Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
D2 chassi på banbil
1762 besök totalt
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
D2 chassi på banbil

Är det någon som har erfarenhet av D2 ställbara chassi på en bil som används för princip bara banåka?
Är det vettiga grejer som håller och presterar?
Onekligen ganska bra priser..... thumbs up

Med vänlig hälsning.
Thomas

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Wiborg verkar ju köra med något av deras kit på sin Evo i timeattack unlimited. Går ju hyfsat fort

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Wiborg verkar ju köra med något av deras kit på sin Evo i timeattack unlimited. Går ju hyfsat fort

Haha, skapligt fort kan man säga....
Okej, det är väl en rätt ok måttstock.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Även Robin Antonsson som kör Proklassen kör deras bromsar och fjäderben.

Jag hade för flera år sedan deras bromsar fram (330mm skivor och 8-kolvsok) vilket funkade utan problem.

Har även haft en gammal 325 E36 som gått i BMW cup std-klassen som var utrustad med XYZ coilovers vilket enligt flera skall vara typ samma grejor som D2.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Min gamla 325 E36 hade 7 år gamla D2 Trackracing, de funkade finfint och gick att åka fort med. thumbs up

Göteborg
Här sen Jan 2009

Mina har suttit på i 7 år på min mx5 med många trackdays och 6000mil, fortfarnde täta och fungerar fint. Men nu kanske det blir dags att titta över dem, tiden går fort

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tack alla för svar thumbs up
Lite nojjig med billiga chassi delar men det låter som det ska fungera fint.
Om inget annat dyker upp så får det nog bli ett kit i vinter.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Har haft xyz på två bmw bilar och de har fungerat. Lite dåligt med drop bak dock.
Jag skulle kunna tänka mig d2/xyz igen för det är komplett och prisvärt.
Men har även kikat på ST coilovers som är en KW produkt. ST xta tror jag är typ kw ver2 dämpare med kw ver3 fjädersetup.
Som jag förstått det är det en ngt mjukare fjädersetup än på motsvarande xyz men gissningsvis en lite mer sofistikerad produkt.
GAZ är väl ytterligare ett alternativ men hittar ingen svensk ÅF.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Fast D2 Racing (med flera) erbjuder olika nivåer i sitt produktutbud.

Börjar väl vid RS Series med ett MSRP på runt $1100 och upp till R-Spec Series med ett MSRP på runt $3100.

Jisses, de olika återförsäljarna har inte ens samma namn för samma produkter!
* USA kallar man det RS, GT, Circuit och R-Spec.
* Holländarna kallar det Circuit, Sport, Street, Super Racing och Super Sport.
* Här i Sverige heter produkterna istället Super Racing, Track Racing och Sport Modified hos en återförsäljare.
* Och hos en annan i Sverige har man namngett produkterna till Street, Sport, Super Sport, Track Racing och Super Racing.

Suck....

Har själv börjat snegla på att uppgradera chassit och då mot kompetenta men prisvärda produkter (lite "mellanmjölk" där jag hoppar över de vanliga enklare/billigare coilovers men hoppar även över de extremt kompentena/dyra produkterna).

GAZ Gold är som sagt också ett alternativ, verkar användas av flera.

Eftersom min bil är en 100% track day bil så är min plan att skaffa en produkt som är gjord endast för track day / racing där man inte behövt ta hänsyn eller kompromissa mellan prestanda på banan och bekvämlighet vid vanlig gatkörning.
Å andra sidan så kanske det inte är så våldsamma kompromisser som behöver göras, det är bara något jag tycker det borde vara (jämför med exempelvis däck eller bromsbelägg). Så jag snokar alltså efter produkter där man fått fram bra prestanda/pris genom att offra "gatukörningsbekvämligheten" - hur jag nu ska kunna läsa ut detta ur de olika produktbeskrivningarna...

