| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
justera wattlänk?
|
823 besök totalt |
|
justera wattlänk?
Hej jag har lite funderingar angående konstruktionen av min wattlänk. funderar mest på vilka negativa konsekvenser dess nuvarande settup med icke horisontellt monterade stag kan innebära. problemet har uppkommit då jag sedan detta byggdes ändrat inställning till hur låg en bil skall vara, så skulle man sänka bilen skulle stagen hamna helt parallellt. är redo att starta svetsen och förlänga fästena men om någon med mer erfarenhet av chassidynamik än mig tror det är ok som det är sparar man ju gärna det arbetet
_________________ Jorvin Andersen |
||
|
händer inget konstigt som är synligt.
min enda tanke är att det kanske ökar karossens tendens att vilja luta/rulla utåt i kurvtagning då inner staget borde trycka karossen uppåt och den yttre staget drar neråt men är inte säkert det påverkar något i verkligheten. men man kan ju låta det vara och testköra med go pro under bilen och se hur den beter sig utanför teori. _________________ Jorvin Andersen |
||
|
I slutet av xcden här videon kommer lite information om hur man ska ställa in den:
https://www.youtube.com/watch?v=xWl3 _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Wattlänken drar ju inte i karrosen så länge stagen inte bottnar när dom roterar _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Re:
Rollcenter hamnar mitt i propellern oavsett om du förlänger karossfästena eller inte. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Japp rc ligger i centrum på propellern.
Men axen rör sig lite i sidled, typ ett S. Nästa rakt upp och ner tills man kommer långt ut/in i fjäderingen. See beepbeep länk eller https://en.wikipedia.org/wiki/Watt%2 Så länge man håller sig i det raka sigmenet på S:et TROR jag det är ok rent geometriskt. Tror inte häller rent kraftmässigt det spelar någon större roll. Så nej borde inte hitta på några dumheter med stagen lite vinklade i åkhöjd. ps Har även i bakhuvudet att Watt-länk används på rallybilar med lång fjädringsväg. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
justera wattlänk?
|
823 besök totalt |