Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1765 besök totalt |
Skrap vid växling när ABS jobbar (hydraulisk koppling)
Kom på en sak som irriterat mig när jag kört på bana de senaste gångerna - nämligen vid hård inbromsning samtidigt som jag växlar ner så råkar jag ofta ut för lite växlingsskrap. Bilen är min nuvarande busbil (Saab 9000) som har hydraulisk koppling som delar vätskebehållare med bromsarna... Är detta vanligt på bilar med hydraulisk koppling eller är det bara en olycklig konstruktion från Saabs sida som gjort att det blir så här? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Re: Skrap vid växling när ABS jobbar (hydraulisk koppling)
Menar du att användadet av bromvätska till bromsarna eller retardationens påverkan i bromsvätskebehållaren skulle påverka kopplingshydrauliken? Isf känns det ju som en skvätt bromsvätska till i behållaren skulle lösa ditt problem! (att kopplingshuvudcylindern drar en gnutta luft) _________________ Pär Hylander |
||||
Nivån i behållaren är troligen inte orsaken till problemet och inte heller att det är en hård inbromsning - samma fenomen fås vid vinterkörning om man glider med låsta hjul fram mot en korsning och samtidigt växlar...
Exakt hur systemet hänger ihop på Saaben har jag faktiskt inte kollat - var mest nyfiken på om liknande symptom finns hos andra bilmärken. Det enda jag vet är att slangen till kopplingens huvudcylinder sitter mycket högre i behållaren än till bromsarna (om man skall lufta kopplingen måste nivån i behållaren vara på minst MAX annars kommer det in luft i kopplingskretsen). _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Känner igen detta "fenomen" på min brukssaab med men har alltid antagit att det beror på låsning av drivhjulen och (fabulerar vilt) vissna synkringar eller nåt??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Någon låsning av drivhjulen är det inte för mig på bana i alla fall - tror att det är bakhjulen som har lite dålig kontakt med asfalten pga PFC97 på framhjulen ![]() Nåja - har i princip fått svar på min fråga om detta är något som förekommer på andra bilar. Troligen är detta något endast Saab har lyckats med ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det är helt normalt och känns mest när man växlar på halt underlag med full ABS-verkan. Det har med att göra att hjulen tidvis står stilla...och då funkar inte synkringar (axeln måste snurra för att dom ska fungera).
Hände mig i 9-5:an i vintras hela tiden :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Var ungefär så jag menade ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Hade lätt tendens till det samma tidigare på min 318is. Bytte olja i växellådan till en, av BMW rekommenderad, automatväxellådsolja som var till för att arbeta under hög temperatur och vips var varenda tendens till missljud borta. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
om det bara var missljud... Det är knappt så man får i växlarna efter ett tags hårdkörande ![]() Tänkte att det var väll kopplingen som inte kopplade (hahaha jättekul), så det byttes vätska där. Det blev mycket bättre, men problemet kvarstår dock. Byta växellådsolja.... det låter komplicerat, jag tror jag vet vem jag ska vända mig till ![]() ![]() ![]() |
||||
Inga problem. En plugg för att tappa och en för att fylla. Fyll tills det rinner ur plugghålet så är det bra. ![]() Det är riktigt enkelt, alltså klarar Opel-raggaren ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1765 besök totalt |