Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 42, 43, 44 >> 22 besök senaste veckan (266522 totalt) |
Re:
Riktigt kul racerapport! Men ...
Leva som man lär? Det låter ju jättejobbigt ... ![]() _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Re:
Kul att ni gillar rapporten ![]()
Visst e de asjobbit ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Knutstorp, älskade hemmabana! Finalen i 2018 års klubbmästerskap avgörs där snart. Man kan ju lätt erkänna att jag verkligen ser fram mot den. Jag vet att man inte ska sättas så stort hopp på en enda körning men jag kan inte låta bli. Det finns folk som lever för en enda körning på året och om det sker något oväntat den dagen så är i princip hela året förstört. Lite grann är det så för mig nu. Knutan är min absoluta referens och jag vill så gärna ha en referenstid med slicksen. Mitt stående mål är 2 sekunder snabbare än personbästa på r-däck, i detta fall 1:11,974 (från 2010). Det ska inte vara några konstigheter om man tittar på utfallet från Ljungbyhed och Sturup tidigare i år. Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner ![]() ![]() Ja, och så var det bakdämparna. Måndagen efter förra KM kunde jag hämta ut dem på posten, typiskt va! Men nu sitter de på ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Det går minsann inte för sig. Då måste jag också bli mycket snabbare och så kan vi inte hålla på. Tänk på att du inte fått någon träning på Knutan i år, det är nog bäst du tar det riktigt lugnt och tänker noga på den nya sträckningen över bäcken! ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Re:
Ja och sen har vi den nya loopingen efter NGK vilken kräver träning! 🤪 |
||||||
Re:
Ja, man måste trappa upp konflikten ![]() ![]() ![]() ![]() Ses på Lördag ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Som jag skrev inför finalen är inget givet och allt kan ställas på ända. Man skulle kunna deppa ihop om att man inte ens nådde ner till personbästa med fjantiga 1:12.007 som dagens snabbaste tid. Nä, det stämde helt enkelt inte den dagen men nu är man rutinerad och då vet man att såna dagar finns. Då finns det ingen anledning att tjura. Faktum är att jag hade riktigt skoj ![]() ![]() ![]() Fri träning Efter däckbyte, omklädning, anmälan och besiktning så blev det dags att gå ut den fria träningen. Oerhört uppskattat att ha ett tillfälle att mjuka upp. Visserligen mycket trafik men nu var det inte alla, utan uppdelat i hälften vilket var bättre än på Sturup. Det är fuktigt på banan men jag tycker det är förvånansvärt mycket grepp. Det är en del vibrationer i bilen så det blir att skrubba däcken och mot slutet av passet är vibrationerna borta. Jag kör till och med om någon Radical och RS bil (som skall vara rymdraket-snabba). Vad som kommer spöka för mig hela dagen är bilens tendens att vilja rotera runt sin egen mittpunkt i kurvor. Bilen har varit överstyrd hela året men jag har ändå haft riktigt bra förtroende för bilen. Det nya beteendet gör att jag upplever bilen som lätt lynnig. Å andra sidan upptäcker jag fort att bromspunkterna behöver flyttas fram. Min performancebox visar 1:16 tider på denna uppvärmning. ![]() Foto: Ronny Persson (kolla hans Facebook för fler fantastiska bilder) Kvalomgång 1 Så var det dags att bruka allvar men vi kommer inte längre än ett varv förrän det blir rödflagg. Jo, det är halt men vi kommer ut snart igen. Det blir ett bättre tempo med mindre trafik. Broms- och växlingspunkter är inte som jag minns så det blir mycket experimenterande. Högersvängar är speciellt läbbiga upplever jag. Däremot upp till idioten får känna på bättre grepp där bilen beter sig ok. Det blir ganska sent på passet jag tar mig in för att mäta temp. När jag kör in har jag vibrationer fram och tänker att det antagligen är däckrester jag plockat upp. Ute igen blir vibrationerna värre och jag kör och ställer mig i depå. Visar sig att ena framhjulet sitter löst. Både jag och Andy tycker att vi spände allt innan jag gick ut. Tidtagningen fungerar inte så jag har ingen aning om placering och det är lika bra för några bra tider finns det inte. Det finns fortfarande mycket att fila på. Efteråt får jag reda på att jag haft sådär 57 grader i snitt på mina däck och betydligt varmare bak än fram. Kan det vara för det sladdar så mycket? Kvalomgång 2 Nu börjar det torka upp. Ut på passet inställd på att bromsa senare för att få upp tempen fram. Inbromsningen på rakan blir bättre när jag lyfter blicken genom Ronnie Peterson, inte optimalt men bättre. Över bäcken noterar jag att det blivit knöligare än vad jag minns. Kan konstatera att även om bilen bitvis är ok så är det inte samma härliga flyt som på Sturup. När jag får en del snabba bilar bakom mig går jag in och mäter temp. Några varv till blir det innan heatet flaggas av. När jag parkerar bilen ser jag min son ![]() ![]() Foto: Joakim Lundström - Bättre support finns inte!! Race 1 Nåväl, det är lineup till start, fortfarande på slicks då solen tittar fram. Det är blött men min chansning är baserad på att det kommer torka upp. Med mina usla tider startar jag sist i fältet. Nu vet jag att i dessa sammanhang så finns det möjlighet att faktiskt dra ifrån några i startsekvensen. Jodå jag tar starten och lyckas till min egna förvåning passera en Radical ![]() ![]() ![]() Hotfulla moln hopar sig snart när jag står i depå. Det kan vara ide att byta till hjul med mönster. Andy tycker att det borde gå fort när vi är två, dessutom har han skruvdragare. Även om jag är skeptisk så kan det inte skada att vara klar med den biten inför hemfärd. Race 2 Jag fattar beslutet och valet går till mina slitna Michelin PSC. Det blir ett rejält skruvande mot klockan. När ena sidan är klar ser jag klasskompisarna rulla förbi till lineup. Jag påminns om att jag står i mitten. Attans ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Intressant att se Blå - bästa varv helgens race, mot Röd - 2010 1:11,975 och R-däck. Verkar som jag är bättre på ingång i kurvor nu och det finns potential i sidogrepp. Nedre kurvan med G-kraft plot set att jag peakar högre, upp till idioten , i idioten och över bäcken. Summering Nä, det blev inte en dag så som jag hade hoppats på men så är det i racing. Det blev en bra dag på många andra sätt. Att man har så många fina vänner är underbart och man blir lite rörd vid tanken, åter igen tack! Det var kanske tur att det regnade för nu var den kassa setupen på bilen inte lika kritisk, jakt på personbästa var inte inte riktigt aktuellt i blötan. Jag fick denna gång helt enkelt en möjlighet att få nya erfarenheter, bland annat vetskapen att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart för att byta om för regn, likaså setup av bilen eller snarare bristen på densamma ger en del insikter ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Foto: Ronny Persson Nu står bilen i garaget och det är hög tid att summera den gångna säsongen. Man har fått många nya insikter det senaste året och överlag så har jag under 2018 fått bekräftat att jag har en bra bil ![]() ![]() ![]() ![]() En annan insikt fick jag vid senaste körningen då jag upplevde bilen som läbbig. Min teori angående bilens beteende föddes när jag såg bilen parkerad. Aningens högre bak än vad den brukar vara. Det påminde mig om att jag inte justerade höjden när jag skruvade på dämparna. Då är antagligen hörnviktningen åt skogen. Så tar vi toe-out bak + rake + ingen hörnviktjustering, får vi med största sannolikhet ett bra recept på lynnig bil ![]() Lite annat man har lärt sig är vikten av att ha rätt ombyte. Att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart vilket jag redan har konstaterat. Att ha däck som klarar regn är givet men hanteringen kan förbättras ![]() ![]() En sak jag tar med mig till nästa år är att ha med en mek och följebil vid eventen (Minnesberg är inte lika noggrant). Däcktemperaturloggning kräver ett par extra händer och är ovärderlig kunskap. Sedan är som sagt däckbyte bra att göra med hjälp. Jo, tanken har slagit mig att släpa men det har jag inte körkort till... Hur är slicks och Yokohama A005? Slicks är för det första inte så känslomässigt stor skillnad tyckte jag. Man ska bara fatta att det finns otroligt mycket mer grepp. Sedan är det det bästa trimmet man kan göra. 2 sekunder bara på däckbyte och det kan man garantera ![]() ![]() ![]() Nåväl, vad som händer inför 2019 kommer jag skriva om lite senare. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Ta steget och bygg bort pre-87 fjädringen så slipper du ju spacers. Testa bara byta bärarmar fram utan nåt annat, du ska ju ändå ha så mycket camber. Du åker nog på att justera bort lite camber på benet men det borde gå. Bak - ja, bara surfa runt och köpa nya bärarmar och drivaxlar.
Annars - heja heja! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Haha, det finns faktiskt prylar hemma för att göra konvertering ![]() ![]() Tusen tack för supporten ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Re:
Delarna finns här: https://www.design911.co.uk/fu/prod1 Jag gjorde en bildserie på hur man byter på 944 forumet, på min gamla vita 944 n/a 85b. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Som ni märkt gjorde jag ingen uppföljning på målen för 2018. Det blev inte så mycket avbetat som planerat och den nyfikne kan titta tillbaka och kolla.
Inför 2019 är målen lågt satta och utan större projekt. Detta trots att bilen är under utveckling för att ligga bättre i nästa klass ![]() ![]() ![]() Jag har tjuvstartat med att grovrengöra styrväxeln ![]() Roliga uppgraderingar: * Styrservorack - den har legat på hyllan så nu vill jag få den monterad. De stora hjulen var inte så farligt jobbiga att köra men jag saknar verkligen snabbare utväxling. Det blir troligtvis att montera servo-racket och låta servopumpen komma vid annat tillfälle (jag velar fortfarande..). Tydligen behöver jag då steloperera den man ska tro den samlade kunskapen på internet.. * Styling - Kan inte hjälpa det men jag vill verkligen att bilen ska se trevlig ut. Lite stripes hade jag gärna velat ha. Buggfix att adressera gamla irritationsmoment: * Intervalltorkare - den ständiga punkten på att-göra-listan . Jag ställer mitt hopp till relät, det ska bara skaffas. * Tankavvluftning - Luktar lite soppa om den när man tankar fullt och det blir bra mycket undertryck i tanken när man hårdkör. * Kanisterflytt - Inte ett direkt fel men ett steg till att få en bättre placering av bakdämparnas behållare. * Oljetempmätare - min VDO har även den legat på hyllan ett tag... * Omdragning av kylslangarna till bromsarna - Har kört länge med min prototyp och det finns ett par justeringar jag vill ha och så kan jag passa på att snygga till ett par grejer när man ändå är där.. * Huvpinne - Det duger inte att leta efter pinnar att hålla uppe huven. En bättre lösning måste fram. Nödvändigt Underhåll: * Fixa läckage i en bakdämpare, igen ![]() * Ny stol - Pinsamt att visa upp en sliten stol vid tävlingsbesiktning. * Hjulinställningsapparat - Förädla konceptet som jag påbörjat. Dessutom ska jag få till hjulvinklarna en gång för alla! * Ny framruta - Sikten är viktig så detta är ett måste. Ska se om man får på plastrutan bak när man håller på. Nog tusan borde man kunna hinna med det innan första körningen 2019. Och Ja, det finns en del annat kul på hyllorna i mitt garage men det får helt enkelt vänta. Jag har fått smak på en bil som känns bra och den kan bli ännu bättre. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
"Pappa, föja me arajet!" Jassåminsann, inte mycket att diskutera där, sonen får helt enkelt följa med ut och hjälpa till att styra upp situationen i garaget
![]() ![]() ![]() Det som händer i verkligheten i min bil är att jag kan slå på tändningen, ställa ljusknappen till halvljus och slå på knappen till dimljuset bak. Då lyser halvljuset och dimljuset (även den lilla indikeringslampan på dimljusknappen). Så här långt allt väl. Men! När jag startar motorn slocknar dimljuset bak ![]() I min trånga skalle borde detta gå att få till med det som sitter där. Har provat med att stoppa i lampor i de främre dimljusen och har kollat säkringarna (ska dubbelkolla för säkerhets skull). Jag är helt mot tattarlösningar med separata knappar och kabeldragningar. Jag menar, hur svårt ska det va...?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Dimbakljuset lyser alltså inte med nyckeln i tändningsläge beroende på om motorn snurrar eller inte? Dålig jord till dimljusrelä/knappen så att det på något sätt fuljordar via laddlampan så länge generatorn inte laddar?
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Det där elfelet kan ju inte vara så svårt att åtgärda, elfel är oftast väldigt lätta att laga. Om bakre dimljus slocknar när motorn startas så måste motorn bytas, alternativt att byta ut bakre delen av bilen (från dörrarna och bakåt) eftersom det är där dimljuset sitter.
Mvh /Claes ![]() Nä, gör så här: Det är ju antingen spänningen eller jorden som försvinner när lampan slocknar. Mät upp så att du har schysst spänning OCH jord vid lampan när motorn är avstängd. Vad händer sedan när motorn startas? Försvinner spänningen? _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Helt riktigt Viktor, tänding på + motorn snurrar = inget ljus, tändning på + motorn snurrar inte = ljus
![]() Tack för er input ![]() Jordfel är inte helt ovanligt på dessa kärror. Nu har jag lite konkret att kika på nästa gång jag får tillfälle ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Asså, varför slutföra det man påbörjat när man kan utforska nya möjligheter på andra håll? Det är just vad jag gett mig in på och det som drivit mig dit är vetskapen att det är mindre än en månad till tävlingsstart ( och jag har anmält mig ![]() ![]() Mer som hänt är att bakre stötdämparna har kommit tillbaka. Imponerande hur fort det gick från att jag lämnade iväg dem för frakt till att de var tillbaka. Nu är jag lite kluven, dels för att jag tycker att det är rätt dåligt att de inte kan hålla tätt till att börja med ![]() ![]() Så blev det en leverans från Utzon som började med intervalltorkarrelä som skulle beställas varpå lite service delar plockades med och när man ändå höll på blev det även ett växelkors. Växelspaken är rätt sladdrig så nu har jag en solid variant (att lägga på hyllan så länge ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() Traditionsenligt har det blivit garageaktiviteter under påsken. Skaffade lite mer servicebitar hos Autoexperten i Lund och en ny stol och lite ny svindyr-fia-godkänd burstoppning hämtades från FHRacing . Sedan blev det ett par sessioner att få fason på bilen. Det märks att man inte haft mycket konstruktionsarbete på ett tag, den främre delen av min hjulinställningsapparat behövdes justeras med vinkelslip och svets. Men även om det inte blev perfekt blev det rätt bra ändå ![]() Bakre stötdämpare justerades och jag valde en lite hårdare inställning än förra året. Sedan monterades de och av en händelse blev det lite mekanisk nötning på ena länkarmssvärdet ![]() ![]() Det börjar ju inte helt lysande kan man säga. Jag har haft fullt fokus på bakvagnen och det är inte förrän nu jag upptäcker att jag borde tittat även fram. Vänster stötdämparben fram är glapp, igen. Egentligen ingen överraskning då jag minns att jag tänkte det skull kika på det när jag körde hem från höstracet. Jag nöjde mig med att efterspänna på plats. Sedan ville jag ju även justera dämparinställningarna där fram. Ena sidan gick bra men andra sidan inte alls bra, jag chansar i alla fall och kör såhär till jag får tillfälle att sära dämparna. En annan sak jag upptäckte var att ena kyl slangen till bromsarna var väldigt sliten och rejält punkterad. Den byttes och jag blev påmind om min att-göra-lista för vintern. Valde att inte grubbla mer på hur lite jag hunnit med på den och gå vidare. När man gör cornerweight ska man koppla loss kränghämmarna, det behövde jag tydligen inte fram. Ena fästet hade gått av, så det blev att ta fram svetsen. Tyckte ju att bilen gick lite väl överstyrt på höstracet ![]() ![]() Så äntligen med bilen uppe på lyften kunde det riktiga arbetet börja. Först grovinställning med ride height, 62,5 cm kör jag upp till skärmkant. Sedan råkade det finnas vågar i garaget vilket jag utnyttjade till corner weight. Inte helt optimala förhållande då bilen har lite för lite soppa, jag improviserade med ett hjul vid tanken som fick agera fiktiv bränslevikt. Blev nöjd med 50,5% vilket är helt ok med rådande förutsättningar. F.ö. landade vikten på 1195kg med transporthjulen och man får nog lägga på 20kg till för räserhjulen. ![]() Då hade man hjulen i rätt höjd och nu var det äntligen dags att prova den nya hjulinställningsapparaten. Lite mer justering av apparaten behövdes men snart satt snörena på plats och man kunde börja mäta. Valde att koncentrera mig på problemhörnet höger bak som mycket riktigt stod helt snett. Började med toe, justeringen var i botten av det utökade ändläget men det var fortfarande pekade det ut ![]() Lite småplill kvar men det tar jag när jag lastar bilen inför tävlingen om bara några dagar... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 42, 43, 44 >> 22 besök senaste veckan (266522 totalt) |