Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
FLÖDES BÄNK
3678 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Trådstartare
FLÖDES BÄNK

Är det någon som har byggt en sådan typ Superflow 300E ? Söker skisser, fläkt med rätt tryckuppsättning mm.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: FLÖDES BÄNK

Per Fogelberg skrev:
Är det någon som har byggt en sådan typ Superflow 300E ? Söker skisser, fläkt med rätt tryckuppsättning mm.

Vad är detta? låter intreesant! Pysslar med fläktar

Här sen Feb 2003

Martin L skrev:
Per Fogelberg skrev:

Jag hade ritningar på en bänk. Ska titta om dom finns kvar.
Göran Malmberg

Lidingö
Här sen Aug 2004

Har en bekant som har en flödesbänk stående, jag ska kolla om han vill göra sig av med den.
Jag tror den har tre dammsugar motorer (varvtalsstyrda) och mäter trycket.

Jönköping
Här sen Jan 2004

Göran Malmberg skrev:
Martin L skrev:
Per Fogelberg skrev:

Jag hade ritningar på en bänk. Ska titta om dom finns kvar.
Göran Malmberg

Mmmm vore intressant! Men vad används den till innom bilteknik?

Här sen Jul 2003

Martin L << Jag gissar på flödesmätningar av toppar och sånt?

Mvh
Mangan

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Magnus Karlsson skrev:

Mvh
Mangan

Det rör topplock. Man drar upp ett viss vacuum genom ett ventilsystem som man lägger toppen emot.
Luften sugs genom kanalen i toppen och skapar därmed ett motstånd för luften. Vi drar upp ett viss vacuum och läser tryckskillnaden, och få därmed flödet i kanalen. Men kan givetvis mäta även insug mm.
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Dec 2002

Jag har ritningar å bilder på en bänk.. får jag bara en email att mejla dom till så den kommer från nån gammal tidning tror jag, artikeln heter Build your own flowbench.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag tänkte göra en provisorisk flödesbänk genom att blåsa luft igenom toppen med två stycken elfläktar i serie, där luften sen driver en tredje fläkt som avger spänningspulser. Sen är det bara att mäta pulsfrekvensen så får man flödet...egentligen är det ointeressant för mig vad verkliga flödet i absoluta siffror blir utan jag behöver bara veta skillnaden mellan olika cylindrar.

Då kan jag hitta porten som flödar bäst och porta andra tills dom matchar den största....funkar det tror ni?

Laholm
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Jag tänkte göra en provisorisk flödesbänk genom att blåsa luft igenom toppen med två stycken elfläktar i serie, där luften sen driver en tredje fläkt som avger spänningspulser. Sen är det bara att mäta pulsfrekvensen så får man flödet...egentligen är det ointeressant för mig vad verkliga flödet i absoluta siffror blir utan jag behöver bara veta skillnaden mellan olika cylindrar.

Då kan jag hitta porten som flödar bäst och porta andra tills dom matchar den största....funkar det tror ni?

Spontant så känns det som det kan funka bra om flödet du mäter ligger nära det verkliga flödet när motorn går. Ligger du långt ifrån (och hur tar man enkelt reda på det?) så är det inte alls säkert att värdena är relevanta.

Jönköping
Här sen Jan 2004

Göran Malmberg skrev:
Magnus Karlsson skrev:

Mvh
Mangan

Det rör topplock. Man drar upp ett viss vacuum genom ett ventilsystem som man lägger toppen emot.
Luften sugs genom kanalen i toppen och skapar därmed ett motstånd för luften. Vi drar upp ett viss vacuum och läser tryckskillnaden, och få därmed flödet i kanalen. Men kan givetvis mäta även insug mm.
Göran Malmberg

ok! Perfekt! Kanske man skulle kunna mäta upp min topp om jag nu "portar" den i framtiden, vore jäkligt intressant att se hur mycket lägre tryckfall man kan uppnå i insugnings kanalerna. Har kalibrerade flödes givare på jobbet (SP), som man skulle kunna använda för att mäta flödet samt manometrar för att checka av trycken både på toppen och på dysan.
/Martin

Här sen Jun 2003

Här fanns lite info om bygge av flödesbänk
http://www.victorylibrary.com/mopar/bench.htm

Verkade inte vara så dyrt heller, 800 dollar hade den kostat varav 600 dollar var för fläktar och motorer.
Citera
Linux
Karlskrona
Här sen Apr 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Jag skulle gärna vilja ha en ritning på en flödesbänk, skall mäta flödet i en plenumkammare.

linux@200sx.nu

Finland
Här sen Sep 2004

Johan Edlund skrev:
Här fanns lite info om bygge av flödesbänk
http://www.victorylibrary.com/mopar/bench.htm

Verkade inte vara så dyrt heller, 800 dollar hade den kostat varav 600 dollar var för fläktar och motorer.

bilderna i länken funkar int för mej, funkar dem för nån annan?

Göteborg
Här sen Nov 2002

nope

BMW 330i -05
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

bilderna ligger på en annan server.. följer man linken får man "This domain name expired on 04/03/2005 and is pending renewal or deletion"

Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

beepbeep skrev:

Enklaste sättet är annars att ta en luftmätar "klappa" (L-jetronic) där kan man plocka bort elektroniken och sätta en visare på axeln, vipps så har du gjort dig en flödesmätare!
... hå och hej med farbor Frej...

FLÖDES BÄNK
3678 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande