Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring PORSCHE 919 EVO - 5.19.546 | 3801 besök totalt |
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Detta är ju nått helt vansinnigt men........jag vet inte vad jag ska tycka
Gillade att Bellof hade rekordet Ps. Gillar din nya signatur Simon _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Helt vansinnigt vad fort det går. Äntligen ett varv ifrån den banan som inte är långtåkigt att titta på. Hade varit kul att jämföra hastigheterna ifrån en vanlig bil, verkar ju greppa nått fruktansvärt i hög hastighet.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Otrolig bedrift Nästan komiskt att se hastigheterna, lite snudd på overkligt
Bara för att vara en sån så kan jag inte hälpa känna lite vemod. Bellofs tid var satt med en räserbil för tävling vilket var en del av myten. Rent krasst är detta rekordet satt med en utställnigsbil, det blir inte samma grej lixom _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Spelar det nån roll, dom är ju ändå inte under samma reglemente. Denna hade ju lika gärna kunnat vara nuvarande wec spec, är ju inte så långt ifrån. I min värld är det same same, båda är räserbilar. Officiella varvrekordet är ju fortfarande 6:25 som är satt under tävling. Men ja, lite vemod, det var ju ballt att bellofs tid stått så länge.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
+1 bryr mig inte om att det inte är satt under rätt förhållande. Tycker det är sjukt coolt att dom faktiskt visar hur fort det kan gå. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Jag har kontemplerat, jag tror inte att jag kan bättra den tiden i någon bil. Simulator fantasibil med 8000hk och vakum under bilen, jag är nog inte snabb nog tror jag. Men semesterprojektet blir att se vad jag kan hitta i rymdskeppsmod till Acettocorsa så att jag kan prova.
_________________ Mattias Hellström |
||||||
Lite reflektioner kring jämförelsen med Bellofs varv:
- Banan är säkerligen minst 10 sekunder snabbare idag än då - Bellof hade inte som alla tror klibbiga qualifiers utan däck som det redan körts med - Det var kallt ute, bra för effekten men inte bra för däcken - H-låda och turbolagg - Ingen hjälpelektronik, ingen ESP - Inga 1.160 hk systemeffekt att tillgå, mkt lägre farter på alla rakor - Sämre Aero - Bellof hade under optimala förhållanden varit och nosat på 6 min. Den "reella" tidsskillnaden hamnar mot ca 30 sek. Bör 919 gå snabbare? Ja! Mycket snabbare? Ja! Maxade Porsche bilen? Nej, av säkerhetsskäl höll de säkert igen lite grann för att inte tumma alltför mkt på marginalerna. Dålig PR att ta kål på en världsmästare och samla vrakdelar över halva Eifelbergen. Ändock, all heder åt Timo Bernhard. I slutändan måste någon av kött och blod sätta sig i bilen och köra 220 genom Miss-Hit-Miss och 330 genom Fuchsröhre. Tangentrejsa alt. Playstationrejsa kan vi alla, köra på riktigt kan Timo och en handfull till. |
||||||
Det måste väl ha hänt fantastiskt mycket speciellt på däcksfronten sen 1983.
Men min tappade haka är fortfarande i golvet Jag hade ALDRIG gissat på en sån tid, inte i närheten! Med tanke på hur det känns att toppa M2an på rak autobahn... och sen se hastigheten i Fuchsröhre i videon... Jag vet inte vad jag ska säga Det absolut enda stället där farten inte var helt onaturligt galen utan mer normalt gripbar var genom karusellen. De ville väl inte slå bilen sönder och samman helt enkelt _________________ Magnus Thomé |
||||||
Porschen var lite maxad från LMP-1 reglementet enligt nedan. men sjukt fort går det
https://www.pistonheads.com/news/ph- _________________ Hasse Kerfstedt TVR Chimaera 500 |
||||||
Inte växeln som är problemet verkar det som utan framaxel som pallar inte högre varvtal än vad motsvarar 370km/h... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
VMax är ju sjukt överallt, MEN för mig är det löjliga VMin.
270 i Flugplatz. Det är 100kh/h plus en vass gatbil. Helt jävla löjligt. Och så är det överallt på hela banan Downforcen är så fantastiskt imponerande: Kolla Wehrseifen, där går det inte mycket fortare än GT3-bilarna i VLN. Men så fort farten blir lite högre så är det på en helt annan nivå. Vilket förtroende man måste ha för bilen... Elboosten upp efter Kesselchen innan Mutkurve är också helt sjuk... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Är det elmotorn/-motorerna som bottnar vid ett givet varvtal? Försökt googla på det men hittills kammat noll när det gäller en enkel lättförståelig förklaring till det hela? _________________ Alex N Eriksson |
||||||
Helt otroliga farter, min gissning är att bilen är kapabel till sub 5 relativt enkelt, men som det redan sagts, en människa ska klara av att fixa det också, jag har svårt att tro att det är fysiskt möjligt att åka mycket snabbare med en mänsklig chafför, koncentrationsnivån i dessa farter måste vara påfrestande, att tappa fokus för nån hundradel blir lätt ödesdigert.
Men det har ju alltid sagts när någon gjort en stor prestation "Ingen kommer kunna slå det" _________________ Viktor Starkman |
||||||
Jag läste det på ett annat forum, skrivet av någon som verkar veta vad han håller på med. Om det är VFD-styrda 3-fasmotor fram antar jag att de helt enkelt inte klarar av att styras vid för hög frekvens, verkningsgraden faller som en sten. Eller riskerar motorn att sprängas av för hög centrifugalkraft? Det verkar vara lite hysch-hysch om hur framaxeln funkar, får inga klara bilder på hur det ser ut...detta är info från 2014: http://www.racecar-engineering.com/c _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Here, the Swiss driver tells Autosport what this unshackled lap of Spa felt like and talks us through the functions on his unfeasibly complex steering wheel.
Finns lita att göra förutom att vrida på ratten _________________ Janne Ström |
||||||
😱😱😱😱😱 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Nürburgring PORSCHE 919 EVO - 5.19.546 | 3801 besök totalt |