| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
D2 chassi på banbil
|
1762 besök totalt |
|
D2 chassi på banbil
Är det någon som har erfarenhet av D2 ställbara chassi på en bil som används för princip bara banåka? Är det vettiga grejer som håller och presterar? Onekligen ganska bra priser..... Med vänlig hälsning. Thomas _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Re:
Haha, skapligt fort kan man säga....
Okej, det är väl en rätt ok måttstock. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Även Robin Antonsson som kör Proklassen kör deras bromsar och fjäderben.
Jag hade för flera år sedan deras bromsar fram (330mm skivor och 8-kolvsok) vilket funkade utan problem. Har även haft en gammal 325 E36 som gått i BMW cup std-klassen som var utrustad med XYZ coilovers vilket enligt flera skall vara typ samma grejor som D2. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Mina har suttit på i 7 år på min mx5 med många trackdays och 6000mil, fortfarnde täta och fungerar fint. Men nu kanske det blir dags att titta över dem, tiden går fort
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Tack alla för svar
Lite nojjig med billiga chassi delar men det låter som det ska fungera fint. Om inget annat dyker upp så får det nog bli ett kit i vinter. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Har haft xyz på två bmw bilar och de har fungerat. Lite dåligt med drop bak dock.
Jag skulle kunna tänka mig d2/xyz igen för det är komplett och prisvärt. Men har även kikat på ST coilovers som är en KW produkt. ST xta tror jag är typ kw ver2 dämpare med kw ver3 fjädersetup. Som jag förstått det är det en ngt mjukare fjädersetup än på motsvarande xyz men gissningsvis en lite mer sofistikerad produkt. GAZ är väl ytterligare ett alternativ men hittar ingen svensk ÅF. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
|
Fast D2 Racing (med flera) erbjuder olika nivåer i sitt produktutbud.
Börjar väl vid RS Series med ett MSRP på runt $1100 och upp till R-Spec Series med ett MSRP på runt $3100. Jisses, de olika återförsäljarna har inte ens samma namn för samma produkter! * USA kallar man det RS, GT, Circuit och R-Spec. * Holländarna kallar det Circuit, Sport, Street, Super Racing och Super Sport. * Här i Sverige heter produkterna istället Super Racing, Track Racing och Sport Modified hos en återförsäljare. * Och hos en annan i Sverige har man namngett produkterna till Street, Sport, Super Sport, Track Racing och Super Racing. Suck.... Har själv börjat snegla på att uppgradera chassit och då mot kompetenta men prisvärda produkter (lite "mellanmjölk" där jag hoppar över de vanliga enklare/billigare coilovers men hoppar även över de extremt kompentena/dyra produkterna). GAZ Gold är som sagt också ett alternativ, verkar användas av flera. Eftersom min bil är en 100% track day bil så är min plan att skaffa en produkt som är gjord endast för track day / racing där man inte behövt ta hänsyn eller kompromissa mellan prestanda på banan och bekvämlighet vid vanlig gatkörning. Å andra sidan så kanske det inte är så våldsamma kompromisser som behöver göras, det är bara något jag tycker det borde vara (jämför med exempelvis däck eller bromsbelägg). Så jag snokar alltså efter produkter där man fått fram bra prestanda/pris genom att offra "gatukörningsbekvämligheten" - hur jag nu ska kunna läsa ut detta ur de olika produktbeskrivningarna... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
Jo det finns ju massa varianter som sagt men tittar man på xyz så har redan det billigaste supersport ganska
bananpassade fjäderkonstanter, åtminstone till bmw. Det är väl det jag själv skulle välja med tanke på priset. Hoppar man upp i pris känns GAZ el nån KW produkt mer aktuellt för min del. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
|
Tycker BC Racing är värt att nämna också, kör med sådana och är väldigt nöjd med dom. Kostade ca 8000:- inkl frakt från England och då får man välja hårdhet på fjädrarna själv.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
|
||
|
Åkte GAZ Gold på min 924S, komplett sats coilover + topplagringar för 9' ( för några år sedan ) prisvärt utan tvekan!
Nu har jag H&R på min 944S2 och visst är det skillnad, men är det värt dubbla pengarna kan man nog fundera på.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
|
Kör D2 Track-racing kit på min 306 GTI som bara går bana, tycker det har fungerat bra, inte alls bekvämt till/från banan så det blev köp av ett släp till slut
_________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
|
Re:
Jag åker just nu min andra uppsättning R&T (första var på min 996GT3CS, och nu på 997turbon), fördelen som jag ser det är att många åker dessa på porschar och de funkar utmärkt på clubsportbilar samt att det finns bra med tips gällande inställningar på dämparna. Något jag gillar är även DFV (dual flow valve) där man justerar både kompression och retur på en och samma skruv vilket gör att man som amatör inte skruvar bort sig och kan lätt finna en lämplig inställning för gata, bana och regn. Det är mycket skillnad mellan klicken (20st). Båda D2 och R&T går det att justera ride height utan att påverka förspänningen av fjädern vilket görs via att undre fästet gängas på benet. För rena banbilar kan R&T ha aningen mjuk fjäderhårdhet, men det kan man ju byta om efter önskemål. Jämförelsen mellan D2 och R&T blir lite skev då D2 finns i så många olika utföranden med allt från billigaste mer åt stancehållet upp till mer race orienterade satser. Jag tycker det är lite beroende på bil och användningsområde, jag hade inte satt D2 på min porsche, men åkte liknande grejor när jag tidigare åkte japanskt. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
Kör Öhlins R&T på min S2000 och trots nästan dubbla fjäderkonstanten mot original så är komforten märkbart bättre.
Det är nog den största skillnaden mot billigare kinesgrejer, sen är nog kvalité och andrahandsvärdet rätt mycket bättre också
|
||
|
Re:
GAZ handlas enklast direkt av GAZ i england, senast jag var i kontakt med dom gällde det en komplett sats utan fjädrar till min Audi V8. Jag skulle då få skicka över både de främre benen + ett bakre så skulle dom kopiera dom bakre med helt nya coilovers och de främre skulle dom bygga om. De jag frågade på då var deras enklaste justerbara modell bak, och deras GAZ Gold fram (enda skillnaden är en grövre kropp). Detta skulle dom ha under 10 000SEK för då, detta var ett år sedan. Måste väl kunna ses som billigt då det är en custom setup? Har åkt med GAZ på en Manta A och var väldigt nöjd med dom där, kommer köra GAZ även på Kadetten. Dock inte coils på Mantan utan bara justerbara dämpare
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
![]() |
Skruva banåkabil
D2 chassi på banbil
|
1762 besök totalt |