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Jo det finns ju massa varianter som sagt men tittar man på xyz så har redan det billigaste supersport ganska
bananpassade fjäderkonstanter, åtminstone till bmw. Det är väl det jag själv skulle välja med tanke på priset.
Hoppar man upp i pris känns GAZ el nån KW produkt mer aktuellt för min del.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Tycker BC Racing är värt att nämna också, kör med sådana och är väldigt nöjd med dom. Kostade ca 8000:- inkl frakt från England och då får man välja hårdhet på fjädrarna själv. thumbs up

Citera
Chic_2009
Anderstorp
Här sen Jun 2010

Åkte med GAZ Gold på min E36:a i början, tycker att dessa funkade kanon.

HF Racing
friden.hs@telia.com
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Åkte GAZ Gold på min 924S, komplett sats coilover + topplagringar för 9' ( för några år sedan ) prisvärt utan tvekan!

Nu har jag H&R på min 944S2 och visst är det skillnad, men är det värt dubbla pengarna kan man nog fundera på..

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Kör D2 Track-racing kit på min 306 GTI som bara går bana, tycker det har fungerat bra, inte alls bekvämt till/från banan så det blev köp av ett släp till slut

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Hur står sig D2 mot till exempel Öhlins R&T ?

Tesla Model 3
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

GluffiS skrev:
Hur står sig D2 mot till exempel Öhlins R&T ?

Jag åker just nu min andra uppsättning R&T (första var på min 996GT3CS, och nu på 997turbon), fördelen som jag ser det är att många åker dessa på porschar och de funkar utmärkt på clubsportbilar samt att det finns bra med tips gällande inställningar på dämparna.

Något jag gillar är även DFV (dual flow valve) där man justerar både kompression och retur på en och samma skruv vilket gör att man som amatör inte skruvar bort sig och kan lätt finna en lämplig inställning för gata, bana och regn.

Det är mycket skillnad mellan klicken (20st).

Båda D2 och R&T går det att justera ride height utan att påverka förspänningen av fjädern vilket görs via att undre fästet gängas på benet.

För rena banbilar kan R&T ha aningen mjuk fjäderhårdhet, men det kan man ju byta om efter önskemål.

Jämförelsen mellan D2 och R&T blir lite skev då D2 finns i så många olika utföranden med allt från billigaste mer åt stancehållet upp till mer race orienterade satser.

Jag tycker det är lite beroende på bil och användningsområde, jag hade inte satt D2 på min porsche, men åkte liknande grejor när jag tidigare åkte japanskt.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Kör Öhlins R&T på min S2000 och trots nästan dubbla fjäderkonstanten mot original så är komforten märkbart bättre.
Det är nog den största skillnaden mot billigare kinesgrejer, sen är nog kvalité och andrahandsvärdet rätt mycket bättre också

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

Marcus S skrev:
Jo det finns ju massa varianter som sagt men tittar man på xyz så har redan det billigaste supersport ganska
bananpassade fjäderkonstanter, åtminstone till bmw. Det är väl det jag själv skulle välja med tanke på priset.
Hoppar man upp i pris känns GAZ el nån KW produkt mer aktuellt för min del.

GAZ handlas enklast direkt av GAZ i england, senast jag var i kontakt med dom gällde det en komplett sats utan fjädrar till min Audi V8. Jag skulle då få skicka över både de främre benen + ett bakre så skulle dom kopiera dom bakre med helt nya coilovers och de främre skulle dom bygga om. De jag frågade på då var deras enklaste justerbara modell bak, och deras GAZ Gold fram (enda skillnaden är en grövre kropp). Detta skulle dom ha under 10 000SEK för då, detta var ett år sedan.

Måste väl kunna ses som billigt då det är en custom setup? Har åkt med GAZ på en Manta A och var väldigt nöjd med dom där, kommer köra GAZ även på Kadetten. Dock inte coils på Mantan utan bara justerbara dämpare

Regards, Johan Eriksson.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tack för alla tips, finns ju lite fler "budget" alternativ än D2 att titta på nu thumbs up

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Skruva banåkabil
D2 chassi på banbil
1762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande