Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2865 totalt) |
Flytta fjädertallrik/ Svetsa på stötdämpare.
Går det? Kan man svetsa fjädertallriken på stötdämparen utan att innanmätet tar skada? Blir oljan förvarm och förstör ventilerna? Det handlar om ett Bilstein fjäderben. Vill höja bilen men behålla sänkfjädrarna. FJädrarna sänkte bilen med 4cm vilket blev för lågt och det finns inga fjädrar som jag vet sänker mindre än så. Coilovers är inget alternativ för tillfället då dem som finns att köpa är redan för korta (i högsta läget). Tänkte skära bort fjäder tallriken och svetsa den en bit högre upp på stötdämparen. _________________ Johannes K |
||
Det finns en relevant diskussion i den här tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Alternativet är att göra en aluminiumadapter du lägger på tallriken mellan fjädern. Been There, Done That. Många gör så. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Att svetsa är då ingen idé. Menar du då aluminium distanser som är frästa i samma form som fjäder tallriken i på båda sidor ( för att passa mot fjädern också)? Blir det mycket skrammel då ( den är mer en gat- än banbil). Blir Aluminiumet en förbrukningsvara då den nöts mot fjäderns (hårdare) stål? _________________ Johannes K |
||
Exakt. Samma form så flyttar du bara dämparens anläggningsyta mot fjädern neråt (alltså höjer upp). Blir inget skrammel eftersom fjädern alltid rör sig snabbare än dämparen. Det är ju hela poängen med dämpare, den saktar ner rörelsen, alltså fjädern har alltid kontakt. Jag kan inte erinra mig att mina spejsers slets men den bilen vinterkördes inte i och för sig. Har svårt att tänka mig det är ett problem. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Egentligen behöver spejsersen inte ha exakt samma form, bara den har en rimlig kontaktyta mot tallriken och en plan yta för fjädern att ligga emot, samt att fjädern någorlunda centreras (alltså inte glida runt) och att spejsern är centrerad kring dämparen, så funkar det.
Lämpligtvis fräser du inte, utan svarvar..? eller hur tänkte du? är det inte runt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jo fjädern är rund, men talriken är inte helt plan, den är formad efter fjäderns första varv som är inte helt plan även när den är komprimerad, det var den formen som jag undrade om man behövde göra även på distansenra med någon sorts fräs eller liknande så att fjädern ska ligga emot som den brukar göra mot fjädertalriken på fjäderbenet.
Förresetn, går det att besikta bilen med den distansen ![]() _________________ Johannes K |
||
Det beror väl på samvetet och om bilen är helbilsgodkänd? Jag rullade igenom min bil med helt andra fjädrar/dämpare/spejsers än vad som är original utan ett knyst från besiktningsmännen (i flera år).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2865 totalt) |