Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
882 besök totalt |
Camber vinklar
Hej, Jag är ny på forumet med mycket begransad erfarenhet av bankörning. Har testat superstage & challenge och har fått smak på busåka. Kör med standardchassi och Good Year F1 225x45x17" Min framvagn har ingen möjlighet att justera camber men jag skall försöka fixa det innan den 25/9 då jag skall köra challenge igen. Joki har längre undre bäraarmar. Skall kolla med ACE oxå. Framhjulen ser ut att stå i princip lodrätt medans bakhjulen har tydlig inåtlutning. Mina däck är rätt så veka och slits kraftigt på kanten speciellt fram. Min fråga är om en justering av camber (fram) skulle ge någon markant förbättring av grepp. Eftersom det är en Audi så understyr den rätt kraftigt i tvära kurvor. I långa svepande typ motorvägspåfarter är den neutral. Christian Lindblom A3 TsQ 2003 Civinco + IC + Avgas (220 på hjulen i Rototest) Allt övrigt standard. http://www.challenge.nu/resultat.htm _________________ Christian Lindblom |
||||
Re: Camber vinklar
Ace har nya stumma topplagringar som man kan få valfri camber/caster på, de kostar 1700-2000kr /sida.
Tar inte drivaxlarna imot om man drar ut hjulet? Sen blir det tight mot skärmkanten om bilen är sänkt. Men berätta gärna mer om bärarmarna och vad de kostar.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re: Camber vinklar
Ringde Joki eftersom dom verkar hålla på mycket med VAG-racing. Dom tillverkar mot beställning. Svetsade av rör med styva bussningar som håller hjulen på plats. Han nämde att det ev. kan bli problem med drivaxlarna. Pris 3000:- / st Tyckte det lät väl dyrt så jag kommer knappast gå på det alternativet. Skall plocka av ett framhjul och kolla om det går att göra något åt infästningen av fjäderbenet nertill. Tack för tipset om topplagringarna. Tror det är ett lämpligare alternativ och dessutom billigare. ///Christian _________________ Christian Lindblom |
||||
Re: Camber vinklar
Kolla den här tråden, intressant läsning. http://forums.vwvortex.com/zerothrea _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Överstyrning!
Ett tips kan vara att styva upp bakdelen med en hämmare från S3:an. Förmodligen är den lite grövre, har gjort så på min A4:a! Fick ett strålande reultat! Suverän turn in och överstyrning när jag önskar! Får upp tempen i R däcken i bak nu svårt med det innan! Kanske inte aktuellt på S3 :an som sagt ett litet tips bara. Ska köra challenge på lördag, så får jag se om den blev kvickare! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
882 besök totalt |