Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
shimsa bromsbelägg?
2 besök senaste veckan (1620 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Mina nya wilwood-ok kräver lite tjockare skiva än vad jag tänker köra med; dessutom sitter oken inte centrerade över skivorna, så jag behöver ett shims på 2-2,5 mm bakom det inre belägget.

Tänkte bara kopiera beläggets plåt, men är det något särskilt jag ska tänka på?
Materialkvalitet?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Gör flera så du kan shimsa efter beläggen slits, det är bra om kolvarna inte tittar ut för långt.
Det är väl bara att vara noggrann med styrningarna så det inte trillar ur eller hamnar snett.

Du har väl inga slut belägg, annars har du ju färdiga shims

Titan påstås leda värme sämre än stål, men säkert bättre än beläggmaterial (så flortunna belägg och en massa shims värmer nog oket mer än nya belägg).

bla bla bla

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Gör flera så du kan shimsa efter beläggen slits, det är bra om kolvarna inte tittar ut för långt.
Det är väl bara att vara noggrann med styrningarna så det inte trillar ur eller hamnar snett.

Du har väl inga slut belägg, annars har du ju färdiga shims

Titan påstås leda värme sämre än stål, men säkert bättre än beläggmaterial (så flortunna belägg och en massa shims värmer nog oket mer än nya belägg).

bla bla bla

Tack Niklas! Att göra fler i olika tjocklekar är ingen dum idé.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



shims väger...
bättre du har tunna belägg


Hur tjocka shims snackar vi? 1mm? 5mm?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Stålplattor bör fungera bra i samma form som beläggplatten så de inte trillar bort. Finns vissa som har gjort i Titan för mindre värmeledning. Aluminium bör man definitivt undvika.

Går det inte att shimsa okhållaren mot spindeln istället? Om det inre belägget sitter förlångt in bör det gå att lägga brickor mellan spindeln och okadaptern istället.

Om oket sitter centrerat går det att köra med 1-2mm tunnare skiva utan att kolvarna ramlar ut då det brukar finnas marginal, sen kör man sällan med helt slut belägg heller.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



De gånger jag provat att shimsa har jag upplevt att pedalkänslan blivit sämre, kan bero på att jag använt vanlig plåt som nog är för mjukt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11257



Andreas Millbro skrev:
Aluminium bör man definitivt undvika.


Off topic så det sjunger om det, men var det inte något företag för 10-15 år sedan som sålde just smala aluminiumdistanser med kylflänsar på just för att kyla ner ok/belägg? Kan inte varit något vidare affärside, för sen har jag inte sett det.


Edit:
http://www.pelicanparts.com/catalog/images/CoolShims/FP917HD_70dpi.jpg

https://rennlist.com/forums/996-forum/810641-brake-pad-cooling-fins-lo . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



I karting är det vanligare med shims, vad jag förstått. Och risken är just svampig känsla, då belägg och shims tillsammans väl tenderar att inte bli så stumt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Finns det längre kolvar? Alt svarva en förlängning som pressas i kolven som förhoppningsvis inte ger svampig känsla och väger mindre 😁

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



cirs skrev:
Finns det längre kolvar? Alt svarva en förlängning som pressas i kolven som förhoppningsvis inte ger svampig känsla och väger mindre 😁


Jag tyckte mig läsa ordet svarva?

Det borde inte vara några problem att tillverka några distanser som passar i kolven, men det borde väl helst vara rostfritt? Eller vad är det för material i bromskolvarna?

Kan ju även nämna att jag har samma problem fast tvärtom, skivorna är lite för tjocka så jag måste använda 15 mm belägg. Samma belägg finns i 17 mm tjocklek men de får inte plats.
Jag kan ju iofs svarva av skivorna...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fixxe skrev:
shims väger...
bättre du har tunna belägg
Hur tjocka shims snackar vi? 1mm? 5mm?

2,5 mm

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Har gjort såhär när jag tyckt kolvarna varit lite väl långt ut samtidigt som beläggen slitits rakt och fint, och man tycker det svider att bara byta. Det är ju inte jättebilligt.. Fick oxå lite svampig känsla först men sen punktsvetsade jag fast (3mm plattjärnsbit) shimset på baksidan av belägget. Kan köra bra mycket längre med samma belägg. 😊

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Hmm, kanske får man bättre känsla om man bara shimsar kolven/kolvarna och inte hela belägget.
Att svetsa fast ger ju ingen rörelse, så med mer fokuserad tryckpunkt (bara kolven) kanske blir bättre.
Ett fullshims ger ju lite blandat bra anläggning mot belägget.

Men jag tänker bara högt. Att ha fullstora shimsar är ju lättast, men jag vet ju hur mina lik till beläög brukar se ut. Bakplåten är ju inte direkt perfekt plan.

Edit hmm...
Jag har ju wilwoods rostfria kolvar nu, de som är pressad plåt som ser ut som värmeljus koppar där det är kanten som trycker på belägget.
Då skulle det ju gå att svarva en Plopp som stödjer inne i kolven och har en kant som går ut över kolvkanten med en tjocklek.
Kalla det kolvförlängare kanske.
Precis som Chriss funderar på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Jag tror på svarvad plopp/ring till kolven. Tror iofs också på att slänga en bricka bakom okeinföstningen (om det är axiellt vill säga) för att centrera oket.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Om där är stöd för belägget i oket hela vägen tills det är utslitet med nuvarande setup, så hade jag satsat på nya längre kolvar. Allt som du adderar löst i den smutsiga zonen kan komma att skapa diffusa bromsar/känsla pga smuts, bromsdamm, skevhet och andra faktorer.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Svarva nya längre kolvar.
Eller om oken är delbara så fräsa av några
tiondelar så slipper du extra bök med schims mm
och slipper addera extra vikt..

_________________
peter johansson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack för alla svar!
Kolvarna är som Niklas skriver lite lätt komiska; ser ut som små kapsyler; svårt att tro att de kan ta någon belastning.
Får kolla närmare på hur de är formade för att se om det kan vara ett alternativ att svarva "ploppar" (Hej Anders!).

Oken är radiella, men okhållarna sitter så att det går att shimsa dem mot spindeln om man tror att det är det bästa.

På mina cyklar har jag för övrigt tunna belägg med relativ stora kylflänsar på.

Klurar vidare...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Shimsa okhållarna är absolut bäst om det går eller fräsa av om det behövs.
Gjorde så med mina första Wilwood-okhållare till sjuan.
Kanske t.o.m. skapar mer frigång till fälgen.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Shimsa okhållarna är absolut bäst om det går eller fräsa av om det behövs.
Gjorde så med mina första Wilwood-okhållare till sjuan.
Kanske t.o.m. skapar mer frigång till fälgen.


Det känns ju som den renaste lösningen; ska bara kolla "slaglängden" på kolvarna innan jag bestämmer mig; med ny skiva är det ca 3,5 mm "frigång" att fördela på 2 - alltså närmare 2 mm som kolvarna behöver gå ut för att träffa skivan (om oket sitter centrerat över skivan).

Om jag shimsar okhållaren... spelar det någon roll om jag använder ett (1) shims som liksom själva okhållaren förbinder spindelns båda fästpunkter (shims med samma form som okhållaren) eller använder två shims (ett per fästpunkt - alltså en bricka på varje skruv)? Jag skyller på förkylning och allmän trötthet, men jag orkar inte tänka klart på den punkten...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om du använder brickor en till varje skruv, eller, en fräst /vattenskuren platta, spelar ingen större roll.

Man ska undvika att använda billiga 6.8 brickor från jula, som knappt är hårdare än aluminium.

Rostfria brickor för industri är 100 ggr bättre.


Ang. Belägen så kör till närmaste swebolt, Tools, ahlsell eller liknande och köp rostfria brickor typ m20-m24 eller vad som blir lagom diameter för kolven i dina ok. Och loppa fast dem bakom beläget centrerat mot kolven.

Det skapar dels bygghöjd, ger luft mellan för kylning, leder inte över värmen genom det rostfria, och är stumt nog för att inte svampa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
knotan skrev:
Om du använder brickor en till varje skruv, eller, en fräst /vattenskuren platta, spelar ingen större roll.

Man ska undvika att använda billiga 6.8 brickor från jula, som knappt är hårdare än aluminium.

Rostfria brickor för industri är 100 ggr bättre.


Ang. Belägen så kör till närmaste swebolt, Tools, ahlsell eller liknande och köp rostfria brickor typ m20-m24 eller vad som blir lagom diameter för kolven i dina ok. Och loppa fast dem bakom beläget centrerat mot kolven.

Det skapar dels bygghöjd, ger luft mellan för kylning, leder inte över värmen genom det rostfria, och är stumt nog för att inte svampa


Det var ingen dum idé!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
shimsa bromsbelägg?
2 besök senaste veckan (1620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande