| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vem tillverkar uniballs av bra kvalitet?
|
5 besök senaste veckan (1790 totalt) |
|
hej, Söker länkhuvud/uniballs till styrstagen på min DD2 kart och vill hitta något som håller bättre än nuvarande som glappar redan efter 20h gångtid. M8 hål, M8 utvändig gänga. Vilka fabrikat/modell bör jag leta efter? Köpa över disk i stockholm är bra men inte nödvändigt....... _________________ Mvh Mathias Södergren |
|
Smakar det så kostar det. Har hittills inte hört någon som klagat på dem...
Kan trösta dig med att M16 är ännu dyrare...
|
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Jag fick tips om dessa.
https://www.speeding.nu/p/chassi-255 Dem har lite andra egenskaper då dem har andra kravspecifikationer än industriella prytlar. Finns garanterat motsvarande grejor från typ skf osv. Men då måste man ha koll på vad man söker och går säkert köpa via närmsta skf leverantör. Gissar dock att det blir ganska mycket dyrare än att köpa från race-parts leverantör om man inte har något bra företagskonto att handla genom. Inom f1 använder man typ motsvarande prylar som flyget. Dem är dyra, men håller väldigt länge. Och väger dessutom minimalt. Dock en annan prisklass. De mesta sådana riktiga race prytlar köper du tex från trident http://www.tridentracing.co.uk/racin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Ngc på speeding såg jag också när jag googlade. Ganska kaxigt påstående att ha 40-80% bättre spec än Rodobal Mte till halva svenska priset.... saker som är för bra för att vara sant är ju ofta det tyvärr. Men, kanske något som är värt att testa.
_________________ Mvh Mathias Södergren |
|
Ser framvagn liknande ut på riktiga Cartar som de gör på hyrkartar. Och på det får ta en touch från närkontakt ibland så är det inte så svårt att förstå att m8 med tex mässinglagring blir kortlivade.
Sammtidigt tror jag inte att en riktigt dyr håller avsevärt mycket längre, inte så pass att det känns värt kanske 3-4 ggr pengarna. Hitta något vettigt prisvärt alternativ och köp hem så man har att regelbundet byta är nog melodin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Varför det slits så fort vet jag inte, relativt högt grepp i däcken och ofjädrat gör alla ojämnheter slår hårt genom hela framvagnen. Kör man på curbs slår det också oerhört hårt, vissa banor har ojämn asfalt som också frestsr på. Detta i kombo med uniballs av lite lägre kvalitet räcker tydligen. Karten väger 180kg och drar 2-3g i kurvorna. Frambromsar + ojämnheter vid inbromsning sliter nog också extra.
Knotan, folk som borde veta säger precis så - köp standard och byt en gång om året. Det är antagligen klokt, men jag tycker det är kul stt hitta något som är lite bättre till ett rimligt pris. Det är ungefär dubbla pengen att få Rodobal mte jmfrt med original/gokartstandard. _________________ Mvh Mathias Södergren |
|
Blir intressant att se, gissar att den "klenare /mindre" varianten är orginal??
Priset är såklart helt avgörande i sammanhanget gokart. En sådan modell är budget ihoppressad variant i lämpligt material billig tillverningsteknik. Men ganska godtyckliga toleranser redan vid leverans, har köpt sådana från lite här å var, och många är lagom glappa redan nya, kan tänka mig att de köps in i batcher om hundratal å man sonika kastar de sämsta 5-10% Den andra modellen från speeding tex tillverkas i mindre batcher och dyrare process. Borde således vara bättre toleranser och kontroller på. Dem i flyget/f1 är 100% kontrollerade dvs varje komponent är kontrollerad innan de monteras ihop och sedan kontrollerad igen av 2-3 personer innan leverans. Självklart blir det betydligt dyrare och många ggr säkrare kvalitet, däremot betyder det ju inte automatiskt att den är tåligare. Jag tror på Mellan alternativet och alltid ha reserv hemma. Att byta upp till m10 borde däremot göra ordentlig skillnad i livslängd _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Ja vi får se under nästa år hur det håller. Behöver nog köra 15-20h för att veta och det är svårt att hinna det på en säsong (20h är cirka 1800varv! blir trött bara jag tänker på det).
Original är till vänster. Jag tror egentligen inte att just dessa är någon skräp, men vill ändå prova något annat. Man ska nog också överväga möjligheten att man bygger dessa klena för att spara vikt - jag kör dock med 8kg bly för att nå minimivikt så det är inte intressant för mig. _________________ Mvh Mathias Södergren |
|
Menar inte att det är skit, men titta på konstruktion hur kulan sitter fast inne i loppet, det är bara ett yttre hus och en kula, sedan läggs kulan i mitten och man pressar ihop ytterhuset med tryck.
Pressar man för hårt fastnar kulan. Pressar man för löst glappar den redan från början. Har man sedan några hundradelar tolerans på tillverkning av delarna så är inte säkert att trycket blir samma varje gång för samma spel. Har man däremot 4-5 olika delar man plockar ihop å samtliga ytor är bearbetade mot tusendelar blir det bättre, men dyrare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Den till höger liknar de som McGillmotorsport säljer. De skryter på dem och de är ju så billiga att man kan testa för ro skull. Jag har använt några men har inte så många km på dem så att jag skulle kunna utlåta mig om hållbarhet men de gänns ok. Och de levererar snabbt!
http://www.mcgillmotorsport.com/m8-x _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
|
I samband med bytet av unibollar så bytte jag även rattstångens nedre infästning där det sitter ett plant ledlager. Original höll 20h, ungefär som uniballsen. Bytte till ett standardlager, ej original, av okänt fabrikat då speeding.nu inte hade rätt dimension. Detta lager höll i 30 minuter och har nu ett större axiellt spel än det jag bytte ut.... så nu får det bli ett Rodobal-lager till detta, SE eller MTE kan jag inte riktigt bestämma mig för. MTE är mer än dubbelt dyrt mot SE-serien.....
_________________ Mvh Mathias Södergren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (1790 totalt) |