Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber bak på Boxster 986
919 besök totalt
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Camber bak på Boxster 986

Ok, har tjuvläst länge, men här kommer mitt första inlägg på Rejsa. Hoppas jag inte bryter mot några forumregler direkt :-) Ska se till att fylla i info om bilen.. där man ska göra det.

Till saken.. Jag har en Boxster 986s som även fortsättningsvis skall fungera som gatbil, men tanken är att få den så kapabel som möjligt för bana.

Nu ligger jag på ca 1grad neg camber fram, kör Cup-2. Inför nästa säsong blir det Trofeo R och GT3 undre kontrollarmar fram för att få till mer camber. Frågan är vilken camber jag ska satsa på, jag tänker mig 2-2,5 grader neg, låter det rimligt? Vad kan då vara rimligt bak? -2? Behöver bestämma mig för om jag ska byta till justerbara armar även bak eller om det funkar med original.

Edit: 265/35/18 bak, 225/40/18 fram. Tänker köra solida inre bussningar så möjligen kan jag nöja mig med lite mindre camber då det "sviktar" mindre än standard.


_________________
Robert Jonsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Jag kan inte boxer så direkt. Men ett std svar på en bil
Som ska gå både på gata och bana brukar vara
2.7 grader som utgångspunkt. Kör med det en säsong
Sen kan du öka eller minska beroende på om du vill köra
Mer eller mindre bana. Dett är en kompromiss.
För ren ban körning skulle jag gissa på
mellan 3 och 4a grader.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Jag funderade lite på frågan och kom fram till att jag har bara ganska bra koll på frontmotorbilar och att bak/mittmotorporschar nog kan ha helt andra behov än vad jag är van vid?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Hej!

Det är många parametrar som styr hur mycket camber du ska ha.
-Typ av chassie? Orginal eller coilover med hårdare fjädrar? Hårdare krängare?
-Hur hårt kör du etc.
Bra tipps är att mäta däckstemp över hela slitytan och se så att den är jämn.
Själv kör jag med ca 3 grader neg. fram, ca 2 neg bak.
Kom ihåg att camber är bara 1 vinkel, finns fler..
/Lycka till!

_________________
Roger Risberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Raceroger skrev:
Hej!

Det är många parametrar som styr hur mycket camber du ska ha.
-Typ av chassie? Orginal eller coilover med hårdare fjädrar? Hårdare krängare?
-Hur hårt kör du etc.
Bra tipps är att mäta däckstemp över hela slitytan och se så att den är jämn.
Själv kör jag med ca 3 grader neg. fram, ca 2 neg bak.
Kom ihåg att camber är bara 1 vinkel, finns fler..
/Lycka till!


Intressant, tre drygt fram och bak två eller strax över är en bra startpunkt om man kör en hel del trackdays med BMW och en del andra frammotorbilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Halloj, vad skämmigt, jag hade visst glömt att jag la ut frågan.

Tack för alla bra svar i vart fall! Jag lutar mot att köra -2,5grader fram, avvaktar med att köpa justerbara armar bak i första läget. Fantiserar om Öhlins R&T vid senare tillfälle så då får det bli en mer grundlig översyn när det är dags, även justerbara toestag bak tänker jag mig.

_________________
Robert Jonsson
Citera
Skruva banåkabil
Camber bak på Boxster 986
919 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande