| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
FLÖDES BÄNK
|
3678 besök totalt |
|
FLÖDES BÄNK
Är det någon som har byggt en sådan typ Superflow 300E ? Söker skisser, fläkt med rätt tryckuppsättning mm. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
|
Re: FLÖDES BÄNK
Jag hade ritningar på en bänk. Ska titta om dom finns kvar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: FLÖDES BÄNK
Mmmm vore intressant! Men vad används den till innom bilteknik? _________________
|
||||||
Det rör topplock. Man drar upp ett viss vacuum genom ett ventilsystem som man lägger toppen emot. Luften sugs genom kanalen i toppen och skapar därmed ett motstånd för luften. Vi drar upp ett viss vacuum och läser tryckskillnaden, och få därmed flödet i kanalen. Men kan givetvis mäta även insug mm. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag har ritningar å bilder på en bänk.. får jag bara en email att mejla dom till så
den kommer från nån gammal tidning tror jag, artikeln heter Build your own flowbench.
|
||||||
|
Jag tänkte göra en provisorisk flödesbänk genom att blåsa luft igenom toppen med två stycken elfläktar i serie, där luften sen driver en tredje fläkt som avger spänningspulser. Sen är det bara att mäta pulsfrekvensen så får man flödet...egentligen är det ointeressant för mig vad verkliga flödet i absoluta siffror blir utan jag behöver bara veta skillnaden mellan olika cylindrar.
Då kan jag hitta porten som flödar bäst och porta andra tills dom matchar den största....funkar det tror ni? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Spontant så känns det som det kan funka bra om flödet du mäter ligger nära det verkliga flödet när motorn går. Ligger du långt ifrån (och hur tar man enkelt reda på det?) så är det inte alls säkert att värdena är relevanta. _________________ Pär Hylander |
||||||
ok! Perfekt! Kanske man skulle kunna mäta upp min topp om jag nu "portar" den i framtiden, vore jäkligt intressant att se hur mycket lägre tryckfall man kan uppnå i insugnings kanalerna. Har kalibrerade flödes givare på jobbet (SP), som man skulle kunna använda för att mäta flödet samt manometrar för att checka av trycken både på toppen och på dysan. /Martin _________________
|
||||||
|
Här fanns lite info om bygge av flödesbänk
http://www.victorylibrary.com/mopar/ Verkade inte vara så dyrt heller, 800 dollar hade den kostat varav 600 dollar var för fläktar och motorer. |
||||||
|
Jag skulle gärna vilja ha en ritning på en flödesbänk, skall mäta flödet i en plenumkammare.
linux@200sx.nu _________________ Martin Linné |
||||||
bilderna i länken funkar int för mej, funkar dem för nån annan? _________________ Daniel Karlsson |
||||||
Enklaste sättet är annars att ta en luftmätar "klappa" (L-jetronic) där kan man plocka bort elektroniken och sätta en visare på axeln, vipps så har du gjort dig en flödesmätare! ... hå och hej med farbor Frej... _________________ Martin Engström |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
FLÖDES BÄNK
|
3678 besök totalt |