| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Skumt ljud i bilen efter ett par körpass på banan?!?
|
1342 besök totalt |
|
Hej! Efter att ha kört ett par pass på bana så börjar man känna lite "skumma" vibrationer i bilen. I kurvorna så låter det nästan som om bilen fått punktering. Detta fenomen upplevs bara bli värre desstå fler varv/pass man kört under dagen. Vad kan detta vara? Jag har försökt att experimentera med lufttrycket, men inte fått fram någon riktigt setting. Däcken är Pirelli's PCero Corsa, 225/40/18. Lufttryck på FMCS banträff (Gelleråsen): Fram: 2,1 Bak: 1,8 Resultat: En hel del gummirester i mitten av däckbanan. Vibrationer enligt ovan. Lufttryck på SSi's banträff (Kinnekulle Ring) Fram: 2,3 (rekommendation från Ford) Bak: 2,1 (rekommendation från Ford) Resultat: Ganska jämt slitage över hela däckbanan (både fram och bak), med lite betoning på ytterkanterna. Alla kommentarer mottages tacksamt! Tack på förhand! /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
|
Råkade ut för samma sak på Gelleråsen i går! obalans o ett flappande ljus så som att jag hade fått punktering
.
Kröp in i depån o synade däcken men samtliga var hela. Jag körde ut på vanliga vägen o körde lite slalom o sedan ut på banan igen, då var ljudet borta! Det som vi fömodligen varit med om är att däcken samlat på sig smuts/gummi från banan o att detta sedan orsakat obalans o missljud i bilen. Ett otroligt billigt fel att åtgärda !
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Som Fredrik C skriver så kan det säkert komma sig av att du samlat på dig gummisrester.
Det inträffar så gott som alltid på "av-värmningsvarvet" då man oftast kör utanför idialspåret för att inte vara ivägen. Det behöver inte sitta särskilt stora gummirester på slitytan för att det ska bullra & låta som punka... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||
|
Välkommen till min värld..
Jag lyckas alltid köra på som bara den och sen lite senare missa spåret eller nåt så däcken samlar på sig en ansenlig hög med gummirester och annat..
Bilen hoppar och skakar rätt bra då.. Låter gör det också.. Fast för varje banpass låter det mer och mer om min bil.. Den rister och knäpper men går bra för det. Undrar när jag ska rasa nåt på banan.. Jag har lätt att tänka att jag borde nog kanske ta det lite lugnt i kurvorna, men väl på banan går det inte.. Full attack är roligare..
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Som långloppsförare kan jag säga att detta är en mycket fanligt fenomen. Först gångerna det hände blev jag lite nervös, man vänjer sig.
När det låter riktigt illa ibland brukar jag göra ett par försiktiga svängar för att de att det inte är punka, känns allt bra är det bara att gasa vidare. När slutet närmas sig i racen så gåller det att hålla sig borta från de delar på banan där ingen kör. Enorma mängder gummirester samlar sig där.
Ännu värre låter det när stenar eller skruvar eller vad det nu är bestämmer sig för att studsa upp och ner mellan asfalten och det renskrapade underredet. Låter ibland som hela bilen håller på att falla sönder. Men som sagt var, man väljer sig. Inget att oroa sig för sålänge bilen åker dit ratten pekar. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
|
I get the same "problem", then often on the straight when you drive a bit faster the forces are strong enough to unglue these melted tyre bits from the tyre, the loud PANG it makes when hitting the car body is enough to make you believe you have broken the sound barrier
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
Hehe..Fredrik jag låg ju bakom dej också ett tag...sa BONK i huven o sedan vindrutan av en rätt stor gummimojäng från din gula raket ...ska (återigen) tvättas bort tillsammans med alla andra svarta ränder innan söndagens banträff på Sviestad...bra avfettning funkar bra mot dessa "Racinglines"
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
|
Frederic,
You have a race car now, just leave it like this I have a pic of the tyre marks on my car there, it looks cool, I plan to accumulate some more. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php PS - I think I am posting in the right thread now
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1342 besök totalt |