Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Rätt däck, lagom grepp | 1 besök senaste veckan (1894 totalt) |
Spånar på däck dimensioner här. Tänker förstås initalt artt så brett som får plats är det som är roligast. Men - är det så? Tänkte efter ett par säsonger av roadsport och en tesked modsport att jag skulle lära mig köra bil och då är jag inte övertygad om att det är max grepp jag är ute efter utan snarare ett roligt däck. Lagom grepp och skapligt i pris - r-däck går bort just nu så jag tänkte typ semi-R och kanske lite smalare för att...ja för att det kanske är underhållande?
Så. Har jag roligast med 245, 225 eller 205? Har olika set fälgar som matchar de tre dimensionerna, vilka blir automatiskt roligast? Lutar åt rs595 just nu, eller ns2r eller... 1500kg bil och 200hk, ingen raket alltså. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
Vad är det för bil?
Jag åker mycket på smala däck och precis som du säger så lever det lite mer och är bra förarövning och vem gillar inte att sladda . Dock skulle ja ta smala r-däck på bana över gat däck då gatdäck överhetter och blir för hala så det är inte roligt. R-däck är mycker mer förutsägbara och håller mycket bättre mot värmen. Åker 195or på min roadsport miata och MR2 mk1. Testade både gatdäck och rdäck med mr2an på knutstorp för ett par veckor sen och rdäck va mycket roligare, gick att åka både snabbt och brett Sen blir det motsägelsefullt när man tävlar i roadsport och konbana med smala däck men så får det bli. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
Håller med ovan, lagom smala/breda rdäck är enligt min mening också att föredra, dom är så mycket roligare att jobba med banan, och man får som sagt betydligt mer konsekvent beteende. Har haft däck som nätt och jämt orkar med (205/50 15 på 1240kg bil), toyos r888 orkade inte med MPSC funkar utan att överhetta. Det är sjukt roligt eftersom bilen rör på sig en hel del när man är på gränsen och pressar, men nackdelen är att livslängden på däcken blir hyffsat kort,
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
BMW E46 325 - inget fancy alls.
Får ju med lätthet på 255 runt om men ärligt talat så känns 225 eller smalare vettigare. Tänker samma dimension runt om fö. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
Passar på och lägger in en liten fråga här. Eftersom passligt billiga R-däck i 16" verkar börja vara ovanliga så hur skulle det funkka med samma bredd på 7"x16" och 8"x16" på en Porsche 944 n/a? t.ex 225/45-16 eller 215/50-16 runt om? (orig mått 205/55 225/50)
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
Hej!
Jag körde BMW 325i e46 med R888 förra säsongen, 215/45 17 på original 1500kg bil och 192hk. Funkade väldigt bra tycker jag, även i måttligt regn. En välbalanserad bil med förutsägbara däck. Ingen raket som sagt men hänger med betydligt sportigare bilar på gatdäck. Bilen är såld men R-däck+fälg finns kvar om du är intresserad. Mvh Magnus _________________ Magnus J 0 m @ n d e r Mazda MX-5 NB -00 |
Jag provade köra Michelin Energy Saver på bruxet, BMW e46 320 touring. 16" med 205 på 170hk/1500kg och kul hade jag på knutan . Sjukt konsekventa . Men mitt råd är att ha rätt chassiesättning för däcken. Hade aldrig kunna tänka mig r-däck på den vagnen det hade fördärvat allt. Det hade blivit att skrapa backspeglar i marken, typ . Med det jag körde hade jag en otrolig harmoni i hjulupphängningen. Lätta hjul med mjuk chassiesättning mindre grepp blev härligt följsam bil men utan irriterande mycket krängning . Hade kanske kunnat tänka mig gå på 17 och 205 med något mer prestandaorienterat gatdäck alt. semi-r-däck fast då hade jag velat ha ett m-chassiet eller liknande. Mest för lite mer precission och för att ha lika kul
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Däck för banåka Rätt däck, lagom grepp | 1 besök senaste veckan (1894 totalt) |