Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bensinpump till en V6 på 200hk vad skall jag ha?
1049 besök totalt
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare

På min Renault Alpine 310 som numera försedd med en 24v V6 på 200 hk (insprutning) så behöver jag en bensinpump. Vad skall jag ha?

Tänkte gå på ett säkert kort och köpa mig en Bosch 044 men behövs det verkligen? eller finns det pumpar med mindre kapacitet som skulle fungera?

Jag är inte ute efter en biltema-pump utan vill ha en kvalitetspump.

Så Vad har ni för förslag?

Brummar det så är det kul !
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Typ vadsomhelst funkar för 200hk..

Vill du intank eller extern?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Extern är jag ute efter

Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Extern är jag ute efter

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Vill du ha en Bosch-pump kan 0 580 254 975 vara ett förslag, det är en klassisk K-jetronicpump som har bra kapacitet utan att vara riktigt så ljudlig som en 044.

Den brukar gå att hitta på e-Bay mm men ska man vara säker på att få äkta Bosch kanske man ska välja sin leverantör med lite omsorg.

Gustaf

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Översikt över Bosch-pumpar
http://emea.resource.bosch.com/AA/internet/enfinity/img/products/05802 . . . .

(köpte en 0 580 464 038 för ca 850 sek från bildelar-online. Har inte installerat än så kan inte säga nå't om ljud etc)

Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack!

Det lutar åt en bosch eftersom de verkar hålla. men kan även tänka mig andra kända fabrikat.

Biltema är de bra? när man googlar runt så är det många som säger att de har haft sin länge utan problem. men även många som säger att de gick sönder nästan direkt. Så antar att kvaliteten är ojämn:)
Jag har tagit över bilen som objekt och det satt nu en Biltema pump där. och den är ju bara uppstartad några gånger med den men den är nu trasig..... Orkar inte hålla på att byta pump så jag vågar nog inte chansa på Biltema denna gång

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Biltemas hade tidigare inte alls, nu har dem på vissa men typ "bristfällig"

Så du måste ha förfilter vid ingången.

Samt om du kör e85 har jag märkt att det är viktigt med si alkohol (eller annat smörjmedel)

Då fungerar dem.

Men å andra sidan är en modernare riktig pump inte värst dyr.

Ska köra catchtank som du matar från annan tank eller fuelcell med självfall??

Externa pumpar ska helst inte behöva suga själva, (tänkte bara så du inte missat det)

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Pumpen sitter nära tanken med "självfall" in i pumpen. så det borde fungera. För jag kör utan catchtank

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Janard skrev:
Tack!

Det lutar åt en bosch eftersom de verkar hålla. men kan även tänka mig andra kända fabrikat.

Biltema är de bra? när man googlar runt så är det många som säger att de har haft sin länge utan problem. men även många som säger att de gick sönder nästan direkt. Så antar att kvaliteten är ojämn:)
Jag har tagit över bilen som objekt och det satt nu en Biltema pump där. och den är ju bara uppstartad några gånger med den men den är nu trasig..... Orkar inte hålla på att byta pump så jag vågar nog inte chansa på Biltema denna gång

Är det av intresse har jag nog fortfarande en bosch pump till volvo 240 turbo (K-jetronik) och den mäktar utan problem med att leverera bränsle för 200 hästar.

Testkörd innan bilen skrotades, några hundringar.

Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack för alla svar! Tänkte återrapportera hur det blev, det var det jag saknade när jag sökte efter svar innan denna tråd

@Rolle, ville ha en ny pump men tack för erbjudandet!

Så efter att ägnat x antal kvällar framför TVn jämförandes bensinpumpar (till den grad att frugan trodde jag blivit galen) så kom jag på att jag läst pumpkurvorna fel...... så den pumpen jag i början tyckte var intressantast (men hade ratat för jag trodde den pumpade förlite) passade perfekt
Så den blev en likadan pump som Johan föreslog ovan. en Bosch 0 580 464 038

Om den låter mycket eller ej vet jag inte, detta eftersom avgassystemet blev väldigt högljutt

Citera
Skruva banåkabil
1049 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande