| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |
|
Vilket är bästa sättet att lägga igen hålet efter pumpaxeln? (Har bytt till elektrisk vattenpump.)
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Tack Magnus, är inne på det spåret och hade jag varit lite mer kompetent så hade det förstås redan varit klart, men så här blir det för mig: svarva: hitta någon som kan svarva tryck i: kan jag göra själv
svetsa: hitta någon som kan svetsa - alu Skulle det funka med plugg och någon typ av lim ("plastisk metall")? Kom just ihåg att mitt termostatlocks tempgivarhål är pluggat så... men kommer inte ihåg vad materialet hette... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Jag har ett gäng liggande (har inte kollat måtten än); menar du att bara knacka den på plats eller att limma? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Frostplugg var ju absolut enklaste idén!
Annars, kan du gänga hålet och svarva till en mkt kort gängad plugg? Vad är det för diameter? Kanske går att använda nån vanlig skruv eller oljeplugg som kapas till lämplig längd? Skruva fast tillsammans med lämplig tätning/lim. Svetsa känns bökigt ifall pumphuset slår sig och då inte kan hålla tätt utan att planas först. Alu har hög CTE och får högre spänning vid temperaturgradienter än motsvarande stål. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Hålet är ca 30 mm i diameter (lite orunt) så lite stort för skruv. Dessutom finns det ett par mindre tvärgående hål i axelhålet. Svarvad plugg som limmas och säkras med stift eller skruv kanske? Om man ändå svetsar så bör väl risken för att den slår sig minska om man bara svetsar från utsidan (runt "halsen")? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Om du varken känner svarvare eller svetsare så ....sticksåga till en aluminiumplatta,borra å gänga fast den med ett par skruv, limma gärna fast den med JB weld innan du skruvar fast den så det blir tätt, grymt lim man brukar andvända i insugskanaler när man portat hål etc, finns att köpa hos mekonomen (iaf här i byn)
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
|
När jag tog bort termostathuset på min slog jag i en frostplugg. Funkar jätte bra.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
|
Re:
Jaha, är det så stort? Tänkte 10-12 för en sån axel. Ny idé: Svarva en plugg med liten fläns som trycks i från insidan, centrumet tillräckligt djupt så det nästan sticker ut och har godstjocklek nog för ett gängat hål ( ej genomgående). Spänn fast med en stor bricka på utsidan. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Jag kan svarva en plugg åt dig, bor ju inte nästgårds men en sån liten plugg går ju att skicka på posten.
Om hålet är orunt så kanske det är bra med ett spår för en o-ring också? Sen lite Permatexgegga eller liknande på det så det håller tätt. Är det lilla gängade hålet strax ovanför axelhålet ledigt? Där kan man ju skruva fast en platta som håller fast pluggen. Eller går det att gänga i nåt av de tvärgående hålen och dra i en stoppskruv där? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Det finns 30mm frostplugg på annan plats på motorn, så det går ju att få tag på i diverse satser.
Men 30mm frostplugg är ju inget Mazda specifikt .
|
||||||
|
Re: lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt. Låt en mekanisk verkstad ( om nu inte en del av axeln går att använda....) tillverka en plugg med oringsspår i. gör man yttre delen av pluggen med lite 'presspassning' så monterar man det med tex loctite permanentlim och en oring på plats. kommer aldrig läcka, samt att det går att demontera om du senare vill sälja en fungerande vattenpump. Billigare lösning än att någon ska svarva en plugg som sedan ska svetsas. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Det ska nog funka att sätta stoppskruv i det tvärgående hålet,; man kan ju borra och gänga i pluggen. Det vore jättesnällt om du kunde svarva en plugg. Isf kan jag ta lite bättre mått imorgon. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
JB weld var det nog som användes i mitt termostatlock. Lagt på inköpslistan.
||||||
|
Re:
Kanske en flänsförsedd plugg som monteras utifrån? Läskigare om pluggen skulle åka in i motorn än ut... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re: lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
Får nog bli så; fungerande lär den dock aldrig bli igen; jag har kapat både axel och "halsen" som ses på bilden.
En vattenpump till miata kostar dessutom nästan ingenting.
||||||
|
Re:
En enkel skiss i Paint funkar bra _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Har du vägarna förbi Lund kan kah svetsa pluggen åt dig (om du får en svarvad till dig)
|
||||||
|
Re:
Jag skickar en ännu enklare blyertsskiss; hoppas det går bra.
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3160 totalt) |