| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Erfarenheter av Caddy eller Transit Connect som dragbil?
|
10 besök senaste veckan (2989 totalt) |
|
Hej! Undrar om det är någon som har några erfarenheter/synpunkter på att ha nedanstående bilar som dragbilar av ett 1500-släp? VW Caddy 2.0 TDI 4x4, Manuell växellåda, 110hk, 2012-2014. eller Ford Transit Connect 2.0 TDI, framhjulsdriven, 100hk, Manuell växellåda, 2014-2016. Kommer att dra bilsläpet cirka 10-15 gånger per säsong. Skriv gärna lite för- och nackdelar också. mvh//chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Re: Erfarenheter av Caddy eller Transit Connect som dragbil?
tja, åker en transvestit connect 2014 som jobbetbil för stunden, tror dock det är en storlek mindre motor på den. Ingenting jag skulle få för mig att hänga ett tungt släp efter, tror en modern traktor skulle acca bättre och ha bättre toppfart. Annars har den ett trevligt chassi som fungerar fint på krokiga småvägar, tills däcken börjar försöka rulla av fälgarna
_________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Erfarenheter av Caddy eller Transit Connect som dragbil?
Har kört en Caddy 4x4 Tdi 102Hk? 6växl manuel 2015 i 6800mil i jobbet, en törstigare bil får man nog leta efter... Våra bilar väger rätt mycket så som de är lastade å utrustade, men ett snitt på 60mil och ca 0,85L/mil är inte ovanligt.... Så ytterligare 1700kg bakom kommer nog bli, intressant Men bra vinteregenskaper och "of-road" har den allt!
Som exempl: Volvo V60 T4 (vea) 2016 med 1600kg kärra och bil på (tågvikt 3500kg) har ett snitt på 0,87L/mil BENSIN i 93km/h på tyska motorvägar.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Lägger in mitt svar från din andra tråd.
"Har använt en som dragbil några gånger. -14, 4motion, 110hk(?), och Maxi så man har 2m lastutrymme. Saknar väl lite umpfh men går förvånandsvärt bra och inte så värst törstig heller. Något jag verkligen kan rekommendera är den förstärkta bakfjädringen om man ska lasta och dra." _________________ Johan Högström |
||
|
Jag har en äldre Conectd.
08 tror jag. Och det är det bästa jag åkt i. Dock drog den fruktansvärt mycket soppa till Kinnekulke med husvagn. Men det var något fel på den. Svartrök som fan. Men absolut bra att dra med. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Jag åkte 2007 års Caddy life 1,9tdi med diselbox och manuell låda.
Bland de mest ekonomiska jag dragit med väl uppe i fart. Drog en 1800kg släp med den och all packning i en säsong, innan jag förstod att det var högst olagligt
Älskade den bilen då de var grymt bra last utrymme och sov plats när man skruvade ur baksätet då man slipper mellan vägen i en life, med fram sätena dragen längst fram och ur packad på plats, rymdes en 120 ordentlig luftmadrass i bilen. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (2989 totalt) |