Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Camber vinklar
882 besök totalt
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Camber vinklar

Hej,

Jag är ny på forumet med mycket begransad erfarenhet av bankörning.
Har testat superstage & challenge och har fått smak på busåka.

Kör med standardchassi och Good Year F1 225x45x17"

Min framvagn har ingen möjlighet att justera camber men jag skall
försöka fixa det innan den 25/9 då jag skall köra challenge igen.
Joki har längre undre bäraarmar. Skall kolla med ACE oxå.

Framhjulen ser ut att stå i princip lodrätt medans bakhjulen har tydlig
inåtlutning. Mina däck är rätt så veka och slits kraftigt på kanten speciellt fram.

Min fråga är om en justering av camber (fram) skulle ge någon markant
förbättring av grepp. Eftersom det är en Audi så understyr den rätt kraftigt
i tvära kurvor. I långa svepande typ motorvägspåfarter är den neutral.


Christian Lindblom
A3 TsQ 2003
Civinco + IC + Avgas (220 på hjulen i Rototest)
Allt övrigt standard.


http://www.challenge.nu/resultat.htm

_________________
Christian Lindblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Har du gjort en mätning så du vet vad du har för hjulvinlkar överallt idag?

Troligtvis är ökad camber fram en bra ide.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Re: Camber vinklar

Chrisss skrev:
Hej,Min fråga är om en justering av camber (fram) skulle ge någon markant
förbättring av grepp. Eftersom det är en Audi så understyr den rätt kraftigt
i tvära kurvor. I långa svepande typ motorvägspåfarter är den neutral.
Ökad negativ camber kommer påverka väghållningen mycket positivt. Beroende på hur du justerat den idag så har den bara -0.5º/s +-0.5º , mellan -2.0 och -3.0º vore lämpligt.

Ace har nya stumma topplagringar som man kan få valfri camber/caster på, de kostar 1700-2000kr /sida.


Chrisss skrev:
Joki har längre undre bärarmar

Tar inte drivaxlarna imot om man drar ut hjulet? Sen blir det tight mot skärmkanten om bilen är sänkt. Men berätta gärna mer om bärarmarna och vad de kostar....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Re: Camber vinklar

Ringde Joki eftersom dom verkar hålla på mycket med VAG-racing.

Dom tillverkar mot beställning. Svetsade av rör med styva bussningar
som håller hjulen på plats. Han nämde att det ev. kan bli problem med
drivaxlarna. Pris 3000:- / st
Tyckte det lät väl dyrt så jag kommer knappast gå på det alternativet.
Skall plocka av ett framhjul och kolla om det går att göra något åt
infästningen av fjäderbenet nertill.


Tack för tipset om topplagringarna. Tror det är ett lämpligare alternativ och
dessutom billigare.


///Christian

_________________
Christian Lindblom
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Re: Camber vinklar

Chrisss skrev:
Skall plocka av ett framhjul och kolla om det går att göra något åt
infästningen av fjäderbenet nertill.

///Christian


Kolla den här tråden, intressant läsning.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1254442

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Överstyrning!

Ett tips kan vara att styva upp bakdelen med en hämmare från S3:an.
Förmodligen är den lite grövre, har gjort så på min A4:a!
Fick ett strålande reultat!
Suverän turn in och överstyrning när jag önskar!
Får upp tempen i R däcken i bak nu svårt med det innan!

Kanske inte aktuellt på S3 :an som sagt ett litet tips bara.
Ska köra challenge på lördag, så får jag se om den blev kvickare!

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Camber vinklar
882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande