Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta diff volvo axel.
2 besök senaste veckan (1028 totalt)
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Byta diff volvo axel.

Jag har en bakaxel med locker diff och en med lamelldiff.
Eftersom min bil ska gå på gata och några banträffar, lite rakt fram så vill jag nog hellre använda lamelldiffen.

Så jag vill flytta diffen till den andra bakaxeln då den är fräsch och har bättre utväxling (3.73 istället för 4.11) och den är original med fästen och allt..

Kan jag bara skruva ur diffen och byta eller åker jag på att shimsa in den?

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Byta diff volvo axel.

Coupe76 skrev:
Jag har en bakaxel med locker diff och en med lamelldiff.
Eftersom min bil ska gå på gata och några banträffar, lite rakt fram så vill jag nog hellre använda lamelldiffen.

Så jag vill flytta diffen till den andra bakaxeln då den är fräsch och har bättre utväxling (3.73 istället för 4.11) och den är original med fästen och allt..

Kan jag bara skruva ur diffen och byta eller åker jag på att shimsa in den?

Shimsningen är för att kompensera för tillverkningstoleranser av både hus och diff etc. Så du måste i alla fall kolla om det blir rätt, har du hus ur 'samma serie' finns det en viss chans att det är lika.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Du kan ju kolla i min biltråd...

Jag hade iofs ett sämre utgångsläge med delar från axlar av lite olika storlek och årsmodell, så det tog lång tid innan jag hittade rätt.

Börja med att mäta upp kuggflankspelet på båda axlarna innan du skruvar loss nånting (kåpan måste ju bort först såklart). Dreven bör vara rena med bara en tunn oljefilm på, annars kan det bli mätfel när kuggarna pressar undan oljan.
Spelet borde vara nånstans mellan 0,10-0,20 mm.

För att få en uppskattning om hur märkbilden ska se ut så kan du blanda vanlig oljefärg med fett och smeta på, dra runt pinjongen med lite broms på kronhjulet.
Ett smidigt sätt att få lite motstånd är att montera drivaxlarna och bromsarna, justera ut handbromsen så den ligger på lite lagom.
Kuggarna trycker undan färgen och det bör bli en ellipsformad fläck med suddiga kanter mitt på kuggen.
Typ så här:

Själva diffen ska sitta lite tight i axelhuset, åker den i för lätt så får du dålig förspänning på difflagren och hela diffen kommer att röra sig i sidled när pinjongen vill vrida kronhjulet utåt.

Köp en ny klämhylsa till pinjonglagret, det är ingen bra idé att lägga schims mellan den gamla hylsan och lagret.
Ny främre packbox är inte dumt heller, tråkigt om det börjar läcka olja där.

Skruva banåkabil
Byta diff volvo axel.
2 besök senaste veckan (1028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande