Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 42, 43, 44 >> 142 besök senaste veckan (266434 totalt) |
Skönt att det ordnade sig till slut Eddie. Lite gasande blir man alltid glad av. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tack Daniel
![]()
Joförtusan, kan t.o.m ha fått hjulen ställda åt rätt håll ![]() ![]() Ska du skaffa ny lyftvärmare ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kul att det ordnade det sig Eddie! Ser fram mot att se dammet ryka av bilen framöver.
![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
![]() Årets första racerapport och även den första på sådär 4 år. Jag har ju bloggat om alla ursäkter innan så det kan vi tack ock lov hoppa över. Det var en underbar dag med MSCC, klubbmästerskapet brukar vara det men idag var det lite extra då vi delade dagen med BMW Cupen och det var riktigt fint väder, typ 23 grader och solsken. Redan kvällen innan hände lite omvälvande saker. Min fru ordnade en mekaniker till mig ![]() ![]() ![]() Tidsträning 1 Japp, då var det dags för själva körningen. Ut på ett par trevande varv och jag har i bakhuvudet att 1:06 skall vara personbästa på denna sträckning (dubbelkollade senare och 1:06,74 sattes 2014 på r-däck), som för övrigt är en favorit. Matcha den tiden skall jag göra under dagen och extra bra blir det om man kapar 2 sekunder med tanke på slicksen. Det blir inte mycket slökörning, vänster fram har något glapp men det väljer jag att ignorera och det märks inte när man kör. Jag hamnar bakom en en vit Ginetta som visar sig inte ha så bråttom. Tar mig om och kör på. Det greppar riktigt fint, på något ställe får jag bilen att överstyra till och med. Ser tiderna börja med 1:08 sedan 1:06 och bäst blir 1:05,7 . Jag är riktigt glad då jag redan putsat personbästa på första stinten ![]() ![]() ![]() Foto: Nick Kountourakis Tidsträning 2 Till andra stinten har jag grubblat på växelval på baksidan. Det gör susen och även om det inte är optimalt så blir körningen mer konsekvent och jag kan öka tempot. Liksom första passet är det ganska fritt, sedan får man lite flashbacks från Porsche cupen när Micke Olsson drar förbi med sin Radical ![]() Lunchpausen Det är kul att klubben arbetar för all-inclusive event och att få lunchen fixad som tävlande är uppskattat ![]() ![]() ![]() ![]() Röd - 2018, Blå - 2014 Snabb analys säger att jag är hyfsat ok att bromsa (aningens brantare kurvor). Finns ett par partier där jag har bättre hastighet ![]() ![]() ![]() Race Så var det dags för Race. Står bredvid bredvid den vita Ginettan (nr 20) och undrar hur det skall gå. Får en riktigt bra start och jag tar decimetrar just i början men ser strax hur Ginettorna framför får upp flåset bilarna tar igen och drar sakta ifrån. Jag är i detta läget fortfarande inte sist. När vi kommer ut på rakan har en Radical snurrat och det blir rödflagg. Så det blir omstart. Denna gången kommer jag iväg dåligt och det sista hoppet att ta ge motstånd till 20 krossas när jag missar växling och jag är definitivt bakom. Men det blir jakt på det första varvet rätt och jag har kul. Tyvärr verkar det som han ger upp och i princip släpper mig ![]() Trots värmen och min dåliga kondis så har jag hållit mig hyfsat fräsch hela dagen. Visserligen svettig och trött men ingen huvudvärk, illamående eller andra fenomen. Med andra ord är jag otroligt nöjd med dagen. Bilen har gått bra och varit anständigt körbar. Klonket i vänster fram är något jag behöver se över och jag kunde även se att hjulvinklarna bak ändrat sig. Så lite att kika på till nästa gång. Vad som både är bra och dåligt är att jag kan förbättra mig med mer träning, det är bra för jag behöver inte köpa grejer till det ![]() ![]() Slicksutvärdering Så dagens största diskussionsämne. Hade förväntat mig lite av en direkt och intensiv upplevelse av de nya greppnivåerna. Lite som att man blir serverad en fantastisk måltid som är så god att man nästa kan höra änglarna sjunga. Min upplevelse var mer successiv, att det fanns mer grepp att utforska hela tiden på olika sätt. Mer som en buffe där man hela tiden upptäcker nya läckerheter och det tar inte slut. Med andra ord har jag bara börjat på resan och den ser jag verkligen fram mot. Som en sidonot fick jag ett svar på frågan på hur mycket det slits, med detta tempot räcker detta settet resten av säsongen ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() Ni kanske kommer ihåg den där plasthuven jag klyddade med tidigare? Jag gör det i alla fall ![]() Av en ren händelse (tänka sig) började buksbilen strula vilket resulterade i att jag tog räsern till SSM. För första gången så stod jag på sportbilsparkeringen vid Porscharna. Ni som såg den kan intyga att det var väldigt mycket #outlawporsche över den ![]() ![]() ![]() Hade faktiskt en tidigare session i garaget där jag ägnade mig åt buggfix. Ja, jag kallar det så, kanske lite skadad från min yrkeserfarenhet med mjukvara. Bugg är för mig när systemet inte beter sig som förväntat. Detta är lite skillnad mot ett fel där systemet inte fungerar. Min bil fungerar och på det stora hela är den inte trasig. Däremot finns det några grejer som inte är helt ok med bilen och som jag stört mig på att det inte lirar som det ska. Nu har jag lovat mig själv att få dessa fixade. Efter tävlingen på Ljungbyhed hade jag ett klapprande/klonkande i vänster framhjulsupphängning. Inget som störde min framfart, men fortfarande irriterande. Lyckades faktiskt få det avhjälpt. Verkade som det var glapp i fjäderbenet för jag spände var skruv jag kunde komma åt på fjäderbenet och det blev bättre. Sedan lyckades jag med konststycket med att köra av oljetempmätaren under tävlingen. Den fungerade men satt löst och fick provisorisk fixeras med silvertejp. Efter lite svordomar en fredagskväll så satt mätaren fast på plats igen. Sedan var det pinsamma att bilen hade tappat halvljuset. Det hade helt enkelt slutat fungera. Fick dra mig till minnes och googla för nog var det så att ljusknappen kan ge det fenomenet. Grävde i mina lådor och till min förvåning hittade en. Provade byta och sen hade jag ljus igen ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() Ja, så var det utmaningen kring hjulinställningen. Har tidigare försökt mig på det men mindre bra resultat. En del var ju att man inte hade koll på hur det funkade och dels att förutsättningarna inte var rätt. Det senare klurade jag lite på och skred till verket att skapa verktygen som jag behövde. 2 rätskivor för referens var ju bara att köpa sedan tillverkade jag 4st pallbockar i trä. Kompisen Jocke hjälpte mig såga till bitarna och nu kan bilen stå på egna hjul samtidigt som man kan komma åt hjulupphängningen. Detta har visat sig bli en lång process men jag har tagit de första stegen i att begripa bakvagnen. Jag kunde konstatera att justeringarna i princip bottnar så jag behöver ett par sessioner till för att få kläm på det. Ena sidan hade lossnat i justeringarna efter Ljungbyhed så det var den jag fokuserade på att få lik den andra sidan plus att att den nu är fastspänd. Metoden jag använder har jag tankar på att dokumentera och dela med mig av. Ja så här jag fått lite lackat, i sig en dråplig historia men nu finns det lack på bakskärmen och huven. Tyvärr behöver huven få en omgång till men det får bli senare. I vilket fall har den begåvats med spolarmunstycken. En tragisk upptäckt är att jag sett att ett par av mina dämpare fuktar olja ![]() Nu är bilen preppad för årets backtävling. Jag väljer att köra r-däck istället för slicks. Tänker att får man inte upp tempen kanske typen inte har så stor betydelse. Däremot är det mina korta 15" vilket gynnar accet vilket är mer utslagsgivande. En provtur fick mig att komma ihåg hur väl bilen svarar på utflyttade hjul dessutom är hjulen såå läckra på bilen ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() Ni har säkert läst det förr men backtävlingen i Minnesberg är något jag verkligen gillar. Det är en unik tillställning då det mig veterligen inte kör något motsvarande i riket. Visst finns det några rally event men inte Hillclimb på asfalt. Sedan är det en otrolig spänning att köra. Så, tidigt på lördagsmorgonen bar det iväg till backen i Minnesberg. Jag har nästan glömt att nämna att det är en varm dag, man har nästan tagit det som självklart sommaren 2018. I vanlig ordning är det kul att träffa kompisarna och mina gamla klasskamrater visar lite besvikelse att jag inte längre kör Roadsport C men överlag är folk glada att se mig som deltagare igen ![]() Ok, logistiken avverkas smidigt och avslappnat och det blir efter förargenomgången en rekognoseringsrunda för att få en uppfattning om årets sträckning. För er som inte var med så går det till såhär: Först kör man fram till starten, Besiktnings-Micke håller i pinnen i år och den placeras under ena bakhjulet så man inte behöver hålla på bromsen inför start. Mats står i vanlig ordning och rycker flaggan framför bilen. Så bär det av hyfsat plant fram till första konpartiet. Man har precis växlat upp till 3:an innan och det är inte en riktig chikan för man kan hålla hög hastighet igenom med väldigt lite styrkorrigeringar, däremot avskräcker konerna något enormt. Plåt kan bytas, sår kan läkas men 5-sekunders tidstillägg kör man inte ikapp ![]() Första stinten blir lite vad det blir ![]() ![]() Andra åket blir det lite för länge på tvåan och jag går i varvstopp innan första konpartiet. Däremot går det fortare uppför den snabba vänstern. Gör en riktigt bra satsning över sista chikan och mål. Inte helt optimalt men jag ligger 5:a av 7 i Modsport klassen. Det höjer motivationen en del ![]() Tredje åket bra tryck genom hela banan. Skulle kanske kunna öka i första chikan då jag växlar upp till trean strax innan. Trots att jag tycker jag kört bra blir tiden inte mycket bättre och jag droppar till 6:e plats. Fjärde åket får jag till hyfsad ingång och utgång i första konpartiet men fegar i andra och konpartet på slutet. Inte heller optimalt men det ger mig bästa tid 27,9 och är tillbaka på 5:e plats. Stint nummer 5 är känns helt ok rakt igenom förutom lite mycket varvstopp ut ur sista partiet. Är här någon tiondel långsammare och hoppar åter till 6:e plats ![]() Sedan är det lunch. Klubben har ordnat att vi tävlande får stekt mat serverat. Det blir en hamburgare och trevligt prat med mina vänner. En sak som jag störde mig på var det eviga trasslade med säkerhetsutrustningen. Det var för varmt att ha den på så det behövdes plockas av för att strax efter dras på igen. Så att ha den av en längre stund var riktigt skönt. Nu hör det till seden att ingen kör fortare efter lunch. Så är det bara. Men jag hoppas innerligt att jag kan klämma ur 2 tiondelar med resonemanget att jag precis börjar lära mig sträckningen. Det är gapet till nästa medtävlande. Åket efter lunch försöker jag fokusera på hög ingång i första partiet och det blir hyfsat ok men fortfarande ett dåligt slut. Mycket riktigt blir det ingen förbättring. 7:e körningen håller jag trean nästan hela vägen vilket är bra men spårvalet uppför backen ger mig fel ingång och måste släppa i utgången. Jag kör dessutom på en kon så det blir skräp av alltihop. Så sista åket, sätter allt hopp om förbättring. Det kändes bra bra denna gången. Som ni säkert listat ut innebär det dåligt resultat. Så jag slutar 6:e och får nöja mig med att jag skrapar ihop några poäng till i klubbmästerskapet. Som vanligt kan man summera dagen med fantastiskt kul tävling ![]() ![]() Jag lämnar dock tävlingen lite fundersam. Min nya plasthuv är inte riktigt vad jag förväntar mig. Den har en stor brist och det är att den drar in värme i kupén. Något jag inte hanterar är just värme så detta är helt enkelt inte acceptabelt och skall åtgärdas ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Värmeproblemet är standard på 924/44 med plasthuv av den lättare sorten.
Löses enklast med att montera en tjockare/högre värmetålig list längsmed överkanten på torpedväggen ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Härlig läsning Edvin, om det är något man saknar i Sverige så är det backtävlingar som är så spännande och utmanande! Man får ju lust att komma ner å testa nån gång fast backar borde vara lättare att hitta norrut....
