Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2037 besök totalt |
rollcentra för bakvagn
1 Hur beräknar jag rollcentra för en semitrailing-bakvagn? En sån som sitter på en E30... 2 Samma som ovan fast för en bakvagn av modell saab... http://www.speedparts.se/kat/parts/i Kanske inte en så bra bild.. men någon kanske förstår. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Finns guide på Gustaves M3E30 Performance-sida... *letar länk*
Äger man en E30 och har banåkarambitioner och inte har läst ALLT där blir man utvisad minst 10 minuter!!! ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() edit: Den som söker han letar ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
||||||
Det var en mkt bra fråga jag inte funderat på... ![]() För kan det vara så fantastiskt att E30 har den ultimata bakvagnen ut RC-hänseende. ![]() ![]() Ska man gå på denna mätmetod som är den enda jag känner till borde RC ligga, om inte blixt, så väldigt still. ![]() Måste dubbelkolla med en bok jag har hemma så mätningen inte är felaktig. |
||||||
Jo det får man. Men vet man svaret och inte skriker ut det direkt bara för att plåga oss är det ![]() ![]() Vem sa att jag var lat? ![]() |
||||||
Det är som råttan bland hermelinerna, eller var det råttan bland katterna, musen bland råttorna? Äh... ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Spåntat har jag ingen aning om vart rc tar vägen när det kränger på denna typ av pakvagn.
Men min ryggradskänska säger mig att det ser FÖR lätt ut. Hmm skall också kolla när jag kommer hem citat: Man får inte ställa såna jobbiga frågor. ![]() ![]() Jag brukar inte kallas för PIA utan anledning ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja, det känns nästan lite lätt.
Då kommer vi tbx till detdär med vart det verkliga RC tar vägen. För statiskt stämmer nog dethär. Men sen då... |
||||||
Daniel:
Rc bak är inge problem på mitt saabas, men fram det de fa... ![]() Jag försöker krångla mig runt för att inte använda rollcerumet mer utan istället titta momet/rörelsecentrumet för varje hjul istället för att se vad varje hörn kan ta upp för krafter/momet. Be mig INTE förklara mer just nu pga att det kan jag inte ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Så du har anammat "den svåra vägen" på riktigt Fuling.
![]() Inväntar en "enkel" modell med spänning... |
||||||
Med lite efter tanke så som för att få någolunda hum om vad som händer så duger det att titta på var rc ligger statiskt.
Man kan ju klura lite bara vart det tar vägen när man kränger så det inte åker massvist åt något håll för då är den simpla modellen värde lös. Med andra ord för att kunna balansera bilen någulunda så duger den gamla statiska rc modellen bra. När jag får ordning på oredan i mitt pall skall jag nog gräva ner mig i snea svängarmar också. EDIT: Rättat lite. Hmm jag kunde inte själv förstå vad jag hadde skrivit ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad dumt att man har en såndär konstig de-dion bakaxel där Rc inte flyttas då... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
OT: det är en annan femma..men! går att åtgärda ![]() Men spontant så är det väl igentligen nästan helt ointressant vart RC ligger statiskt, en tävlingsbil eller preppad banbil kränger ju alltid annars åker man ju j-t långsamt ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Ja det är igentligen HELT ointrsesank med rc i huvudtaget, men för att få en LÄTT modell som funkar drägligt duger det statiska rc en bra bit. Med anndar ord om det inte åker åt he... när bilen kränger. Gäller bara att ha ett hum om bristerna.
Kunta: Hoppas du inte tar vad jag skriver som påhopp eller stydigheter. Jag borde ha haft ett par ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Öhh va? Näää ![]() Men statisk rc kan ju ge en fingervisning iaf. Om man tar exemplet ovan, vad är önskvärt? Vilka faktorer spelar in på vilken höjd man vill ha på rc? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2037 besök totalt |