Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skrap vid växling när ABS jobbar (hydraulisk koppling)
1765 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Kom på en sak som irriterat mig när jag kört på bana de senaste gångerna - nämligen vid hård inbromsning samtidigt som jag växlar ner så råkar jag ofta ut för lite växlingsskrap. Bilen är min nuvarande busbil (Saab 9000) som har hydraulisk koppling som delar vätskebehållare med bromsarna...

Är detta vanligt på bilar med hydraulisk koppling eller är det bara en olycklig konstruktion från Saabs sida som gjort att det blir så här?

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Skrap vid växling när ABS jobbar (hydraulisk koppling)

Mats Friberg skrev:
Kom på en sak som irriterat mig när jag kört på bana de senaste gångerna - nämligen vid hård inbromsning samtidigt som jag växlar ner så råkar jag ofta ut för lite växlingsskrap. Bilen är min nuvarande busbil (Saab 9000) som har hydraulisk koppling som delar vätskebehållare med bromsarna...

Är detta vanligt på bilar med hydraulisk koppling eller är det bara en olycklig konstruktion från Saabs sida som gjort att det blir så här?

Menar du att användadet av bromvätska till bromsarna eller retardationens påverkan i bromsvätskebehållaren skulle påverka kopplingshydrauliken?

Isf känns det ju som en skvätt bromsvätska till i behållaren skulle lösa ditt problem! (att kopplingshuvudcylindern drar en gnutta luft)

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nivån i behållaren är troligen inte orsaken till problemet och inte heller att det är en hård inbromsning - samma fenomen fås vid vinterkörning om man glider med låsta hjul fram mot en korsning och samtidigt växlar...

Exakt hur systemet hänger ihop på Saaben har jag faktiskt inte kollat - var mest nyfiken på om liknande symptom finns hos andra bilmärken. Det enda jag vet är att slangen till kopplingens huvudcylinder sitter mycket högre i behållaren än till bromsarna (om man skall lufta kopplingen måste nivån i behållaren vara på minst MAX annars kommer det in luft i kopplingskretsen).

MGB GT 1967
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Mats Friberg skrev:

Känner igen detta "fenomen" på min brukssaab med men har alltid antagit att det beror på låsning av drivhjulen och (fabulerar vilt) vissna synkringar eller nåt???

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare

FSN skrev:

Känner igen detta "fenomen" på min brukssaab med men har alltid antagit att det beror på låsning av drivhjulen och (fabulerar vilt) vissna synkringar eller nåt???

Någon låsning av drivhjulen är det inte för mig på bana i alla fall - tror att det är bakhjulen som har lite dålig kontakt med asfalten pga PFC97 på framhjulen Dåliga synkringar är det inte heller i mitt fall eftersom jag har en nyrenoverad låda...

Nåja - har i princip fått svar på min fråga om detta är något som förekommer på andra bilar. Troligen är detta något endast Saab har lyckats med thumbs down .

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är helt normalt och känns mest när man växlar på halt underlag med full ABS-verkan. Det har med att göra att hjulen tidvis står stilla...och då funkar inte synkringar (axeln måste snurra för att dom ska fungera).

Hände mig i 9-5:an i vintras hela tiden :-)

Stockholm
Här sen Apr 2003

beepbeep skrev:

Ny bil?
Jag som trodde du körde gammmmmmmelsaab
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

precis som det sägs.. för stor hastighetsskillnad p.g.a hjul som nästan står stilla.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
okej... Lösningen för mig vid banträffar är alltså att försöka koordinera växling och broms så att jag inte tokbromsar och växlar samtidigt.

MGB GT 1967
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Jag får lite samma problem, jag har dock inte ABS... Och det är aldrig någon annan växel än 3'an som skrapar
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Hej

Har samma proplem på Min bil, ett djäkla levande i lådan om man försöker växla samtidigt som abs:n jobbar.

Torslanda
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Det är helt normalt och känns mest när man växlar på halt underlag med full ABS-verkan. Det har med att göra att hjulen tidvis står stilla...och då funkar inte synkringar (axeln måste snurra för att dom ska fungera).

Var ungefär så jag menade Kör man rätthjulsdrivet och bromsar som folk så slipper man sådana problem...........

Brämhult
Här sen Jan 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Jag får lite samma problem, jag har dock inte ABS... Och det är aldrig någon annan växel än 3'an som skrapar

Hade lätt tendens till det samma tidigare på min 318is. Bytte olja i växellådan till en, av BMW rekommenderad, automatväxellådsolja som var till för att arbeta under hög temperatur och vips var varenda tendens till missljud borta.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Claes Haglund skrev:

Hade lätt tendens till det samma tidigare på min 318is. Bytte olja i växellådan till en, av BMW rekommenderad, automatväxellådsolja som var till för att arbeta under hög temperatur och vips var varenda tendens till missljud borta.

om det bara var missljud...
Det är knappt så man får i växlarna efter ett tags hårdkörande
Tänkte att det var väll kopplingen som inte kopplade (hahaha jättekul), så det byttes vätska där.
Det blev mycket bättre, men problemet kvarstår dock.

Byta växellådsolja.... det låter komplicerat, jag tror jag vet vem jag ska vända mig till
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Byta växellådsolja.... det låter komplicerat, jag tror jag vet vem jag ska vända mig till

Inga problem. En plugg för att tappa och en för att fylla. Fyll tills det rinner ur plugghålet så är det bra. thumbs up

Det är riktigt enkelt, alltså klarar Opel-raggaren av det på nolltid!

Luleå
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Känns igen... från min tidigare Saab! Man får helt enkelt vänta lite med o växla Tills det slutat darra i pedalen...

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Anton Lillsund skrev:

Inga problem. En plugg för att tappa och en för att fylla. Fyll tills det rinner ur plugghålet så är det bra. thumbs up

Det är riktigt enkelt, alltså klarar Opel-raggaren av det på nolltid!
Citera
Allmänt banåkaforum
1765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande