| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3291 totalt) |
|
För mycket bromskraft bak trots reducering
Hej. Vad är bästa väg att gå för att få mindre bromskraft bak? Låser upp dom relativt lätt trots större bakdäck. Har Wilwoods tryckreducering i serie på ledningen bak. Bilen har följande saker och vikter. Ford sierra MK1 4d RWD Framdäck: Federal 595RS 195/50R15 Bakdäck: Nankang AR1 225/40R15 Framok: HiSpec 4 kolvs Frambelägg: CT XP10 Framskivor: 286x24 Bakok: 1 kolvs glidok std från nyare MK3 Bakbelägg: STD mintex Bakskivor: STD 252x10 Vikt med mig i förarstolen. FL = 290 kg FR = 293 kg RL = 282 kg RR = 267 kg MVH Johnny Borg _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
|
En sak som är värd att kolla först kanske, är att det verkligen är bromskraftfördelningen som är fel, och inte att du har för lite utfjädring bak. Minst 60 mm utfjädring från ride height brukar behövas.
Om det är okej så tror jag att det är den hydrauliska balansen som blir fel, och det finns egentligen ingen riktigt enkel, bra väg runt det. Att byta till ett pedalställ med bromsvåg så du kan anpassa huvudcylindrarnas storlek fram/bak individuellt är den lösning som jag anser vara bäst, och mest flexibel för framtida uppgraderingar. En sak man kan prova är att byta fjädern i reduceringsventilen till en klenare fjäder. Det kan göra att ventilens reduktionsförmåga ökar. Nackdelen med att reducera mycket är att man ökar det totala pedaltrycket som krävs vilket kan vara onödigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Av ren nyfikenhet - vilken kolvdiameter/kolvdiametrar är det i bakoken respektive framoken?
På papperet så ser iallafall inte jag några problem med själva bromsuppsättningen (ganska lik min uppsättning och nog många andras). Men som Gustaf säger så kanske inte hydraulsystemet matchar ihop med övriga bilen. Kör själv med en Tilton bromsreducerare och ställt i läget med mest reducering så reducerar den bort 50% vid låga bromstryck (40 bar) och reducerar bort 60% vid måttliga bromstryck (80 bar) (den börjar strypa redan innan 200 psi och efter det är det en linje med ett k-värde dvs lutning på typ 0.33). Om man använder ett väldigt lågt bromstryck generellt, så blir ju "effekten" av strypningen mindre - men tror inte det är fallet här.
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Utfjädring har jag. Rätt så onödigt mycket tillomed.
Kör väldigt hårda dämpare i fram så den niger ej så mycket. Bromskolvs diametern ser ut så här Fram: 2 x 38.6 mm & 2 x 41.2 (50.07cm2) per ok Bak: 1x 41 mm per ok _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
|
Om jag bara jämför med min setup så ser jag inget som verkligen sticker ut, kanske att bromsoken bak är kanske lite stora i förhållande till framoken (å andra sidan har du en tryckreduceringsventil, "små" 252 mm bakbromsskivor och standardbelägg där bak). Fast å andra sidan är frambromsarna inte "så stora" heller på 286 mm.
Nu får ni korrigera mig, men vill minnas att för flytande enkolvsok så ska man multiplicera med 2 för att få en jämförbar total effektiv kolvyta med fasta flerkolvsok. Så för dina bromsok så får jag följande totala effektiva kolvyta: Fram = 50 cm2 Bak = 2 * kolvarean = 26 cm2 Själv har jag 60mm flytande enkolvsok fram och 38mm flytande enkolvsok bak. Det ger 57 cm2 där fram och 23 cm2 där bak. Fram sitter det 325mm med CT XP8, där bak sitter det 272mm med StopTech Sport. Sitter och funderar lite på förhållandet fram/bak när jag kollar på bromskolvsareor och bromsskivestorlek, om det kanske är lite för biased mot bak? Kanske det kan vara värt, om det är enkelt, att prova ett bromsok med lite mindre kolvarea där bak? Kanske typ 34-38 mm eller däromkring? Nu sitter jag mest och gissar baserat på lite siffor och jämförelse med min bil, men i verkligheten så är det svårt att jämföra bilar och det så många andra faktorer som påverkar (som tex fjädring som ni varit inne på). Å andra sidan om det är lika lite/mycket jobb att montera dit en bromsvåg så är ju det enklare då det ger full frihet i sin setup precis som Gustaf beskriver. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
De låter rimligt med att multiplicera med 2 för glidkolvsok.
Ja för jag antar att en riktig bromsvåg har mer justerbarhet än tryckregulator. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
|
Re:
Det finns inte oändligt med olika stora huvudbromscylindrar och vågarna fungerar bäst med justering runt mittläget (så du behöver ha "rätt" hydraulisk balans som startpunkt ändå). |
||||||
|
Re:
Visst stämmer det men samtidigt så är det faktiskt ibland enklare att byta pedalställ än att hitta bakre bromsok som passar/går att anpassa och har mekanisk parkeringsbroms. Kan man dessutom jobba med ett pedalställ där det går att variera eller bygga om den mekaniska utväxlingen blir man ordentligt flexibel. Men det går inte att justera allt med balanspinnen, så det sista Niklas säger om att ha rätt hydraulisk balans som startpunkt är mycket viktigt. Det man kan göra i bromsvågen som man inte klarar så enkelt med tandemcylinder är just att variera den startpunkten med olika diameter på cylindern fram och bak. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Om det känns jobbigt att experimentera med hydraulik så kanske en mekanisk lösning är en lättare väg att testa?
Byt bakre bromsskivorna till skivor med mindre diameter. Då kanske du helt slipper reducering. Fast jag hade kanske hellre bytt främre skivorna till större om dom ryms i hjulen. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
|
Re:
Är nog svårt att få in så mycket större än 280mm i framhjulen. Finns alltid flera vägar att angripa problemet Fram Framok med större kolvarea (nog svårt då du har ganska stora kolvar) Framskivor med större area (nog svårt i 15" fälgar) Bak Bakok med mindre area (ev knepigt) Bakbelägg med lägre friktionskoefficient (lätt) Mindre bromsskivor bak (enkelt om det finns som passar) Huvudcylinder Bygg om till bromsvåg eller hitta huvudcylinder med mindre area bak Annan reducering som karnske funkar bättre Låser du verkligen upp bak med frikopplade hjul, kan vara lite mycket motorbroms som gör det? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Precis. Bara o välja vart jag ändrar, resultat blir densamma. Har bell skivor ligger som är lite större. Dom går faktiskt in i 15" fälgar. Där har jag lite förbättring på balansen. Belägg med mindre grepp. Finns de några märken med sämre grepp än orginal? Japp. Jag låser upp ännu lättare om ja frikopplar. Om jag motorbromsar samtidigt som ja pedalbromsar, då låser ja upp de barnsligt lätt. Måste ha en hög växel vid inbromsning då går de bäst. MVH Johnny _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
|
Min åsikt är att om man har problem med hjullåsning så bör man försöka hitta en bestående lösning, och om möjligt inte försämra hela systemet.
Mindre bromsar bak, sämre belägg och liknande tycker jag mest är plåsterlösningar. Kan man istället öka bromsförmågan fram (genom andra skivor/ok och/eller genom att flytta mer bromskraft fram) så tycker jag att det är en bättre lösning. Nu är det inte säkert att balansen blir rätt bara för att man går på lite större skivor fram men det är ändå min rekommendation här, att starta med det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Strax över 300mm skivor går ofta med 15" fälgar, i alla fall 'motorsportfälgar' _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Får inte på AR1 orna i fram just nu. Nått som funkade bra var slicks runt om. Då låste den inte upp baken så lätt. Körde med federal runt om tidigare i år men då hade jag andra bromsok i fram. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||||
|
Nu kanske jag är ute och snurrar helt men det kan inte vara så att dina bromsbelägg matchar dåligt med varandra.
|
||||||
Hmm något är fichy
Vad skiljde framoken? federal -> 195/225? (fram/bak) Jag känner jag skulle försöka låna andra däck o testa. Så man kan ta bort den parametern. Finns div beräkningar av broms-system, se tex http://www.brakepower.com/ _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Det kan inte vara så att bakskivorna är för små ? Om man jämför med tex en Opel Commodore eller Monza så har de 271mm skivor fram och 279mm bak och ok med 2 X 54mm kolvar fram och 2 X 38 eller 40mm bak.
_________________ Kai Anttila |
||||||
|
Får du upp temp i bakdäcken?
Dina Nankang kanske behöver mer värme för att funka. Om allt funkade när du körde slicks runtom så tyder det ju på däcken. Har du svårt att få temp i bakdäcken kanske du behöver byta till något som lättare bygger temp eller ger mer grepp kallt. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3291 totalt) |