![]() _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Typ något sånt skulle jag ha gjort, men kapat ner den lite på höjden. ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vi saknade dig ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() Bakre dämparna släppte olja ![]() ![]() ![]() ![]() Så slog jag även en pling till tillverkaren. Jag slapp skälla på dem och de var riktigt trevliga att prata med. Det visade sig att det hade haft bekymmer med tätningar och använder nu en annan typ. Fick även skötselråd om framdämparen som ständigt vill glappa. Riktpriset för en översyn är ca £30 per dämpare så mitt beslut blev att skicka över bakdämparna. De behöver 1 vecka för att pilla på dem så med tanke på framtiden rök är jag inte med att få dem på plats till nästa deltävling. Plan B är att köra med mina gamla dämpare, otäck tanke men så får det bli. Kunde konstatera att ena dämparen är sopslut och dessutom dräller den olja. Monterade de gamla och de visade sig ha förvånansvärt bra spänst. Nu får vi ser hur det går... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Har inte riktigt hunnit med att updatera vad som hänt med bilen under semestern:
![]() Huven var det jag började med. Det som kännetecknar Porsche är att konstruktionslösningarna kan beskrivas som robusta och gedigna. Det gör att man vänjer sig med att saker och ting fungerar klanderfritt. Min nya plasthuv som inte är tillverkad av Porsche har behövt en del tid att få liknande funktion på som original. Originalgångjärnen fungerar klockrent men huven tog i vindrutetorkarna ![]() ![]() ![]() Tyckte att det var nog var lite väl med vibrationer från motorn. Bruxar man rak sexa vibrerar allt men en koll på balansaxelremmarna kunde inte skada. Mycket riktigt stod ena fel. Lite klurigt är det allt att få rätt spänning på remmen, den ska va åt det lösare hållet men inte för löst. Vi hoppas det bli bra nu. En fundering jag fick om felställda balansaxlar stjäl effekt? Får kolla acc loggarna på Sturup ![]() När bruxet skulle få sig en dammsugning sneglade jag lite på räsern. Nog såg Klemens lite sotis ut. Jodå, för första gången på flera år fick den sig en invändig rengöring ![]() ![]() Nu stundar nästa deltävling och framdämparna uppsmorda, spända med Loctite så jag hoppas att glappet håller sig borta nu. Så nu får den köras i detta skick på KM4. Det innebär fortfarande kass hjulinställning på bakaxeln och med mina gamla dämpare. Och så ska man köra Sturup, banan som jag tycker om minst av alla. Dels har jag en teori om att det var just bakdämparna som var en bidragande orsak att jag gick av och knycklade bilen. Det känns liksom inte riktigt bra. I övrigt är min olycksstatistik överrepresenterad på Sturup ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det hör definitivt inte till vanligheterna att jag förknippar Sturup med positiva erfarenheter. Det blev faktiskt en riktigt bra dag på MSCC klubbtävling 4, 2018. Hade min vän Fredrik Olsson bredvid mig i depån och dagen till ära hade jag även en mekaniker med mig. Jag saknar nästan ord för hur tacksam jag är över Roys hjälp. Det var kanske inte så otroligt mycket arbete han behövde lägga ner men för mig betydde det mycket.
![]() Fri Träning Faktum är att jag lånade ut min mek redan på morgonen. Det var ju gott om tid till första åket och dessutom var det brist på besiktningspersonal. Klubbens behov före mina ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Första kvalomgång Det var lite blandade känslor efter fria träningen. Vad som skänker hopp var att bilen kändes förutsägbar och banan inte så skumpig som jag minns den. Däremot hade jag inte fått till något bra flyt, för mycket fysiskt brottande med bilen så tankarna gick till att ändra planen och hoppa över däcktempmätningen för att använda kvalet att får upp tempot. Men jag ändrar mig tack och lov, Roy ska mäta temp och jag ska fokusera på att andas, plus att jag ska använda knepet att köra på endast en växel runt banan. Väl ute så tänker jag verkligen på att andas och genast blir det bättre. Håller mig på 3:an så mycket det går och nu börjar bitarna falla på plats. Får mycket bra flyt i körningen och nu är det mindre bilar på banan. Jag kör in i depå utan avkylning, Roy tar tempen på däcken och sedan ut igen. Med ökat förtroende blir sista biten ännu bättre. Med toe out bak (som enligt experterna är fullständigt livsfarligt) så är bilen aningens överstyrd, inte optimalt men fullt hanterbart och konsekvent. Kommer tillbaka till depån med helt annan inställning. Kollar livetimingen som bekräftar det jag sett på Performanceboxen: 1,11,562, vilket innebär att målet för dagen är, i min mening, uppnått ![]() ![]() ![]() Blå: 2011, R-däck. Röd: 2018, Slicks. Finns en del att slipa på.. Andra kvalomgången Under lunchpausen tar jag titt i loggarna men det säger mig inte så mycket mer än att jag får öka och köra mer konsekvent (fick några frågor om jag satt och bloggade ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dags för race Tillbaka i depå får jag reda på att jag lyckats får upp tempen ytterligare ungefär 65 grader i snitt för alla däck. Med andra ord fortfarande en bit kvar. Min garagegranne Fredrik ger mig referensen att han brukar ligga på strax över 50 grader när han har parkerat i depå. Jag ligger på ca 40 vilket gör att jag har något att relatera till ![]() ![]() ![]() Som ni säkert förstår var detta en helt fantastisk dag. Många besökare som man lärt känna från förr kom och sa hej ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Inte alls ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 42, 43, 44 >> 142 besök senaste veckan (266434 totalt) |