Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2650 besök totalt |
Båge krav för bil utan självbärande kaross?
Hej, Mitt första fråge inlägg. Jag har en TVR 3000M som jag gärna vill använda för att åka på banträffar och kanske senare för lite racing för skojs skull. Min bil har inget bärande tak, (det är en bil med plastkaross och rör-ram) och jag har hört någonstans att det är ett krav i Sverige att man måste ha båge i en sådan bil om man vill åka på bana. Är detta riktigt? gäller det även klubbträffar? om man nu behöver en båge, finns det några regler för hur den skall vara konstruerad? rördimension och material tjocklek, fästpunkters utformning. Eftersom min bil är lite ovanlig så är det svårt att hitta en färdig båge så jag får väl låta göra en själv så det är ju bra om den är gjord från början efter de regler som eventuellt finnes. Jag kanske skall nämna att jag inser värdet av att ha en båge i en sådan här bil så jag försöker inte undvika att sätta dit en, det var en otrevlig olycka för ett par år sen i England på en TVR klubbträff där en bil slog runt där det kunde ha gått riktigt illa men som tur var så klarade sig föraren helt utan skador, trots detta så finns vad jag vet fortfarande inga krav på båge i England så länge det inte rör sig om officiell tävling. MVH Hans _________________ Hans Beijner |
||||||
Man brukar uppmanas ha båge, det stämmer. Beror på vilken klubb om det är krav eller inte.
För din egen säkerhet skulle jag nog vilja ha båge ändå. ![]() ![]() Målet är alltid att försöka följa SBFs regler, men det kan ibland vara svårt och om man inte ska tävla är det ju inte ett krav. Dock så är ju reglerna utformade för maximal säkerhet, så det är en bra ambition att försöka komma så nära man kan. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Här hittar du reglementet för sportvagnsracing:
http://www.mgcc.nu/mgcc.htm GUSS i Gustavsberg kan nog hjälpa dig klura ut en bra båge. Annars skulle det förvåna mig mycket om inte Safety Devices i UK inte redan har en färdig lösning till din bil. SÅ ovanliga är nu inte TVRs... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Jo, det stämmer sedan 8 år, men jag flyttar tillbaka till Sverige mycket snart och då hoppas jag få tillfälle att köra lite mer, (bilen står i Sverige).
jag kontaktade dom redan för flera år sedan men de hade inte/ville inte göra en båge till en så pass gammal bil, de har till nyare TVRer dock. GUSS i Gustavsberg verkar intressant, har någon addressen? MVH Hans _________________ Hans Beijner |
||||||
GUSS är inte "dem". Guss är en man, som gör det för att det är kul (verkar det som iafl). Väldigt trevlig äldre herre med ett JÄTTEmysigt garage. Sånt garage som alla drömmer om att ha när man "blir vuxen".
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Rördimensioner, materialval osv. har Guss garanterat koll på. SBF-reglementet bör du följa i designen.
Kolla med SBP om vad de tycker, om du vill kunna besiktiga efteråt... Man får frångå väl valda delar av SBF-reglementet för att göra bilen besiktningsbar om du t.ex. tänkt köra roadsport. Även om du inte tänkt köra roadsport är det lika bra att göra bågen godkänd på en gång. De som skrev reglementet har ju trots allt tänkt efter lite när det gäller säkerheten. Samt att en godkänd båge kan vara bra att ha om du eller framtida ägare till din bil skulle vilja köra bana "på riktigt". För att hitta lämpliga fästpunkter rekommenderar jag att försöka hitta en likadan/liknande bil som är konverterad till räser eller av nån annan anledning har en bra bur. Förresten, var glad att du har rörram! Jag har centralram i min Lotus, och hur lätt är det att hitta fästpunkter till en bur när bilens bärande struktur ligger i kardantunneln? Säkerheten utan bur kan man ju också.... ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Åtminstone på elaner brukar bågen sitta fast i centralramen... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Jo, det går, men det kräver ett gäng extra stag i buren. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Pratade med Guss verkar vara helt OK priser Titta på chassiet till en trämarcos innan ni klagar på centralramar... ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2650 besök totalt |