| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trackday
|
797 besök totalt |
|
Olja för trackday
Hej, jag funderar lite över olja för trackdays. hur ofta ska man byta och vilken viskositet? Har kört två hela dagar (gotland) sedan bytet i våras, borde jag byta igen nu? Den rekommenderade oljan för min bil en porsche 996 är mobil 1 fs 0w-40. Har sett att det även finns mobil1 fs 5w-50, är den bättre att använda på tackdays? Finns andra märken som är bättre? Jag kör inte så väldigt många mil i övrigt, men till och från banan, så det blir förstås fler mil på väg än på bana, och en del korta sträckor med. förutom allmänt underhåll är anledningen egentligen att jag tänker på hur jag ska hålla oljetrycket upp i min 996:a i väntan på budget för att installera deepsump, ett sätt verkar vara att använda en olja för lite högre temp/viskositet. Sen även byta termostaten till en kallare, finns 71 grader istället för 83gr, är det en bra åtgärd? /Anders _________________ Anders ancker |
||
|
Ska du köra mycket bana kan det vara en idé att sätta dit en oljetempgivare, kan ju ge en indikation på vad som är vettigt att göra härnäst, kanske extern oljekylare Eller liknade är en bra uppgradering. Snegla på hur andra har gjort som kör mycket bana med m96..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Väldigt generell kommentar angående temp på vattentermostat.
Kallare termostat ger endast kallare temperatur vid effekuttag där termostaten reglerar (huvudfunktion är att få upp tempen till driftstemp). De fall som en kallare termostat kan hjälpa vid värmeproblem (överhettning) är när effekuttag är så kort att värmetrögheten hjälper till att svälja energin (tex mellan rödljus, enstaka 100-200). 15min höglast som vid ett normalt banpass är nåt helt annat. När termostaten öppnat helt så spelar dess märktemp ingen roll, den blir inte mer än fullt öppen (men olika termostater kan flöda olika när de är öppna). Men om den maximala kyleffekten är stor och hastigheterna höga (mycket luft igenom kylarna) så reglerar ju termostaten tempen, och rätt temp är den temp som motorn har toleranser för. I de fall temperaturen rör sig uppåt förbi termostatens tempen så är det värmeväxlare as kapacitet som bestämmer tempen. Sammanfattning av babblet: Termostattemp efter motorns konstruktion Kapacitet hos värmeväxlare efter den effekt som ska kylas bort. Fetare kylare (olja eller vatten beroende på) hjälper alltid, så länge som de inte är dumt konstruerade (sämre flöde). 996 är ju en dussinbil, även om de behöver lite hjälp för att må bra med klistrigare däck. Det är ingen skam att kopiera andra, men det kan ju kräva en del jobb att inse vilka saker som är fungerande. |
||
|
Re:
ok tack för bra sammanställning, känns som att jag ska behålla termostaten. hur ofta byter ni olja? /Anders _________________ Anders ancker |
||
|
Re:
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Olja för trackday
|
797 besök totalt |

