Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil shimsa bromsbelägg? | 2 besök senaste veckan (1620 totalt) |
Mina nya wilwood-ok kräver lite tjockare skiva än vad jag tänker köra med; dessutom sitter oken inte centrerade över skivorna, så jag behöver ett shims på 2-2,5 mm bakom det inre belägget.
Tänkte bara kopiera beläggets plåt, men är det något särskilt jag ska tänka på? Materialkvalitet? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Gör flera så du kan shimsa efter beläggen slits, det är bra om kolvarna inte tittar ut för långt.
Det är väl bara att vara noggrann med styrningarna så det inte trillar ur eller hamnar snett. Du har väl inga slut belägg, annars har du ju färdiga shims Titan påstås leda värme sämre än stål, men säkert bättre än beläggmaterial (så flortunna belägg och en massa shims värmer nog oket mer än nya belägg). bla bla bla |
||
Tack Niklas! Att göra fler i olika tjocklekar är ingen dum idé. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Stålplattor bör fungera bra i samma form som beläggplatten så de inte trillar bort. Finns vissa som har gjort i Titan för mindre värmeledning. Aluminium bör man definitivt undvika.
Går det inte att shimsa okhållaren mot spindeln istället? Om det inre belägget sitter förlångt in bör det gå att lägga brickor mellan spindeln och okadaptern istället. Om oket sitter centrerat går det att köra med 1-2mm tunnare skiva utan att kolvarna ramlar ut då det brukar finnas marginal, sen kör man sällan med helt slut belägg heller. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
De gånger jag provat att shimsa har jag upplevt att pedalkänslan blivit sämre, kan bero på att jag använt vanlig plåt som nog är för mjukt.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Off topic så det sjunger om det, men var det inte något företag för 10-15 år sedan som sålde just smala aluminiumdistanser med kylflänsar på just för att kyla ner ok/belägg? Kan inte varit något vidare affärside, för sen har jag inte sett det. Edit: http://www.pelicanparts.com/catalog/images/CoolShims/FP917HD_70dpi.jpg https://rennlist.com/forums/996-foru _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
I karting är det vanligare med shims, vad jag förstått. Och risken är just svampig känsla, då belägg och shims tillsammans väl tenderar att inte bli så stumt.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Finns det längre kolvar? Alt svarva en förlängning som pressas i kolven som förhoppningsvis inte ger svampig känsla och väger mindre 😁
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Jag tyckte mig läsa ordet svarva? Det borde inte vara några problem att tillverka några distanser som passar i kolven, men det borde väl helst vara rostfritt? Eller vad är det för material i bromskolvarna? Kan ju även nämna att jag har samma problem fast tvärtom, skivorna är lite för tjocka så jag måste använda 15 mm belägg. Samma belägg finns i 17 mm tjocklek men de får inte plats. Jag kan ju iofs svarva av skivorna... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
2,5 mm _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Har gjort såhär när jag tyckt kolvarna varit lite väl långt ut samtidigt som beläggen slitits rakt och fint, och man tycker det svider att bara byta. Det är ju inte jättebilligt.. Fick oxå lite svampig känsla först men sen punktsvetsade jag fast (3mm plattjärnsbit) shimset på baksidan av belägget. Kan köra bra mycket längre med samma belägg. 😊
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hmm, kanske får man bättre känsla om man bara shimsar kolven/kolvarna och inte hela belägget.
Att svetsa fast ger ju ingen rörelse, så med mer fokuserad tryckpunkt (bara kolven) kanske blir bättre. Ett fullshims ger ju lite blandat bra anläggning mot belägget. Men jag tänker bara högt. Att ha fullstora shimsar är ju lättast, men jag vet ju hur mina lik till beläög brukar se ut. Bakplåten är ju inte direkt perfekt plan. Edit hmm... Jag har ju wilwoods rostfria kolvar nu, de som är pressad plåt som ser ut som värmeljus koppar där det är kanten som trycker på belägget. Då skulle det ju gå att svarva en Plopp som stödjer inne i kolven och har en kant som går ut över kolvkanten med en tjocklek. Kalla det kolvförlängare kanske. Precis som Chriss funderar på. |
||
Jag tror på svarvad plopp/ring till kolven. Tror iofs också på att slänga en bricka bakom okeinföstningen (om det är axiellt vill säga) för att centrera oket.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Om där är stöd för belägget i oket hela vägen tills det är utslitet med nuvarande setup, så hade jag satsat på nya längre kolvar. Allt som du adderar löst i den smutsiga zonen kan komma att skapa diffusa bromsar/känsla pga smuts, bromsdamm, skevhet och andra faktorer.
|
||
Tack för alla svar!
Kolvarna är som Niklas skriver lite lätt komiska; ser ut som små kapsyler; svårt att tro att de kan ta någon belastning. Får kolla närmare på hur de är formade för att se om det kan vara ett alternativ att svarva "ploppar" (Hej Anders!). Oken är radiella, men okhållarna sitter så att det går att shimsa dem mot spindeln om man tror att det är det bästa. På mina cyklar har jag för övrigt tunna belägg med relativ stora kylflänsar på. Klurar vidare... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Shimsa okhållarna är absolut bäst om det går eller fräsa av om det behövs.
Gjorde så med mina första Wilwood-okhållare till sjuan. Kanske t.o.m. skapar mer frigång till fälgen. |
||
Det känns ju som den renaste lösningen; ska bara kolla "slaglängden" på kolvarna innan jag bestämmer mig; med ny skiva är det ca 3,5 mm "frigång" att fördela på 2 - alltså närmare 2 mm som kolvarna behöver gå ut för att träffa skivan (om oket sitter centrerat över skivan). Om jag shimsar okhållaren... spelar det någon roll om jag använder ett (1) shims som liksom själva okhållaren förbinder spindelns båda fästpunkter (shims med samma form som okhållaren) eller använder två shims (ett per fästpunkt - alltså en bricka på varje skruv)? Jag skyller på förkylning och allmän trötthet, men jag orkar inte tänka klart på den punkten... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Om du använder brickor en till varje skruv, eller, en fräst /vattenskuren platta, spelar ingen större roll.
Man ska undvika att använda billiga 6.8 brickor från jula, som knappt är hårdare än aluminium. Rostfria brickor för industri är 100 ggr bättre. Ang. Belägen så kör till närmaste swebolt, Tools, ahlsell eller liknande och köp rostfria brickor typ m20-m24 eller vad som blir lagom diameter för kolven i dina ok. Och loppa fast dem bakom beläget centrerat mot kolven. Det skapar dels bygghöjd, ger luft mellan för kylning, leder inte över värmen genom det rostfria, och är stumt nog för att inte svampa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det var ingen dum idé! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Skruva banåkabil shimsa bromsbelägg? | 2 besök senaste veckan (1620 totalt) |