Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche paket nr M030, faktafrågor hjälp?!?
4213 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej!

Porsches tillbehörspaket M030 innehåller som jag förstått det en enklare bur + lite annat lull lull för klubbsport. Nu vill jag ha raka puckar på vad det innehåller.

Fråga 1. Är M030 samma på alla modeller?

Fråga 2. Om 1 = Ja, vad innehåller M030?

Fråga 3. Om 1 = Nej, vad innehåller M030 på en 993 C2?

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan bara svara på din första fråga...nej det är inte samma på alla modeller! På en 924:a betydde det t.ex. skivbromsar runt om, kraftigare kränghämmare och Getraglåda (lite osäker på det sista)...mao rena standard grejorna idag

Vet tyvärr inte vad det betyder på en 993 C2, men jag har för mig att det går att hitta det någonstans på nätet...

Mvh
Patrik

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag vill veta vad det innebär på 944:an!

Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002

Jag är rätt säker på att M030 paketet för 993 innehåller hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Kika lite på följande länkar för mer info:

http://www.pca.org/panorama/sample_article_3.html

http://p-car.com/temp/aug02/bilstein.html

http://www.schatzmotorsport.com/993TechQ&A.htm

Umeå
Här sen Dec 2002

Karlsson skrev:
Jag vill veta vad det innebär på 944:an!

M030 på 944 turbo:

The M030 suspension option was made available starting in the 1987 model year. With this option the front tubular stabilizer size increased to 26.5 mm x 4mm. Through the end of the 1988 model year, FS black struts were standard equipment on 944 Turbos with Koni yellow struts as optional equipment. With the M030 option, height adjustable Koni yellow struts were added. Also with the M030 option, the strut bearings have a harder rubber compound than earlier models which can be identified by a green stripe on the underside of the bearing. The spring rate for all 944 Turbos not equipped with the M030 option is 21.8 N/mm with an unsprung length of 251 mm (through the end of the '88 MY). The M030 option springs have a rate of 28 N/mm with an unsprung length of 220 mm.

For the rear suspension, all 944 Turbos through the end of the 1988 model year were equipped with FS grey shock absorbers as standard equipment. Koni yellows were available as optional equipment. With the M030 option, the Koni yellow shock absorbers will have two white dots offset by 180°. Also with the M030 option, the torsion bar size was increased to 25.5 mm.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Överallt jag har läst talar de alltid om M030 som dämpare/fjädrar (inom 993)... "If you are about to buy a new 911, I suggest you consider the Sport Chassis option M030. This is the suspension fitted to the RS Club Racer cars" Har det något alls med bur etc. att göra?

Säg nu bara inte att du ska skaffa dig en 993:a c2:a??

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har lite svagt för mig att när det gällde 968CS så ingick det bur i paketet...fast det kan ha varit så att buren var separat utanför det paketet.

I övrigt så är det nog främst fjädrar/dämpare och kränghämmare som är av vassare variant i paketet.

/Patrik

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för hjälpen grabbar! thumbs up

Ni som vet mer, har länkar osv till info så fortsätt skicka!

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Fråga på den här sidan - där måste någon kunna hjälpa dig.. klart bästa 993forumet på nätet i mitt tycke:

http://forums.rennlist.com/cgi-bin/rennforums/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=3

PS. Sen finns det ju bra forum för andra porschar på samma site - http://forums.rennlist.com.. Men 993-forumet är självklart absolut viktigast och bäst.

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Tackar!

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Fråga på den här sidan - där måste någon kunna hjälpa dig.. klart bästa 993forumet på nätet i mitt tycke:

http://forums.rennlist.com/cgi-bin/rennforums/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=3

PS. Sen finns det ju bra forum för andra porschar på samma site - http://forums.rennlist.com.. Men 993-forumet är självklart absolut viktigast och bäst.

Tackar för länken!

mvh
Daniel

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Jag började oxo forska i det här en gång...
Kom fram till att det finns nästan lika många svar som bilar.
Inte ens Porsche själva verkar veta helt vad det innehåller på olika bilar, och årsmodeller.

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Kan väl tillägga att M030 inte är samma som det chassi 993 RS har (vilket påstods i det amerikanska citatet ovan) utan rätt långt därifrån.

mvh Anders

PS
Trevligt forum det här Tror jag kommer att trivas trots att jag inte har nån M3 E30...
DS

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Anders T skrev:
Trevligt forum det här Tror jag kommer att trivas trots att jag inte har nån M3 E30...
DS

Du är välkommen ändå.

PS. Jag tror faktiskt att porsche-ägarna är minst lika välrepresenterade här på forumet som M3E30-ägarna (vi är väl ändå inte sååå många).
Börjar nog ana en viss mobbing här.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders T skrev:
Kan väl tillägga att M030 inte är samma som det chassi 993 RS har (vilket påstods i det amerikanska citatet ovan) utan rätt långt därifrån.

om du läser citatet en gång till så ser du att det i själva verket står att det är samma suspension som 993RS:en... vilket ju lär stämma..?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

djungel-Jim skrev:
om du läser citatet en gång till så ser du att det i själva verket står att det är samma suspension som 993RS:en... vilket ju lär stämma..?

OK möjligen satte jag lite slarvigt likhetstecken mellan chassi och hjulupphängning/fjädring . Det förändrar inte så mycket, dämpare/fjädrar/kränghämmare skiljer sig rätt ordentligt mellan en 993 med M030 och en 993 RS.

RS:en har ett coiloverkit och ställbara kränghämmare (5 steg fram & 3 bak har jag för mig). Bilen är ca 30mm lägre än en std 993. M030 är egentligen bara ett "sportigare" chassi än std. ca 10 mm lägre och måttliga justeringsmöjligheter (ej ställbara kränghämmare ex.vis).

mvh Anders

Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders T skrev:
djungel-Jim skrev:

OK möjligen satte jag lite slarvigt likhetstecken mellan chassi och hjulupphängning/fjädring . Det förändrar inte så mycket, dämpare/fjädrar/kränghämmare skiljer sig rätt ordentligt mellan en 993 med M030 och en 993 RS.

RS:en har ett coiloverkit och ställbara kränghämmare (5 steg fram & 3 bak har jag för mig). Bilen är ca 30mm lägre än en std 993. M030 är egentligen bara ett "sportigare" chassi än std. ca 10 mm lägre och måttliga justeringsmöjligheter (ej ställbara kränghämmare ex.vis).

mvh Anders

ok då fick jag och nissen som skrev citatet så vi teg

Här finns kittet o köpa: (med info om vad det innehåller)
http://www.carnewal-europe.com/cpx_p93001.htm

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Allmänt banåkaforum
4213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande