbesiktning BAC Mono
1403 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande