| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor- och växellådsbussningar
|
882 besök totalt |
|
Motor- och växellådsbussningar
Hej! Tänkte höra vad folket rekommenderar för motor- och växellådsfäste (bussningar)? Det är till en manuell BMW E46 M3 som kommer gå 99% på bana framöver, och jag är väldigt inne på aluminiumbussningar från MK Motorsport i Tyskland. Men så tänker jag ifall vibrationerna kan orsaka några problem?
/ Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
|
Beror väl helt på hur hardcore du vill gå? Och om du tänker dig original ersättare eller custom.
Alternativ till alu vore: Valp kuddar (som många använt med gott resultat) PU bussning, finns dels som motorkuddar till diverse bilar men också "universal" varianter där det ser ut som 2st vanliga länkarmsbussningar som sitter i hylsor som är ihopsvetsade bredvid varandra med en platta ovanpå med en bit gängstång på uppåt och nedåt en klyka som dessa är skruvade i. En annan variant är de så kallade "Escort Worldcup" motorfästena, med en länkarmsbussning på motorfästet och en gaffel på bilen. Alla ovan blir ganska stumma, men inte lika stumma som aluklossar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Står också inför ett kommande byte utav motor/växel kuddar. Är också inne på hårdare varianter men är lite tveksam på om man ska gå på alu varianter. Inga E46 ägare som kan sprida lite erfarenheter?
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||
|
Nä som sagt vibrationer och ljud bryr jag mig inte om. Det enda jag är brydd för är så det inte börjar spricka i framvagnen eller att vibrationerna kan påverka negativt på något vis
Läste om en som hade problem med knacksensorerna pga vibrationerna men det känns lite skumt för där bör ju inte bli mycket mer vibrationer i själva motorn, mer att det fortplantar sig i karossen :/ _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
|
kört två säsonger med alukuddar i min z3 coupe (m52tub28 motor) utan problem på gata & bana.
uppstår kraftiga vibrationer vid ett visst varvtal utan gas (torsionssvängningar??) men inget som påverkat körningen negativt.
_________________ Sebastian Blomgren BMW E30 Coupe |
||
|
Re:
Hård skalstol + kraftiga vibrationer = rejsianernas massagestol?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Exakt samma här! Uppstår vibrationer ibland och då ger jag lite gas så försvinner de. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Motor- och växellådsbussningar
|
882 besök totalt |

